شاتا: محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم بزرگداشت روز اصناف ضمن اظهار خرسندی از نزدیکی سه اتاق اصناف، تعاون و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی گفت: ۹۰ درصد تولیدات داخلی و قسمت زیادی از واردات از طریق اصناف به‌دست مردم می‌رسد.

وی با اشاره به تغییر روش‌های زندگی مردم افزود: همان‌گونه که در دنیا فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای شکل گرفته است، در کشور ما نیز الزام شکل‌گیری این فروشگاه‌ها محسوس است که با مدیریت یک مجموعه بزرگ همچنین با برندهای مشخص قیمت‌ها کاهش یابد. رئیس اتاق اصناف کشور نیز در این مراسم دستفروشی را معضل بزرگ شبکه توزیع و عامل توسعه فروش اجناس قاچاق اعلام کرد.

علی فاضلی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن نظام توزیع در کشور افزود: ۵/ ۲۲ میلیارد دلار کالای قاچاق نهادینه شده در کشور در انواع مختلف کالا و به پهنای اقتصاد ایران مانع از هدفمندشدن نظام توزیع شده است. وی با اشاره به سهم ۷/ ۴ درصدی اصناف در نظام مالیاتی کشور تصریح کرد: جایگاه سوم در اشتغال‌زایی و دوم در سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی کشور از ظرفیت‌های قابل‌توجه اصناف است. فاضلی مهم‌ترین اثرگذاری اصناف را در بخش فرهنگی و اجتماعی کشور دانست و افزود: بیش از ۹۰ درصد سهم توزیع کالا در کشور بر عهده اصناف است. رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه هر ایرانی در روز با ۳ بنگاه صنفی در ارتباط است، گفت: با وجود پتانسیل‌های مهم اصناف، این بخش عظیم در کشور تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. وی مردم محور شدن اقتصاد را در گرو توجه به بخش اصناف در سیاست‌گذاری‌های کشور دانست و ادامه داد: اگر ۶۵۰ هزار بنگاه تولیدی کوچک در ساختار صنفی کشور به درستی فعال شود، بهسازی و نوسازی این واحدها در دستور کار قرار بگیرد و آموزش در این بخش احیا شود؛ اشتغال‌زایی در اصناف کشور بسیار چشمگیر خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف ایران درباره برنامه‌های اتاق اصناف برای بهبود فضای کسب‌وکار گفت: سرمایه‌گذاری برای اصلاح الگوی تولید در کشور، برند‌سازی در بنگاه‌ها و بهبود نظام طراحی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است. فاضلی با اشاره به طولانی‌بودن فرآیند دریافت مجوز و ضرورت تعدیل این روند افزود: برای کوتاه شدن این مسیر، کم حجم شدن پیکره دولت ضروری است. وی با اشاره به اینکه اصناف در کشور ۵/ ۶ میلیون شغل ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: در صورت ایجاد شرایط لازم برای بهسازی، سرمایه در گردش و معضلات کسب‌وکار سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار شغل در این بخش ایجاد خواهد شد.

فاضلی ۷۵۰ هزار بنگاه صنفی بدون پروانه را از معضلات اصناف دانست و افزود: ساماندهی این بنگاه‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه جزو اهدافی بود که عملیاتی نشد. در ادامه همایش مراسم رونمایی از تمبر یادبود و تجلیل از برترین‌های اصناف برگزار شد که طی آن ۳ تن از برگزید‌گان کمیسیون‌های نظارت برتر در مجموع اصناف کشور همچنین ۳ نفر از اتاق‌های اصناف برتر و ۳ نفر از اتحادیه‌های صنفی برتر مورد تجلیل قرار گرفتند.