پایگاه خبری وزارت راه: قبرس تمایل خود برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی در حوزه دریانوردی و هوایی با ایران را اعلام کرد. ماریوس دمتریادس در دیدار مشترک خود با وزیر راه و شهرسازی ایران در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران شرکت کرد و هدف کشورش را توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل با ایران به‌ویژه در حوزه بنادر و دریانوردی و حوزه هوایی دانست.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز گفت: قبرس یک جزیره بسیار مهم در مدیترانه است و نقش بسیار مهمی در مدیترانه دارد. وی سابقه قبرس در بحث حمل‌ونقل دریایی اعم از بار و مسافر را بسیار ارزشمند خواند و افزود: قبرس به‌عنوان یک جزیره عضو اتحادیه اروپا می‌تواند به‌عنوان سکویی برای توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی با اروپا عمل کند. آخوندی با بیان اینکه در بخش حمل‌ونقل دریایی امکان هماهنگی با قبرس برای حمل‌ونقل مواد نفتی وجود دارد، گفت: قاعدتا قبرس می‌تواند در حوزه‌های حمل‌ونقل نفت، گاز مایع و گاز طبیعی نقش مهمی داشته باشد. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه موقعیت و جایگاه قبرس در حوزه حمل‌ونقل دریایی به ویژه بخش مسافر دریایی مورد توجه ایران است، گفت: در این زمینه مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد پیشنهادهای سازنده‌ای از طرف قبرس دریافت کنیم. وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد همتای قبرسی مبنی بر راه‌اندازی پرواز مستقیم با ایران خبر داد و گفت: البته قبلا در این زمینه یادداشت تفاهمی بین دو کشور امضا شد که باید به زودی آن را فعال کنیم. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به دیدار خود با وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس و هیات همراه وی، گفت: به رسمیت شناختن مدارک دریانوردی دریانوردان دو کشور براساس معاهده‌نامه‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی، صدور مجوز فعالیت به موسسات طبقه‌بندی کشتیرانی ایران در قبرس و حمایت از مواضع همدیگر در مجامع بین‌المللی مورد اتفاق نظر قرار گرفت. محمدسعیدنژاد گفت: اعضای هیات قبرسی بازدیدی را از اداره‌کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی ایران داشتند و در جریان نحوه آموزش‌ها و اخذ آزمون‌های شایستگی دریانوردان قرار گرفتند. همچنین آنها از سیستم شبیه‌ساز دریانوردی و موتورخانه کشتی‌ها بازدید به عمل آوردند.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: دو طرف ظرفیت‌ها و قابلیت بنادر و اطلاعات در حوزه‌های مختلف همچون زیرساخت‌ها، امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را برای یکدیگر تشریح کردند و در این زمینه اطلاعات خوبی بین دو طرف مبادله شد که می‌تواند برای توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات در آینده مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: جمهوری قبرس از نظر ناوگان تحت پرچم جایگاه خیلی مهمی در دنیا دارد و جزو ۱۰ کشور اول جهان از این نظر محسوب می‌شود. این کشور طبعا تمایل دارد ناوگان تحت مالکیت کشورهای مختلف را تحت پرچم خود داشته باشد.

سعیدنژاد توضیح داد: هیات قبرسی در زمینه ارائه خدمات به بخش دریایی جمهوری اسلامی اظهار علاقه و تمایل کرد و یکی از کارهای خوبی هم که در شرف انجام دارند این است که «کلوپ پی‌اندآی (P&I) کیش» (شرکت بیمه نفتکش) را که متعلق به ایران است به رسمیت بشناسند و به آن مجوز فعالیت بدهند که این مساله هم دستاورد خوبی برای بخش دریایی کشور محسوب می‌شود. آنتونی مادلا صاحب منصب ارشد امور دریانوردی، آنتونیس لمسیانوس رئیس حمل‌ونقل هوایی، تمیس پاپادوپولوس رئیس اتاق کشتی‌ و دریانوردی و کریستوس کریسانتو از انجمن کشتیرانی قبرس همراهان وزیر قبرسی در این هیات بودند.