گروه بازرگانی: همزمان با پایان مهلت ۲۰روزه کاری برای عقد قرارداد رسمی بین شرکت هواپیمایی ایران ایر و ایرباس فرانسه، مقامات وزارت راه و شهرسازی از آغاز مذاکرات برای عقد قرارداد نهایی خبر دادند. همچنین حدود ۵۰ میلیون دلار به‌عنوان رقم پیش پرداخت به شرکت ایرباس در نظر گرفته شده است که به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی کشور، این رقم در مقابل صدور ضمانت‌نامه به ایرباس پرداخت خواهد شد. از سویی خبرها حاکی از آن است که بزرگ‌ترین رقیب جهانی ایرباس، برای فروش هواپیما به ایران وارد مذاکره شده است. شرکت هواپیمایی بوئینگ که اخیرا توانسته از دولت آمریکا برای مذاکره با ایران اجازه دریافت کند، مذاکرات خود را برای ورود به بازار ایران آغاز کرده است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که در چند سال آینده، آسمان ایران شاهد حضور غول‌های هواپیماساز دنیا باشد.

اصغر فخریه کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکره برای عقد قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس آغاز شده است، اظهار کرد: مقرر شده بود ۲۰ روز پس از امضای تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند ایرباس، مذاکرات برای عقد قرارداد نهایی آغاز شود. در حال حاضر نیز دور جدید مذاکره آغاز شده است. وی با بیان اینکه این مذاکرات از چهارشنبه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد:‌ هم‌اکنون در حال مذاکرات برای قراردادهای نهایی هستیم و باید پیش‌پرداخت‌های هواپیماهای سفارش داده شده آماده شود. وی با اشاره به اینکه در این مرحله متن قرارداد، نهایی می‌شود، افزود:‌ علاوه بر این‌ طرف مقابل باید ضمانت‌نامه‌ها را صادر کند. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که پیش‌پرداخت‌ها چه‌میزانی است، گفت: در پیش‌پرداخت‌ها یک حق رزرو داریم که برای هر هواپیما فرق می‌کند، بعضی از هواپیماها ۱۵۰ هزار دلار، برخی ۲۰۰ هزار دلار و شماری از هواپیماها ۴۰۰ هزار دلار است. فخریه کاشان تاکید کرد: بسته به جدول مربوطه نزدیک به ۵۰ میلیون دلار رقم پیش‌پرداخت به شرکت ایرباس است که این کار را در مقابل ضمانت‌نامه انجام می‌دهیم تا چنانچه آنها مجوز صادرات نگیرند، این پول به ما برمی‌گردد. براساس این گزارش، قیمت اسمی یا کاتالوگی ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس‌ ۲۵میلیارد دلار است، اما طبق روند کمپانی سازنده، هنگام فروش ارقام کمتر می‌شود و به ۵/ ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایرباس از آمریکا مجوز صادرات گرفته است، گفت: ایرباس مجوز صادرات اولیه را گرفته است ولی به هر حال آمریکا مانند همه موارد دیگر وقتی که کار تمام می‌شود باید قراردادهای نهایی را هم تایید و اجازه نهایی را صادر کند. وی تاکید کرد: اگر ایرباس اجازه نداشت که اصلا مذاکره‌ای انجام نمی‌شد، کما اینکه بوئینگ اجازه مذاکره را دریافت کرده و به ایران پیشنهاد کرده که برای فروش هواپیما مذاکره کند. وی یادآور شد: بوئینگ دو روز پیش پیشنهاد مذاکره را به ما داده است و حتما با آنها مذاکره خواهیم کرد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: قاعدتا هواپیماهای ۷۳۷ انتخاب ایران است که نوع مطلوب‌تری است. اما ایرلاین‌ها و خطوط هوایی نوع مدل را تعیین می‌کنند. براساس این گزارش، بوئینگ ۷۳۷، هواپیمای متوسط با دو موتور جزو باریک پیکرترین نمونه‌های شرکت بوئینگ است و بین ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر گنجایش دارد. نسل‌های نوین‌تر آن شامل ۷۰۰-۷۳۷، ۸۰۰-۷۳۷ و ER۹۰۰-۷۳۷ است. از این مدل از زمان ساخت و اولین پرواز آن در سال ۱۹۶۷ تا امروز ۸ هزار و ۸۸۰ فروند به ایرلاین‌های سراسر جهان تحویل داده شده است و ۴ هزار و ۴۱۷ سفارش نیز هنوز در دست ساخت است.

فخریه‌ کاشان تاکید کرد: خرید هواپیما از بوئینگ نیز به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک خواهد بود. از سویی وزیر راه و شهرسازی از امکان خرید و فروش سهام ایران ایر در بازارهای جهانی خبر داده است. این خبر در حالی اعلام شد که خصوصی‌سازی هما از چند سال گذشته مطرح بوده است، اما هنوز در این خصوص شاهد اقدامی از سوی دولت برای واگذاری این شرکت به بخش خصوصی نبوده‌ایم. حال با اعلام این خبر از سوی عباس آخوندی، به نظر می‌رسد این موضوع در دستور کار وزارتخانه مربوطه قرار گرفته و گام‌های اولیه برای واگذاری شرکت هواپیمایی هما برداشته خواهد شد. هرچند برخی از مسوولان این وزارتخانه معتقدند خصوصی‌سازی این شرکت بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه وجود یک شرکت هواپیمایی ملی برای هر کشور نیاز است و هما نیز به‌عنوان شرکت هواپیمایی ملی ایران باید در سطح بین‌المللی مطرح باشد. اما آخوندی با اعلام این خبر در مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس هما، اظهارکرد: کار بازسازی ایران‌ایر به‌عنوان مادر صنعت هوایی کشور با قدرت بسیار زیادی پیگیری می‌شود و قطعا بحث برای واگذاری سهام این شرکت نیز در دستور کار خواهد بود. وی افزود: در همین راستا ما تلاش داریم شرایطی را به وجود بیاوریم که امکان خرید و فروش سهام این شرکت در بازارهای بین‌المللی وجود داشته باشد. وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای جدید برای ناوگان کشور، عنوان کرد: در حال حاضر از ۲۵۰ فروند هواپیمای موجود در کشور تنها ۱۵۰ هواپیما امکان پرواز دارند و این نشان‌دهنده‌ لزوم بهسازی شرایط ناوگان کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این‌رو وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده تا با به‌وجود آوردن مقدمات لازم، تعداد هواپیماهای کشور را به ۵۰۰ فروند برساند تا از این طریق تعداد هواپیماها دو برابر و تعداد کل صندلی‌های ناوگان ۵/ ۱ برابر شود. آخوندی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز در فضای به وجود آمده پس از اجرایی شدن برجام باید با تمام توان خود در بازارهای جهانی فعالیت کند، تاکید کرد: در حال حاضر عزمی جدی برای بازسازی ساختاری ناوگان هوایی کشور وجود دارد و دولت برنامه‌ریزی کرده پس از پشت سر گذاشتن سال‌های سخت تحریم بیشترین استفاده را از صنعت هوایی به وجود بیاورد. آسمان ایران میزبان تعداد زیادی هواپیما است که متاسفانه در طول این سال‌ها مردم ما نتوانستند استفاده چندانی از آن داشته باشند. وی اضافه کرد: تنها در فاصله بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ مردم ایران نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار هزینه خرید بلیت به ایرلاین‌های خارجی دادند و برآورد ما حاکی از آن است که تنها در طول یکسال رقمی بین چهار تا پنج میلیارد دلار هزینه خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی می‌شود که این روند باید تغییر کند. آخوندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرده در قرارداد‌های پس از برجام هیچ رقمی برای واسطه‌گری و دلالی جا به جا نشود، گفت: دولت خود به شکلی رسمی تمام شرایط موجود در این قرار‌داد‌ها را پیگیری کرده و اجازه نداده است حتی ریالی در این حوزه به خاطر دلالی‌گری یا حضور واسطه‌ها جابه‌جا شود.