7 copy

تابلو‌های بازار ارز تهران در روز گذشته قرمز بود. پس از اصلاح نرخ صورت گرفته در بازار روز سه‌شنبه و رشد نرخ‌ها در این روز، روند بازار در روز گذشته مجددا کاهشی شد. به‌نظر می‌رسد دلار در روز سه‌شنبه سقف مقاومت جدید خود را محک زده است.

 سیگنال‌های موجود در اخبار به نفع بازارساز است. اخباری مانند گشایش‌های ارزی جدید و احتمال تداوم یافتن مذاکرات با غرب و از همه مهم‌تر آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با میزان فروش نفت کشور در ماه‌های اخیر، از جمله مواردی است که در کنترل انتظارات تورمی به بازارساز کمک می‌کند. حال باید دید بانک مرکزی با توجه به ذخایر ارزی خود مایل به ثبات‌بخشی به بازار است یا تمایل دارد نرخ ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد.

کاهش دمای بازار ارز

دیروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در روز سه‌شنبه با رشد قیمت هزار و 550 تومانی به نیمه کانال 62 هزار تومانی رسیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با افت قیمتی حدود 500 تومانی در مرز کانال‌های 61 و 62هزار آغاز کرد.

در ادامه بازار دیروز روند کاهشی این ارز شدت بیشتری به خود گرفت به‌صورتی که آخرین نرخ نقدی بازار با اختلافی 800 تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 61 هزار و 750 تومان ثبت شد. این در حالی است که روند کاهشی ارز‌های دیگر بازار مانند یورو و پوند از دلار نیز شدید‌تر بود. هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته حدود هزار و 150 تومان ارزان‌تر از نرخ پیشین در رقم 66 هزار و 150 تومان معامله شد. پوند نیز با افت قیمتی هزار و 300 تومانی در رقم 77 هزار و 400 تومان به فروش رسید.

طلا گوش به فرمان ارز

افت نرخ ارز در روز گذشته قیمت شاخص‌های طلایی را نیز تحت تاثیر قرار داد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با افت قیمت یک میلیون و 300 هزار تومانی در رقم 41 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. این افت قیمت مستقیما به‌دلیل افت نرخ شاخص‌های تشکیل‌دهنده نرخ سکه طلا رخ داده است. بهای جهانی فلز طلا و همچنین نرخ دلار آزاد در روز گذشته کاهشی بود. همچنین نیم و ربع سکه نیز در روز گذشته 600 و 200 هزار تومان افت نرخ را تجربه کردند و به ترتیب در ارقام 24 میلیون تومان و 15 میلیون و 300 هزار تومان معامله شدند.