خبرگزاری صداوسیما: وزیر جهاد کشاورزی درباره پرداخت پول گندم‌کاران گفت: تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان پول پرداخت کرده‌ایم که معادل یک و نیم تا دو برابر عملکرد سال ۹۲ است و با توجه به اینکه حجم تولید گندم و ارزش آن بیشتر شده است، این بدهی‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند، اما تاکید رئیس‌جمهوری و معاون اول و ستاد اقتصادی دولت بر این است که هر چه سریع‌تر فاصله تامین نقدینگی برای پرداخت کشاورزان و خرید محصولات به حداقل برسد.

محمود حجتی افزود: در سال جاری با تلاش همه تولیدکنندگان و برنامه‌ریزان میزان تولید گندم از میزان مصرف عبور کرده که موفقیتی فوق‌العاده در تولید اساسی‌ترین نیاز غذایی کشور یعنی نان محسوب می‌شود. حجتی گفت: در بعضی روزها ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزارتن معادل ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان خریداری می‌شود که حجم عظیمی است و گاهی میان تامین نقدینگی و پرداخت پول گندم‌کاران فاصله ایجاد می‌شود و دو بانک عامل هم در تامین این منابع مشکل داشتند که بانک مرکزی برای ساماندهی آن تلاش جدی دارد. وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ گرانی یا ارزان بودن یک کالا نباید مبنای مصرف آن باشد بلکه باید ارزش غذایی آن مورد توجه باشد که در این زمینه باید کار فرهنگی صورت گیرد و آنچه مفید است باید استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در مصرف شکر به توصیه‌های بهداشتی و ضرورت کاهش مصرف آ‌ن توجه نمی‌شود. در حالی که مصرف لبنیات در ایران یک‌سوم میانگین جهانی است، سرانه مصرف شکر و روغن بیشتر از متوسط جهانی است. حجتی با اشاره به اینکه در تولید شکر و چغندر قند کارهای خوبی شده است و در دو سال اخیر فاصله میان تولید و مصرف کشور کاهش یافته است، بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن شکر تولید شد و با توجه به مصرف کشور که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و صد هزار تن برآورد می‌شود، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کمبود داریم که تلاش می‌کنیم با توسعه کشت داخلی به‌ویژه کشت پاییزه چغندر قند در استان‌های گرمسیر این فاصله را نیز کاهش دهیم و حذف کنیم. وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا دو هفته پیش هر کیلوگرم شکر به قیمت ۲۳۰۰ تومان در بورس عرضه می‌شد که در ادامه به ۲۵۳۰ تومان رسیده و قیمت‌ها در بورس کالا به‌طور شفاف قابل مشاهده است. حجتی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی چغندر قند مشخص است، گفت: از پنجم شهریور کارخانه‌های تولیدی آماده دریافت چغندر قند هستند.

حجتی گفت: دغدغه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، ارتقای سلامت مواد غذایی است و امیدواریم مشکلات را با ساماندهی فعالیت‌ها برطرف کنیم. وی درباره محصولات تراریخته هم تصریح کرد: مردم در این زمینه هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند و ما به جز پنبه، محصول تراریخته‌ای تولید نمی‌کنیم و محصول پنبه نیز با رویکرد کاهش مصرف سم تولید می‌شود که باعث دغدغه هم می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بحث محصولات تراریخته در حوزه واردات هم به شدت نظارت می‌شود و هیچ گونه برنج تراریخته‌ای در جیره مردم نداریم و همه فعالیت‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات کمیته ملی ایمنی زیستی انجام می‌شود. وی گفت: در حوزه واردات نیز محصولات روغن و ذرت تراریخته با رعایت استانداردهای جهانی و ملی انجام می‌شود که این محصولات در سراسر جهان تولید و توزیع می‌شود و فقط مختص ایران نیست، اما نظارت کامل داریم و اگر مردم مشکلی را مشاهده کردند، حتما اطلاع دهند که ما هم جلوگیری و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.