ایرنا: بررسی آمارهای صادراتی در بخش سیمان کشور نشان می‌دهد، سال گذشته تولید این بخش نزدیک به ۶۰ میلیون تن رسید که از این رقم، ۱۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۳۸ تن راهی بازارهای صادراتی شد که برابر ۲۵ درصد تولید است.

سیمان در اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه صنعتی نقش کلیدی دارد و در واقع از آن به‌عنوان عنصر توسعه‌ای شاخص یاد می‌شود و در ممیزی توسعه‌یافتگی هر کشوری یکی از مشخصه‌ها، برخورداری از واحدهای تولید این ماده است. ایران در سال ۲۰۱۵ کمتر از دو درصد تولید جهانی سیمان را به خود اختصاص داد و این درحالی است که چین با ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تن بیش از ۵۵ درصد تولید جهانی که بیش از چهار میلیارد و ۴۲۲ میلیون تن بود را به خود اختصاص داد. آمارهای سال ۲۰۱۴ نشان داد که کشورمان با تولید بیش از ۷۰ میلیون تن سیمان، جایگاه چهارم جهانی را در این بخش به خود اختصاص داد، اما عملکرد سال ۲۰۱۵ موجب دستیابی به رتبه هفتم دنیا شد. ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۲۰۱۵ معادل ۷۹ میلیون و ۷۰۶ هزار تن به ثبت رسید و این درحالی است که برای افق ۱۴۰۴ تحقق ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت مورد انتظار است. بر پایه آمار سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) ظرفیت تولید سیمان ایران برابر با ۳۳ میلیون تن بود که این رقم با اجرای طرح‌های توسعه و شکل‌گیری واحدهای جدید تولیدی که اکنون به ۷۳ کارخانه رسیده، در زمان حاضر از ظرفیت ۸۰ میلیون تنی برخوردار شده‌ایم. پیش‌بینی موسسه‌های بین‌المللی که روند فعالیت واحدهای تولیدکننده سیمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، حاکی است نرخ رشد مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۴/ ۹ درصد خواهد رسید و سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

سال گذشته شرایط تشدید تحریم‌ها و تحولات بین‌المللی پیامد کاهش صادرات را در بر داشت و به بیش از ۱۵ میلیون تن رسید. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵، عراق با جذب ۴۸ درصد سیمان صادراتی ایران بالاترین سهم را از آن خود ساخت و پس از آن کشورهای افغانستان، کویت و قطر قرار گرفتند.