گروه صنعت و معدن: معاون اول رئیس‌جمهوری صنعت سیمان را یکی از صنایع مهم کشور دانست و بر لزوم حمایت و جلوگیری از آسیب رسیدن به این صنعت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهوری درجلسه انجمن صنفی صنعت سیمان با اعلام این خبر گفت: واحدهای تولیدکننده سیمان در مقطع فعلی با مشکل کمبود تقاضا مواجه هستند و در معرض آسیب قرار گرفته‌اند که لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب، از آسیب رسیدن به این واحدها جلوگیری کنیم. وی افزایش تقاضا در بازار داخلی سیمان را از جمله راهکارهای حمایت از این صنعت برشمرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی صنعت سیمان تشکیل دهند و راهکارهای حمایت از صنعت سیمان را مورد بررسی قرار دهند. معاون اول رئیس‌جمهوری بر لزوم توسعه صادرات سیمان در جهت حمایت از واحدهای تولیدکننده تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله اعطای خط اعتباری به کشورهای هدف و نیز رفع موانع پیش روی صادرات سیمان، به افزایش تقاضای بازارهای خارجی کمک کنیم. جهانگیری با قدردانی از مدیران صنعت سیمان کشور گفت: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است و لازم است با استفاده از راهکارهای مختلف از واحدهای تولیدکننده صنعت سیمان نیز حمایت کنیم. در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز حضور داشتند، مشکلات و مسائل صنعت سیمان و واحدهای تولیدکننده این صنعت مورد بررسی قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت میزان صادرات سیمان ارائه کرد و به تشریح موانع و مشکلات پیش روی صادرات سیمان پرداخت. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست پیشنهادهای مختلفی را برای افزایش تقاضای بازار داخلی سیمان مطرح کرد و گفت: باید تلاش کنیم به جای استفاده از سازه‌های فولادی، از سیمان و بتن در ساخت و ساز‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی و نیز روسازی جاده‌ها استفاده کنیم تا میزان تقاضا در بازار سیمان افزایش پیدا کند. در ادامه این نشست رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان و دیگر اعضای هیات مدیره نیز دغدغه‌ها و مسائل این صنعت را مطرح کردند و خواستار حمایت دولت از صنعت سیمان و واحدهای تولیدکننده شدند. در پایان این نشست مقرر شد وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی با عضویت نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی و انجمن صنفی صنعت سیمان برگزار و مسائل و مشکلات پیش روی این صنعت را بررسی و راهکارهای پیشنهادی در جهت حل این مشکلات را ارائه کنند.

عراق، کانال صادرات سیمان ایرانی

از سوی دیگر اگرچه بازار عراق در وضعیت ناامنی و کمبود نقدینگی نفتی به سر می‌برد، اما دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید این بازار از دست نخواهد رفت و حتی به کانالی برای تغذیه سیمان سوریه تبدیل خواهد شد. اما اندکی از این توصیه نگذشته بود که عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این باره به «ایسنا» گفت: رکود در بازار عراق مقطعی است و این بازار برای ایران حفظ می‌شود. وی اظهار کرد که براساس مطالعاتی که از کشورهای منطقه به عمل آمده است با توجه به تغییراتی که در شرایط سیاسی رخ خواهد داد، سوریه به زودی نیاز به تامین سیمان خواهد داشت و هیچ بازاری به اندازه عراق برای تغذیه این کشور مناسب نیست. طبق گفته شیخان، با توجه به صحبت‌هایی که با دولت عراق شد پیشنهاد شد تا عراق از طریق تولید خود سوریه را تغذیه کند و نیاز داخلی خود را از طریق سیمان ایران تامین کند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان حیطه بازاریابی سیمان را گسترده توصیف کرد و گفت که هم‌اکنون صادراتی به کشورهای آفریقایی، آسیایی و آسیای میانه داریم و در مواردی در کشورهای همسایه می‌توان با توسعه زیرساخت‌های صادراتی صادرات سیمان به افغانستان را دو میلیون تن دیگر افزایش داد.