گروه بازرگانی: در جریان سفر 110 نفر از فعالان اقتصادی ایران به اتریش، شرکت‌های دو کشور 8 تفاهم‌نامه به ارزش بیش از دو میلیارد یورو را به امضا رساندند؛ همچنین قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین ایران و اتریش دیگر قراردادی بود که به امضای طرفین رسید. رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در همایش اقتصادی ایران و اتریش قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین دو کشور را قدم موثری در جهت درست و اجرایی شدن مسائل مالی و بانکی بین دو کشور خواند.

۸ یادداشت تفاهم همکاری امضا شده بین فعالان اقتصادی دو کشور، قرارداد همکاری بین موسسه جهانی حلال و شورای اروپایی فتوا، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی مپنا و شرکت اتریشی الین موتورن Elin Motoren، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی روژین دارو و شرکت اتریشی اگزامونExamon، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی فکور صنعت تهران و شرکت تکنولوژی صنعت اتریش، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازان ایران با شرکت مهندسی وامد اتریش VAMED، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی رایانه‌داران با هلدینگ پتروشیمی اتریش برای مبادلات مواد شیمیایی و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران، یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران و انجمن قطعات اتریش و یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران و شرکت اتریشی ۳pmanبوده است. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش اقتصادی ایران و اتریش گفت: اتریش در سیاست اروپایی ایران که ما اکنون سی‌و‌هشتمین سالگرد آن را در کشور جشن گرفته‌ایم، جایگاه خاصی دارد. بی‌تردید ظرفیت‌های اقتصادی، مالی، صنعتی و کشاورزی کشور هم در کسب این جایگاه موثر بوده است اما مهم‌تر از آن نحوه تعامل مسوولانه اتریش با ایران در دهه‌های گذشته دلیل جایگاه فعلی شما در نگاه ایران است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سفر چندی پیش هیات بزرگ اقتصادی اتریش به سرپرستی رئیس‌جمهوری اتریش و با حضور رئیس اتاق اقتصاد اتریش به ایران، ملاقات رئیس این هیات با رهبر انقلاب ایران را نشانه تمایل دو کشور برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین دانست. وی افزود: بخش اعظم این همکاری‌ها در عرصه اقتصاد، صنعت و تجارت خواهد بود. وی خطاب به تجار اتریشی گفت: اتریش از مزیت‌های بسیاری برخوردار است و آنها را می‌توان به قرارداد‌های پایدار سودآور بزرگی تبدیل کرد که می‌توانند برای بسیاری از بنگاه‌های دو طرف، شکوفایی و برای ۱۰‌ها هزار نفر در هردو کشور فرصت کاری ایجاد کنند. مشارکت بنگاه‌های دو کشور می‌تواند در افزایش امنیت هر دو طرف بالاخص در تضمین آینده انرژی اتریش مورد توجه قرار گیرد. جلال‌پور با اشاره به سخنانی که در هنگام حضور هیات اقتصادی اتریشی در ایران داشته است، گفت: همان‌گونه که در ایران هم به اطلاع شما رساندم دوره جدید اقتصاد ایران بر پایه توسعه بخش مردمی اقتصاد و فعالیت‌های بنگاه‌های بخش خصوصی است. سیاست‌های جدید اقتصاد ایران که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده مبنای برنامه‌ریزی مسوولان کشور است.

به گفته رئیس اتاق ایران، تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، حفظ و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط با مشارکت و سرمایه‌گذاری دیگر کشورها و بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های نو، از جمله آیتم‌های دارای ظرفیت و مورد علاقه دو کشور است. رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ادامه داد: قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین دو کشور امضا شد؛ این قدم موثری در جهت درست و اجرایی شدن کارهای بین دو کشور است. باید از بانک‌ها برای تسریع در احیای سرویس‌های مختلف بانکی مطالبه داشته باشیم. دو کشور تمایل خود را به گسترش همکاری در بخش دانش و فناوری ابراز کردند. به گفته وی، ایران به توسعه روابط سنتی دو کشور در زمینه انرژی، حمل و نقل، قطعه‌سازی و تولیدات صنعتی، صنایع‌دستی و مواد غذایی، چوب و کاغذ و دارو اهتمام خواهد داشت؛ اما اصرار داریم عرصه‌های جدید همکاری در تکنولوژی محصولات دانش‌بنیان، گردشگری، ساخت هتل، بیمارستان، انرژی‌های نو، آب و محیط‌زیست، سرویس‌های گسترده بانکی و بیمه‌ای و تجربه مدیریت شهری را هم در دستور کار داشته باشیم.

جلال‌پور تاکید کرد: شکی نیست سفر ریاست جمهوری و هیات بزرگ اقتصادی اتریش به ایران و سفر هیات اقتصادی فعلی به وین نقش موثری در رشد روابط اقتصادی دو کشور خواهد داشت. امیدوارم سفر آتی رئیس‌جمهور روحانی به وین قدم بزرگ بعدی باشد. به گفته وی اتاق ایران توسعه این روابط را از ماموریت‌های خود می‌داند و ما هرچه در توان داریم برای وصول به این هدف انجام می‌دهیم. او در بخش پایانی سخنان خود، به بازدیدهای هیات ایرانی از ظرفیت‌های اقتصادی و مدیریتی اتریش و پایتخت آن اشاره کرد و گفت: طی سفر فعالان بخش خصوصی به اتریش ضمن آشنایی با تاریخ، وضع موجود و نحوه برنامه‌ریزی و اداره این شهر توانستیم با آنچه من «شیوه اتریش» می‌خوانم، آشنا شویم. من از این بازدید درس‌های زیادی آموختم.