گروه بازرگانی: در دومین روز از سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران به ایالت باواریا در آلمان، یک تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی و صنعت بایرن و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به امضا رسید. همچنین در دیدارهایی دیگر، وزیر کشاورزی ایالت باواریا آلمان از برنامه سفر خود به ایران خبر داد.

در دومین روز سفر بخش خصوصی به تهران، مسعود خوانساری همراه با تعدادی از اعضای هیات به دیدار مسوولان اتاق بازرگانی و صنعت بایرن رفت. در آغاز این دیدار خانم اشپینر کونیگ، رئیس اتاق بایرن با اشاره به اینکه در دوره تحریم‌ها اتاق مشترک ایران و آلمان پل ارتباطی میان شرکت‌های دو طرف بوده است، گفت: در دوره جدید و به‌دنبال رفع تحریم‌ها، ما خواهان برقراری روابط نزدیک‌تر و همکاری مستمر با اتاق تهران هستیم. وی ایران را بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه دانست و خاطرنشان کرد که اغلب شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال کسب سهم بیشتر از این بازار هستند. خانم کونیگ به قرارداد همکاری میان شرکت زیمنس آلمان با ایران در زمینه توسعه خطوط راه‌آهن ایران اشاره کرد و افزود: همکاری شرکت‌های بزرگ با ایران منجر به آن خواهد شد که شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان هم که ستون فقرات اقتصاد است، مسیر را برای ورود به ایران و همکاری با شرکت‌های همتای خود هموار ببینند و این همکاری اساس اقتصاد ایران را نیز قوی می‌کند.

رئیس اتاق تهران نیز در این دیدار، از آمادگی این نهاد بخش خصوصی برای همکاری با اتاق بایرن در مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و آلمان خبر داد و با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، برخی از کشورهای اروپایی بلافاصله قراردادهای همکاری با ایران به امضا رسانده‌اند، گفت: اتاق بایرن و سایر اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی این کشور باید دولت و کابینه آلمان را متقاعد کنند که برای گسترش روابط اقتصادی با ایران باید هرچه سریع‌تر دست به کار شود و با تسهیل توافقات بانکی و بیمه‌ای به شرکت‌های آلمانی برای ورود به بازار ایران کمک کنند. هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران در قسمتی دیگر از سفر خود به بازدید از برخی کارخانه‌ها و بنگاه‌های مطرح صنعتی این ایالت رفت و از نزدیک با امکانات و نحوه فعالیت این واحدهای بزرگ صنعتی آشنا شد. خودروسازی مان (MAN) و گروه صنعتی لینده (Linde)، دو واحد بزرگ صنعتی در ایالت باواریا است که نمایندگان بخش خصوصی ایران از آن بازدید کردند و با جدیدترین فناوری‌های به کار رفته در این بنگاه‌های تولیدی آشنا شدند.

هاینس یورگن لووف، عضو هیات‌مدیره مان، از حضور اتوبوس‌های ساخت این کارخانه در ایران به‌صورت سی‌کِی‌دی (CKD) خبر داد و یادآور شد که این کارخانه آلمانی از چند هفته پیش با یک شرکت ایرانی، قرارداد همکاری برای تولید اتوبوس در ایران به امضا رسانده است. وی همچنین از تفاهم‌نامه همکاری با یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی برای واردات کامیون و موتورهای سنگین ساخت این شرکت خبر داد. عضو هیات‌مدیره شرکت «مان» همچنین خاطرنشان کرد که این بنگاه صنعتی آلمان به دنبال این است که شریک طولانی‌مدت و قابل اعتماد ایران باشد. همچنین در نشست دو جانبه رئیس اتاق تهران با عضو هیات‌مدیره شرکت «مان»، خوانساری از نیاز مبرم ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران به نوسازی خبر داد و یادآور شد که در حال حاضر ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون در ایران نیاز به نوسازی دارد.

رئیس اتاق تهران در ادامه دیدارهای خود برای مذاکره و رایزنی برای توسعه مراودات اقتصادی با بخش خصوصی آلمان، با وزیر کشاورزی ایالت باواریا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف زمینه‌های همکاری در بخش مواد غذایی و کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند و مشکلات موجود را برای یافتن راهکار مناسب به بحث گذاشتند. وزیر کشاورزی باواریا، با اذعان به علاقه‌مندی شرکت‌های فعال این ایالت برای حضور در ایران، از مسوولان هیات اعزامی اتاق تهران خواست تا از زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی معرفی کاملی داشته باشند. هوبرت بیتلمایر، نتایج مذاکرات اخیر خود با سرکنسول ایران در ایالت باواریا را با رئیس اتاق تهران و هیات همراه وی در میان گذاشت و خاطرنشان کرد که برای دستیابی به نتایج بهتر و توسعه همکاری‌ها، به زودی به ایران سفر خواهد کرد. پرورش گاو‌های شیری و گوشتی، تولید شیر و محصولات لبنی مختلف، فناوری آبیاری، فرآوری مواد غذایی، فرآوری گیاهان دارویی، ماشین‌آلات صنعتی و نیز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای می‌تواند از جمله زمینه‌های همکاری میان ایالت باواریا و ایران باشد که وزیر کشاورزی این ایالت به آن اشاره کرد. او تاکید داشت که با توجه به نیازهای منطقه این حوزه می‌تواند زمینه مناسبی برای آغاز و توسعه همکاری‌ها باشد.

رئیس اتاق تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه در حال حاضر ایران در تولید برخی محصولات کشاورزی به خوداتکایی رسیده است، گفت: صنعت غذایی ایران توانسته است که طی سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی داشته باشد و امروز شاهد صادرات بسیاری از محصولات این بخش به کشورهای دیگر هستیم. مسعود خوانساری ظرفیت‌های توسعه‌یافته صنایع کشاورزی و غذایی آلمان را از نیازهای امروز صنعت کشاورزی ایران عنوان کرد و یادآور شد که دو کشور در این بخش می‌توانند همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک مناسبی را آغاز کنند.