سطوح پیشرفته‌‌تر فین‌تک‌‌ها، همراه بانک‌ها، اپلیکیشن‌‌های وام‌‌دهی، اپلیکیشن‌‌های بازار سهام و رمزارزها و فین‌تک‌‌های متعدد دیگری هستند که افراد در زندگی روزمره خود با آن درگیر هستند. هدف فین‌تک پیشرفت و توسعه در زمینه‌‌هایی نظیر ارزهای رمزنگاری شده و پول‌های دیجیتال، تکنولوژی بلاک‌چین، تکنولوژی قراردادهای هوشمند دو طرفه، بانکداری باز، اینشورتک‌‌ها یا فین تک‌‌های بیمه‌‌ای، رِگ‌تک‌‌ها یا تکنولوژی‌‌های مشاوردهی قوانین و روبو اَدوایزرها یا فین‌تک‌‌های مشاور مالی است. نکته حائز اهمیت اینکه جزء جدانشدنی فین‌تک‌‌ها و به نوعی زیربنا و لازمه‌ اجرای آنها مصرف انرژی (برق) است. بنابراین توجه به بحث تولید و مصرف انرژی (برق) در این حوزه ضرورت می‌‌یابد. بر اساس آمارهای منتشره از وب‌سایت استاتیستا درخصوص صنعت فین‌تک در ایران، شاهد رشد و پیشرفت قابل قبول صنعت فین تک و بزرگ‌ترشدن سهم این صنعت در اقتصاد کشور هستیم. مطابق با این آمار میزان ارزش معاملات فین تک در ایران از ۳.۶۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۱.۷۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته که با رشدی حدود ۴ برابری همراه بوده و در همین دوران میزان مصرف انرژی (برق) از ۲۴۰ تراوات بر ساعت در سال ۲۰۱۷ به ۳۰۰ تراوات برساعت در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این امر موید و تایید‌کننده ارتباط قوی و همبستگی بالای دو متغیر اشاره شده با یکدیگر است.

همچنین باتوجه به توسعه روزافزون تکنولوژی و فناوری مالی لزوم توجه به تولید انرژی پاک و سبز در حوزه انرژی (برق) در راستای حفظ کیفیت محیط‌زیست امری ضروری تلقی می‌شود. متاسفانه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه سهم بالایی از تولیدات برق به تولید نیروگاه‌‌های سوخت‌های فسیلی اختصاص دارد که با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای تهدیدی جدی برای سلامت محیط‌زیست قلمداد می‌‌شوند. در ایران حدود۸۰‌درصد تولید برق توسط نیروگاه‌‌های سوخت فسیلی تامین شده و تنها حدود ۲۰‌درصد از انرژی‌های سبز و پاک نظیر انرژی خورشیدی، بادی، هسته‌ای و برقابی تامین می‌شود.

لذا با توجه به گسترش و فراگیری فین‌تک و عجین شدن زندگی افراد با این تکنولوژی لزوم توجه به اثرات این فناوری بر توسعه انسانی و سطح زندگی افراد اهمیت می‌‌یابد. متاسفانه در بسیاری از نوشته‌‌ها وقتی بحث اثرات رشد و توسعه فین‌تک مطرح می‌شود لزوما اثرات فین‌تک بر رشد اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد و در واقع از پرداختن به مفهوم توسعه انسانی غافل می‌‌شوند. توسعه انسانی به واسطه توجه ویژه به مفاهیم انسانی و درنظر گرفتن مولفه‌‌ها و شاخص‌‌های اثرگذار بر کیفیت زندگی و شخصیتی افراد از اهمیت بالاتری نسبت به رشد اقتصادی برخوردار است. زیرا این شاخص علاوه بر مولفه‌‌های اقتصادی بر شاخص‌‌هایی نظیر بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه، امید به زندگی افراد، میزان و کیفیت سال‌های تحصیل افراد و عوامل مهم دیگر توجه خاص دارد. با توجه به مباحث مطرح شده برای بررسی و تحلیل هرچه بهتر اثرات فین‌تک بر شاخص توسعه انسانی نیاز به درنظر گرفتن اثر تعاملی و واکنشی در تحلیل خود داریم. به این منظور با توجه به اثبات ارتباط مثبت و همبستگی بالای فین تک بر مصرف انرژی (برق) اثر تعاملی و واکنشی فین‌تک و مصرف انرژی (برق) را مدنظر قرار می‌‌دهیم. در واقع اثر تعاملی و واکنشی فین‌تک و میزان مصرف انرژی (برق) بر شاخص توسعه انسانی بیان می‌کند با توسعه فناوری‌‌های مالی تقاضا برای مصرف انرژی (برق) افزایش یافته و امکان توسعه شاخص‌‌ها و مولفه‌‌های توسعه انسانی را از راه‌‌های زیر فراهم می‌کند:

شمول مالی: فین‌‌تک می‌تواند با ارائه محصولات و خدمات مالی مقرون به صرفه و در دسترس‌‌، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، کمک کند تا به سیستم مالی رسمی دسترسی داشته باشند. این امر می‌تواند به آنها کمک کند تا پس‌‌انداز کنند، سرمایه‌گذاری کنند، وام بگیرند و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند، که همه اینها می‌تواند به نوبه خود به کاهش فقر و ارتقای سطح زندگی کمک کند.

توانمندسازی اقتصادی: فین‌‌تک به افراد ابزارها و منابع لازم برای مدیریت بهتر امور مالی خود و مشارکت فعال‌‌ در اقتصاد را می‌دهد. به عنوان مثال، پلتفرم‌‌های پرداخت دیجیتال می‌توانند به افراد کمک کنند تا به راحتی و مقرون به صرفه پول ارسال و دریافت کنند، که می‌تواند به ایجاد فرصت‌‌های جدید برای کارآفرینی و تجارت کمک کند.

آموزش مالی: فین‌‌تک می‌تواند از طریق ارائه ابزارهای آموزشی تعاملی و بازی‌‌گونه، آموزش مالی را در دسترس‌‌ و جذاب کند. این امر می‌تواند به افراد کمک کند تا در مورد پول و نحوه مدیریت آن آگاه‌‌ شوند، که می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌‌های مالی بهتر و نتایج اقتصادی بهترشود.

بهداشت: فین‌‌تک می‌تواند به بهبود دسترسی به مراقبت‌‌های بهداشتی و افزایش مقرون به صرفه بودن آن کمک کند. به عنوان مثال، پلتفرم‌‌های سلامت دیجیتال می‌توانند به افراد در اتصال به پزشکان و دریافت مشاوره از راه دور، و همچنین مدیریت داروها و سوابق بهداشتی خود کمک کنند.

آموزش: فین‌‌تک می‌تواند به ارائه آموزش با کیفیت در دسترس‌‌تر و مقرون به صرفه‌‌تر کمک کند. به عنوان مثال، پلتفرم‌‌های یادگیری آنلاین می‌توانند به دانش‌‌آموزان در سراسر جهان، دسترسی به دوره‌‌ها و منابع آموزشی باکیفیت‌تر را صرف نظر از موقعیت مکانی یا وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنها بدهند.