گروه بازرگانی: سه‌شنبه شب گذشته پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست، رئیس اتاق تهران به ارائه آخرین اطلاعات در مورد برخی شاخص‌های صنعتی پرداخت. مسعود خوانساری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص تولید صنعتی در سه ماه پایانی ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه آن رشد داشته است. البته به‌رغم رشد شاخص تولید صنعتی در سه ماه پایانی سال، برخی صنایع همچون سیمان و خودرو نیز با افت تولید مواجه بودند. کاهش شاخص فروش بیش از سایر صنایع در صنایع خودرو و سیمان، آهک و گچ رخ داده است. وی سپس به آمار تجاری کشور اشاره کرد و گفت: آمار صادرات و واردات کشور در دو ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که طی این دو ماه، ارزش واردات، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. ارزش صادرات در این دو ماه نیز حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. وی گفت: این آمارها نشان می‌دهد که رکود همچنان بر صنعت و بازار حاکم است و بیش از همه، صنایع سیمان، آهک و گچ و خودرو تحت تاثیر این رکود قرار گرفته است.

رئیس اتاق تهران افزود: اخیرا نیز موضوع کاهش سود بانکی در دستور کار دولت قرار گرفته که این اقدام از کاهش سود سپرده‌ها آغاز شده و در ادامه به سود تسهیلات نیز می‌رسد. وی افزود: انتظار این است که مساله اصلی یعنی بهبود فضای کسب‌وکار به‌عنوان عامل رشد اقتصادی مورد پیگیری قرار گیرد. اصلاح ساختار بانک‌ها، اصلاح نرخ ارز و حامل‌های انرژی و رقابتی کردن اقتصاد از جمله مسائل دیگری است که دولت باید به آنها بپردازد.

خوانساری در بخش دیگری از سخنانش گفت: طی ماه‌های اخیر و پس از تاکید مقام معظم رهبری نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بحث‌های زیادی مطرح شد و همه نیز اجرای آن را تایید کردند اما اکنون که سه ماه از سال سپری شده است اثرات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را هنوز در صنعت و تجارت کشور مشاهده نمی‌کنیم و نگران هستیم که اقتصاد مقاومتی اثری بر اقتصاد نگذارد. رئیس اتاق تهران افزود: تاکنون در مورد عدم کامیابی برنامه‌های قبلی نیز آسیب‌شناسی کمتری صورت گرفته است و به‌رغم عدم اجرای برنامه‌های قبلی، قوانین و برنامه‌های جدیدی نوشته می‌شود. خوانساری با اشاره به ارائه بسته خروج از رکود در سال گذشته، گفت: هیچ تحلیلی روی این بسته صورت نگرفته که نکات منفی آن چه بوده و چرا موفقیت چندانی نداشته است. وی گفت: اصلاح اصل ۴۴ به‌عنوان یکی از مترقی‌ترین برنامه‌های بعد از انقلاب هنوز به سرانجام نرسیده و مرتب قانون در مجلس وضع می‌شود؛ بدون اینکه آسیب‌شناسی از قوانین قبلی صورت گیرد. خوانساری به دیدار با معاون اول رئیس‌جمهوری نیز اشاره و تصریح کرد: به ایشان گفتیم که وزارتخانه‌ها به‌دنبال ارائه طرح‌های جدید هستند در حالی که کمتر به بررسی موانع و مشکلات حوزه خود می‌پردازند. این موضوع مورد استقبال معاون اول رئیس‌جمهوری قرار گرفت و قرار شد راهکارهایی را درخصوص مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد به دولت ارائه دهیم.

خوانساری در ادامه سخنانش، با اشاره به فعالیت‌های اتاق تهران در حوزه آینده‌پژوهی گفت: در راستای این فعالیت‌ها، کتاب دوم اتاق تهران به نام جهانی از اعداد نیز منتشر شد. کتاب دیگری که در دانشگاه ام‌آی‌تی تالیف شده است را در دست ترجمه و انتشار داریم. در ادامه نشست، حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران کمبود منابع مالی را چالش اصلی صنعت انرژی در کشور عنوان کرد و گفت: نبود منابع مالی در این بخش منجر شده است که امروز شاهد ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه وزارت نیرو، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام و البته سرمایه‌گذاری عقب‌افتاده در صنعت برق باشیم. او سپس راهکار خروج از وضعیت قرمز برای صنعت انرژی را آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و نیز تعیین تکلیف نرخ ارز عنوان کرد که به گفته وی، این دو عامل زیربنای اقتصاد مقاومتی است.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران به برخی مشکلات فعالان اقتصادی در ارتباط با مالیات اشاره کرد وبرای حل این موضوع، راهکارهایی را نیز ارائه داد.

برخی از اعضای هیات نمایندگان دیدگاه‌های خود را در رابطه با موضوع مالیات و بیمه بیان کردند. سیدمحمد اتابک تصریح کرد که مشکلات ناشی از سازمان تامین اجتماعی را نمی‌توان با یک یا دو مصوبه رفع کرد. حسن فروزان‌فرد نیز خاطرنشان کرد که سخت‌گیری‌های سازمان تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی آن چنان است که خود به عاملی برای اشاعه فساد در این بخش‌ها تبدیل شده است. محمد نجفی‌عرب، دیگر عضو هیات نمایندگان گفت: کسر حق بیمه از قراردادهای خرید و فروش تنها به صنعت خودرو محدود نمی‌شود و تمام صنایع از جمله صنایع دارویی نیز با این مساله دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سید حامد واحدی عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز با بیان اینکه مالیات و بیمه در حال حاضر دو معضل بزرگ بخش خصوصی است، گفت: پیشنهاد می‌کنم کمیته عملیاتی میان اتاق تهران و اتاق ایران، برای پایش عملکرد دولت و مجلس درخصوص رفع مشکلات بخش خصوصی و محیط کسب‌وکار تشکیل شود. پدرام سلطانی نیز با اشاره به آنچه در مورد مالیات مطرح شد، گفت: یکی از اصلاحات مهمی که در قانون مالیات‌های مستقیم صورت گرفته، این است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند اظهارنامه مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول کند، در حالی که بر اساس قانون قبلی، اگر سازمان امور مالیاتی به اظهارنامه‌ها رسیدگی نمی‌کرد، ممکن بود، از سوی نهادهای نظارتی مورد مواخذه قرار گیرد. حسین سلیمی نیز پیشنهاد کرد که موعد دریافت مالیات بر ارزش افزوده از فواصل سه ماهه به فواصل یکساله تغییر کند. محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به موضوع مالیات تسعیر ارز اشاره کرد. وی گفت: رفع معضل مالیات تسعیر ارز، قطعی‌ترین و موثرترین گام در جهت تشویق توسعه صادرات به شمار می‌آید. محمد اتابک، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست به چالش‌های موجود در صنعت سیمان اشاره کرد. وی گفت: آسیب وارده به صنعت سیمان کشور از سه مسیر رخ داده است؛ کاهش سرمایه‌گذاری‌های عمومی به دلیل کاهش درآمدهای دولت و کسری بودجه، کاهش سرمایه‌گذاری قابل‌توجه بخش خصوصی در بخش ساختمان به دلیل رکود حاکم بر بخش مسکن، همچنین کاهش صادرات این محصول به‌ویژه به عراق، طی دو سال اخیر شدید و قابل توجه بوده است. با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری انجام شده و اشتغال بالای به‌کار گرفته شده در این صنعت، ضرورت دارد تا اقداماتی برای خروج صنعت از بحران فعلی انجام شود. در پایان پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، از عظیم قیچی‌ساز کوهنورد ایرانی که توانسته است رکورد صعود به قله اورست بدون استفاده از کپسول اکسیژن را از آن خود کند، قدردانی شد.