گروه بازرگانی: معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست مقامات بانک توسعه اسلامی و نمایندگان بانک‌های خصوصی کشور، بر لزوم توسعه همکاری‌ها و یافتن فرآیندی برای ارتباط بیشتر بانک‌های خصوصی با نهادهای بین‌المللی تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، نشست مقامات بانک توسعه اسلامی با حضور فرهاد شریف، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، مجید صباغ کرمانی، معاون رئیس هیات‌مدیره، فرید مسمودی، مدیرکل تامین مالی مستقیم و سرمایه‌گذاری، روسای خطوط اعتباری، نمایندگان دفاتر بین‌المللی بانک توسعه اسلامی و برخی از مقامات بانک‌های سامان، اقتصاد نوین و کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست فرهاد شریف با تشریح تحریم‌های بانکی و مشکلات پیش آمده پس از اجرایی شدن برجام گفت: تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران لغو شده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی در سفرهای اخیر به ایران، برای ایجاد ارتباط و سرمایه‌گذاری مستقیم اعلام آمادگی کرده‌اند. مشکل اصلی اروپایی‌ها اکنون عدم اطمینان بانک‌ها از فرآیندهای بین بانکی و ارتباط با نهادهای پولی و مالی آمریکایی است که شفافیت لازم برای همکاری‌های مشترک با ایران را ایجاد نکرده‌اند. شریف گفت: بسیاری از بیمه‌های بین‌المللی و شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر به ایران سفر کرده‌اند و برای ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران، گام‌های اولیه را در راستای تحقیق و توسعه همکاری‌ها برداشته‌اند. وی در حضور نمایندگان بخش‌های ارزی و سرمایه‌گذاری بانک‌های خصوصی کشور که در این نشست حضور داشتند، خواستار یافتن راهکاری برای ایجاد ارتباط با نهادهای بانکی و مالی دنیا شد و افزود: بانک‌های اروپا هم در سفر مقامات این کشورهای مهم مانند اتریش، ایتالیا، آلمان و فرانسه و هم در سفرهای جداگانه با مقامات بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده‌اند؛ ولی نیاز به کار جدی و پیگیری‌های بیشتر از طرف بانک‌های خصوصی کشور است تا از شرایط و فضای ایجاد شده بهره‌برداری کنند. در ادامه مجید صباغ کرمانی، معاون رئیس هیات‌مدیره بانک توسعه اسلامی(IDB) هدف این بانک را توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان در سراسر جهان عنوان کرد و گفت: ایران در استفاده از تسهیلات بلندمدت، بین ۵۶ کشور عضو رتبه اول و در استفاده از تسهیلات کوتاه‌مدت، رتبه سوم را دارا است.

وی افزود: برخی مشکلات تحریم طی سال‌های اخیر منجر به کمتر شدن ارتباط و مناسبات بانک اسلامی با ایران شد و اکنون با فضای مثبت پس از رفع تحریم‌ها آماده ارائه خدمات و تامین مالی در پروژه‌های بخش خصوصی هستیم. دفتر اصلی بانک توسعه اسلامی در جده، عربستان سعودی است، این بانک پروژه‌های مختلفی در ایران، اندونزی، قزاقستان، لیبی، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی دارد. شرکت‌های وابسته این بانک مانند توسعه بخش خصوصی (ICD)، شرکت اسلامی بین‌المللی تامین مالی تجاری (ITFC) و شرکت اسلامی بیمه سرمایه‌گذاری و اعتبار صادراتی (ICIEC)، با شناسایی پتانسیل‌های موجود و ارائه منابع مالی و تکنولوژی لازم برای توسعه بخش خصوصی کشورهای عضو را در کنار منابع و خدمات مالی برای افزایش مناسبات تجاری بین کشورهای اسلامی فراهم می‌آورد.