گروه بازرگانی: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به آلمان از سازمان‌ها و موسسات شاخص این کشور بازدید کرد. وی در این سفر از وزارتخانه همتای خود در برلین نیز بازدید به عمل آورد و با وزیر این وزارتخانه به گفت‌وگو نشست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در آغاز این دیدار آخوندی گفت: حضور زیمنس در ایران سابقه طولانی دارد و زمینه‌های تجاری بسیاری نیز در ایران وجود دارد. ما با زیمنس درباره فصل جدیدی از همکاری در زمینه حمل‌ونقل گفت‌وگو کرده‌ایم و می‌توانیم در زمینه جابه‌جایی و ترافیک، مطالعاتی انجام دهیم. آخوندی گفت: برنامه‌ای که ما داریم در دو حوزه زیرساخت‌ها و گسترش ناوگان حمل‌ونقل است. در حوزه صنعت هوانوردی چند پروژه بسیار بزرگ داریم؛ اولین موضوع مورد بحث توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران است، که برای آن ظرفیتی حدود ۹۰ میلیون مسافر پیش‌بینی شده است. منطقه آزاد تجاری شهرفرودگاهی در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ هکتار بنا شده و علاوه بر آن ۲۵۰۰ هکتار نیز برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مجموعه در عین حال به سیستم‌های ریلی و سیستم‌های جاده‌ای مرتبط است. این یک پروژه در دست اقدام است و در حال حاضر فرانسوی‌ها در این پروژه به شکل جدی درگیر هستند.

در عین حال بحث نوسازی ناوگان و سیستم ناوبری هوایی ایران را داریم. در این زمینه با فرانسه برای نوسازی ناوگان هوایی وارد صحبت شده‌ایم و اولین قراردادی هم که توافق کردیم با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما بود. هم‌زمان برای خرید ۲۰ هواپیمای دیگر نیز با ATR قرارداد امضا شده است. آخوندی افزود: البته برای ۶ فرودگاه دیگر در شش مرکز استان‌ هم با شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی صحبت کرده‌ایم که حمل مسافر با ظرفیت ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را پوشش می‌دهد. در این حوزه با بعضی از شرکت‌ها توافق‌نامه نیز امضا شده است. وی گفت: اخیرا بویینگ هم به تهران آمده بود و با بویینگ هم مذاکرات جدی برای خرید هواپیما در دست است؛ این مروری خیلی خلاصه در ارتباط با صنعت هوانوردی بود. در ارتباط با بحث صنعت ریلی استراتژی ما اتصال خطوط راه آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است تا بتوانیم ارتباط ریلی در سراسر آسیا داشته باشیم. آخوندی در ادامه بحث به راه‌آهن اشاره کرد و گفت: بحث دوم راه‌آهن حومه‌ای در ایران است؛ با توجه به اینکه ما منطقه شهری بسیار بزرگی داریم و تهران به تنهایی بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد، برنامه راه‌آهن حومه‌ای را برای تهران تعریف کردیم و برای سایر کلان‌شهرها نیز این برنامه را در دست طراحی داریم.

هم‌زمان بحث برقی کردن برخی خطوط راه‌آهن در ایران هم مطرح است؛ همچنین تلاش داریم تا خط ‌آهن سریع‌السیر را وارد ایران کنیم. در این حوزه دو پروژه بزرگ از سوی چینی‌ها تامین مالی شده که کار اجرا را در ایران انجام می‌دهند. وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: در حوزه جاده‌ای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را داریم؛ اعم از ناوگان باری و مسافری. پروژه‌ای داریم برای نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون که در این زمینه با شرکت‌ها و کشورهای مختلف از جمله فولکس واگن آلمان مذاکره کردیم. آخوندی گفت: اما بحثی که در حوزه دریایی داریم عمدتا حمل‌ونقل ترکیبی است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شده‌اند و به آب‌های آزاد دسترسی ندارند،‌ علاقه‌مند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم. از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیت‌هایی که ما می‌توانیم مطرح کنیم بحث حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت از ایران است.

در ادامه وزیر آلمانی با ابراز خوشحالی از اینکه اسناد توافق‌نامه با «دویچه‌بان» (شرکت ملی راه آهن آلمان) برای همکاری امضا شده‌است، گفت: اینجا فقط مساله تکنیک و اجرا و عملی کردن و ساخت و ساز یا سیستم‌های ریلی یا فقط خدمات سخت افزاری نیست. بلکه از نظر ما چنین مسائلی مانند مشاوره، مدیریت و لجستیک دارای اهمیت خاصی است. وی افزود: از این رو ما خوشحال هستیم که شما در حوزه ترمینال‌های کانتینری برای مدیریت ترمینال کانتینری با مرکزی ارتباط برقرار کرده‌اید که در این زمینه تخصص دارند. در حوزه فرودگاهی با فرانکفورت می‌توانید تماس داشته باشید و همچنین با مدیریت فرودگاه مونیخ که از تخصص بالایی برخوردار هستند. وزیر آلمانی افزود: از این‌رو برای ما بسیار با ارزش است که ما این مقام را در دنیا به‌عنوان کشور اول دنیا در حوزه مدیریت لجستیک حفظ کنیم و این کار هم از طریق ارتباط نزدیک بین این وزارتخانه و شرکت‌های تخصصی لجستیکی انجام می‌شود؛ زیر سقف این وزارتخانه تعداد زیادی از شرکت‌های لجستیکی تخصصی فعال هستند. وی افزود: معاون من در ماه اکتبر همراه هیاتی که تخصصش لجستیک است به ایران سفر خواهد کرد و همراه آنها تعداد زیادی از متخصصان و شرکت‌های فعال در حوزه لجستیک به ایران خواهند آمد تا هم با وزارتخانه شما صحبت کنند و هم شرکایی را در ایران برای همکاری پیدا کنند. از این رو اگر امکان پذیرش از سوی وزارتخانه شما وجود داشته باشد، در ماه اکتبر می‌توانند توانایی‌های خود را در حوزه لجستیکی عرضه و معرفی کنند. آخوندی در ادامه با یادآوری اینکه قبلا شرکت‌های آلمانی در ایران حضوری قطعی داشتند و در واقع راه‌آهن ایران حدود ۸۰ سال پیش به کمک آلمانی‌ها ساخته شد، گفت: امروز هم خیلی علاقه‌مند هستیم در حوزه راه‌آهن همکاری جدی داشته باشیم و حتما با دویچه‌بان کار خواهیم کرد و برنامه قطار چه باری و چه مسافری بین آلمان و ایران را باید عملی کنیم. وی افزود: در حوزه مسائل بانکی اخیرا گفت‌وگوی مفصلی با بانک‌های شما داشتیم. با توجه به اینکه سال‌ها روابط بانکی قطع بوده، خیلی طبیعی به نظر می‌رسد که برقراری ارتباطات مجدد مقداری زمانبر باشد. اما قطعا اراده سیاسی بسیار مهم است که این اراده سیاسی در بانک‌ها اعلام شود.