گروه بازرگانی: در جریان ترافیک ورود هیات‌های تجاری کشورهای مختلف به ایران پس از لغو تحریم‌ها، ایران این هفته میزبان هیات‌های تجاری دیگری از سه کشور سوئیس، کره‌جنوبی و سنگاپور است. روز گذشته یک هیات تجاری متشکل از 38 شرکت سوئیسی به سرپرستی رئیس‌جمهور این کشور و گروهی متشکل از 67 نفر از مدیران شرکت‌های بزرگ سنگاپوری به سرپرستی رئیس فدراسیون تجارت و وزیر صنعت و تجارت این کشور وارد ایران شدند تا زمینه‌های همکاری با ایران را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این، فردا نیز یک هیات تجاری کره‌جنوبی که در راس آن وزیر صنعت، تجارت و انرژی این کشور قرار دارد، به ایران سفر خواهد کرد. از سویی اخیرا در سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به ژاپن، مطرح شده بود که قرار است یک هیات تجاری به همراه نخست‌وزیر ژاپن به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه وارد ایران شوند؛ با این حال هنوز از تاریخ دقیق حضور این هیات تجاری در ایران اطلاعی در دست نیست و مشخص نیست که تا پایان سال این هیات می‌تواند در ایران حضور یابد یا نه.

همزمان با به نتیجه رسیدن توافق ایران با ۶ قدرت جهانی، هیات‌های تجاری زیادی از کشورهای مختلف به ایران آمدند. به‌گونه‌ای که آخرین آمار ورود هیات‌های خارجی نشان می‌دهد تا انتهای آذرماه سال جاری، ایران میزبان ۱۴۵ هیات تجاری بوده است. در همین راستا، روز گذشته یک هیات تجاری متشکل از حدود ۳۸ شرکت سوئیسی به سرپرستی رئیس‌جمهور این کشور به تهران آمد. البته خبرهای رسیده حاکی از آن است که تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی سوئیسی قصد داشتند در این هیات حضور یابند که امکان آن فراهم نشده است.

سوئیس یکی از کشورهای بی طرف بوده که در زمان تحریم‌های اقتصادی، تغییر محسوسی در مراودات خود با ایران نداشته و به‌طور معمول به ارسال تجهیزات صنعتی و سایر کالاهای تجاری به ایران ادامه داده است. براساس آمارهای گمرک از تجارت ایران در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال جاری، سوئیس به‌عنوان پنجمین مبدا وارداتی ایران طی این دوره ثبت شده است. طی این دوره ایران به میزان دو میلیارد دلار کالا از این کشور وارد کرده است؛ اما حجم صادرات ایران به این کشور در سطح پایینی قرار دارد به گونه‌ای که طی این دوره میزان صادرات ایران به سوئیس معادل ۵/۷ میلیون دلار ثبت شده است.

براساس آمار گمرکی، بیشترین سهم واردات از سوئیس را محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که اقلامی از قبیل ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله، روغن سویا و گندم دامی در صدر اقلام وارداتی ایران از سوئیس در ۱۰ماه منتهی به دی ماه سال جاری قرار دارد. البته رسانه‌های بین‌المللی نیز از تلاش سوئیس برای به دست آوردن سهمی از بازار ایران خبر می‌دهند. پایگاه اطلاع‌رسانی «پلاتس» آمریکا اخیرا نوشته که شرکت تجاری گانوور سوئیس در مسابقه برای گرفتن بازار کالاهای نفتی ایران در حال بارگیری کشتی «میرسک مسینا» با بنزین و حمل آن به مقصد بندرعباس در ایران است و انتظار دارد در پایان ماه فوریه (اواسط اسفند)، ۳۵ هزار تن محموله بنزین به ایران تحویل دهد.

همزمان با ورود رئیس‌جمهور سوئیس به ایران، روز گذشته یک هیات اقتصادی و تجاری متشکل از ۶۷ نفر از فدراسیون تجارت سنگاپور نیز وارد تهران شد تا مذاکراتی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه با مقامات ایران انجام دهد. این هیات را «تئو سیونگ سنگ» رئیس فدراسیون تجارت و «اس.ایسواران» وزیر صنعت و تجارت سنگاپور سرپرستی می‌کنند. براساس گفته‌های سفیر ایران در سنگاپور، در این سفر قرار است وزیر صنعت و تجارت سنگاپور با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان مذاکره و دو طرف موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری را امضا کنند. وی همچنین دیداری با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران خواهد داشت. بخش‌های مختلف هیات فدراسیون تجارت این دولت که عازم ایران شده است در زمینه فناوری اطلاعات، هتل‌سازی، حمل‌ونقل، داروسازی و برخی ظرفیت‌های شاخص و مورد علاقه دو کشور در تهران مذاکره و در قالب ۶ گروه کاری از ده‌ها شرکت بزرگ ایرانی بازدید می‌کنند.

ایران در ۱۰ ماه منتهی به دی سال جاری صادراتی بیش از ۸ میلیون دلار را به سنگاپور و وارداتی به میزان ۵/۴۵۲ میلیون دلار را از این کشور صورت داده است. در ۱۰ ماه سال جاری، بیشترین سهم از واردات ایران از سنگاپور را ذرت دامی، روغن پالم، لوبیای سویا، گندم دامی و روغن و کنجاله سویا به خود اختصاص داده و پسته، سنگ روی و قیر نفت نیز در صدر اقلام صادراتی ایران به سنگاپور قرار دارد. علاوه بر دو کشور سوئیس و سنگاپور این هفته ایران میزبان هیات تجاری دیگری از کره‌جنوبی خواهد بود. فردا یک هیات تجاری کره‌جنوبی متشکل از مدیران وزارتخانه‌های مختلف کره‌ای با حضور «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی این کشور و به منظور برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور وارد تهران خواهد شد تا به یک دهه کم‌کاری اقتصادی با ایران پایان دهد. البته در سال جاری و پیش از لغو تحریم‌ها نیز سه هیات مختلف تجاری کره‌جنوبی به ایران سفر کرده بود، اما با لغو تحریم‌ها این اولین هیات تجاری کره‌جنوبی است که وارد ایران می‌شود. در این سفر قرار است کمیته همکاری اقتصادی دو کشور بر ۶ عرصه همکاری انرژی، مالی، بانکی، تجارت، فرهنگ و بهداشت عمومی متمرکز شود.

اگر چه کره‌جنوبی ادعا می‌کند که جزو اولین کشورهایی بوده که فورا به گروه همکاری با ایران پس از برجام و لغو تحریم‌ها ملحق شده، اما ایران معتقد است کره‌جنوبی زمانی می‌تواند به مبادلات تجاری با این کشور بپردازد که بی‌مهری‌های زمان تحریم‌ها را جبران کند و تنها راه حضور کالاهای کره ای، سرمایه‌گذاری مشترک در ایران است؛ براین اساس، کره‌جنوبی باید به جای ارائه کالاهای نهایی خود به بازار ایران، با رویکرد تولید مشترک وارد کشور شده و محصولات مشترک را از طریق ایران به کشورهای منطقه که حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت دارند، صادر کند. «کیم سانگ تائه» رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت تجارت کره‌جنوبی نیز اخیرا اعلام کرده دولت سئول عزم خود را برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی با ایران جزم کرده است و قصد دارد شرکت‌ها را برای بستن قراردادهای بزرگ با تهران متقاعد کند.

براساس آمارها، در حال حاضر ایران سطح تجارت نسبتا بالایی با کره‌جنوبی دارد. البته تاکنون ایران در تجارت با کره‌جنوبی بیش از اینکه صادرکننده کالا باشد، واردکننده بوده است؛ به‌طوری‌که در آمارهای گمرکی ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال جاری، کره‌جنوبی در جایگاه سوم مبادی وارداتی ایران قرار دارد. در این دوره، معادل سه میلیارد و ۵۵ میلیون دلار کالا از کره‌جنوبی وارد شده در حالی که میزان صادرات ایران به این کشور تنها معادل ۶/۹۵ میلیون دلار بوده است. مهم ترین اقلام صادراتی ایران به کره‌جنوبی مواد پلیمری از جمله ، «هیدروکربورهای غیرحلقوی» و «سرب» بوده و بیشترین سهم از واردات ایران از کره‌جنوبی نیز به اقلام الکترونیکی و قطعات خودرو از جمله « ماژول نمایشگر»، «محصولات از فولادهای ممزوج» و «وسایل نقلیه» اختصاص داشته است.


میزبانی بیش از ۲۰ کشور از تجار ایرانی در سال ۹۴

ایسنا: براساس فهرست موافقت‌های اولیه اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۴، بیش از ۷۰ هیات از ۳۰ استان کشور موافقت‌های اولیه خود را برای سفر به ۲۰ کشور جهان دریافت کردند. این هیات‌ها که با اهداف توسعه، تجارت، بازاریابی و معرفی توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی کشور به سایر کشور‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای اعزام شده و می‌شوند،‌ یکی از ابزارهای کارآمد تجارت خارجی محسوب می‌شوند. براساس اعلام مسوولان بخشی از مشوق‌های صادراتی غیرنقدی که به سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص یافته است به تامین هزینه‌های شرکت‌های مشارکت‌کننده در نمایشگاه‌ها و سفرهای ترویجی خارجی تعلق می‌گیرد.