لزوم گسترش سهم بیمه اتکایی و تکمیل شرکت بیمه اتکایی ملی

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز پس از استماع گزارش اظهار کرد: امیدواریم تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴٠۲ در مجمع، گامی تکاملی در بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر صنعت بیمه باشد. او افزود: گزارش عملکرد نشان می‌دهد که با همت همکاران در بیمه مرکزی اتفاقات خوبی رقم خورده است و بیش از همه خوشحالیم از اینکه مسیر متفاوت درباره ضریب نفوذ رقم خورده و اجرا شده است و به نظر می‌رسد امسال به هدف ۳درصد در ضریب نفوذ برسیم. خاندوزی با تاکید بر ضرورت تکمیل و خاتمه دادن به موضوع شرکت بیمه اتکایی ملی گفت: همکاران بیمه مرکزی می‌توانند نقش مهمی را در تسهیل این اتفاق ایفا کنند تا امیدوار باشیم که با تاکیدی که در مجامع دو سال قبلی شده بود، این اتفاق در سال جاری تماما رخ دهد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: موضوع دیگر نظارت برخط است که به جز در مرحله صدور بیمه‌نامه باید در سایر مقاطع نیز نظام تنظیم‌گر بدون کاغذبازی، مکاتبه و گزارش‌گیری از اتفاقات و خاتمه عملیات بیمه‌گری که در شرکت‌ها رخ دهد، مطلع شود و این موضوع در کنار تحول دیجیتال برای ایفای نقش تنظیم‌گری و رگولاتوری جزو مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود و لازم است که اعضا آن را در دستورکار مجمع ثبت کنند. او ادامه داد: موضوع دیگر سهم بیمه‌های زندگی و اهمیت آن و توسعه ابزارهایی است که مجوزهایش داده می‌شود؛ به این معنی که فعالان اقتصادی بتوانند طعم شیرین این استفاده فراگیر چند میلیونی از ابزارهای مالی جدید را بچشند.

البته درباره بیمه تکافل، چند شرکت بیمه فعال شده‌اند؛ اما هنوز انتظارات برآورده نشده است. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: نکته بعد درخصوص آیین‌نامه ذخایر فنی است که بسیار مهم است که با توجه به اصلاح این آیین‌نامه در شورای عالی بیمه، لازم است به آن توجه ویژه شود. او اضافه کرد: بیمه اتکایی و گسترش سهم بیمه اتکایی نیز یک موضوع بسیار مهم است. خاندوزی ادامه داد: همچنین یکی از ابزارهایی که سال گذشته ذکر شد اما خیلی ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند تا چندین سال آینده تاثیر خود را داشته باشد، موثرتر کردن فراگیری صددرصد در حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان و همچنین تکمیلی آن است.