Untitled-2 copy

آمارها نشان می‌دهد بانک‌های چینی در 14 ماه اخیر فعالیت خود را با بانک مرکزی روسیه افزایش داده و میزان وام ارائه شده در بازه زمانی رشد 5/ 7 میلیارد دلاری را تجربه کرده است. شواهد گویای آن است که بانک‌های چینی وارد عمل شدند تا میلیاردها دلار به بانک‌های روسیه وام بدهند. این درحالی است که موسسات مالی غربی همزمان با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، ارائه خدمات به مسکو را متوقف کرده بودند. این اقدام چین در کمک به روسیه را می‌توان نقطه مقابل کمک‌های آمریکا به طرف دیگر جنگ، یعنی اوکراین تلقی کرد. تحلیلگران بر این باورند که تحرکات بانک‌های چینی بخشی از تغییر روسیه برای استفاده از رنمینبی به جای دلار یا یورو به عنوان ارز ذخیره است. کارشناسان تاکید کردند: «وام‌های بانک‌های چینی به بانک‌ها و موسسات اعتباری روسیه که در بیشتر موارد نشان‌دهنده جایگزینی یوآن به جای دلار و یورو است، نشان می‌دهد که تحریم‌ها کار خود را انجام می‌دهند.»

وی در ادامه افزود: «افزایش تجارت رنمینبی، اقتصاد روسیه با چین را بیش از پیش قوی خواهد کرد. تجارت دو کشور مذکور در سال 2022 رکورد زد و به 185 میلیارد دلار رسید.» البته باید گفت که قبل از تهاجم‌های پیش آمده در سال گذشته، بیش از 60 درصد از پرداخت‌های روسیه برای صادراتش با یورو و دلار انجام می‌شد که مقامات این کشور از این دو ارز با عنوان «ارزهای سمی» یاد می‌کنند. در این میان سهم رنمینبی کمتر از یک درصد بود. اما با قطع همکاری موسسات مالی غرب، پرداخت‌های صادراتی این کشور با «ارزهای سمی» به نصف پرداخت‌های صادراتی این کشور کاهش پیدا کرد.

درحالی که سهم رنمینبی در این میان حدود 16درصد به ثبت رسیده است. گفتنی است که در مدت مشابه، بانک بین‌المللی رایفایزین اتریش دارایی‌های خود در روسیه را تا ۴۰ درصد افزایش داده و از 5/ 20میلیارد دلار به 2/ 29 میلیارد دلار رسانده است. این بانک بعد از اینکه بسیاری از وام‌دهندگان خارجی روابط خود را با روسیه قطع کردند یکی از معدود بانک‌های قدیمی است که حضور قابل توجهی در این کشور دارد. اما بانک مرکزی اروپا فشارها بر وام‌دهندگان تحت نظارت خود، از جمله بانک رایفایزین را برای خروج از روسیه افزایش داده است. البته نسبت دارایی‌های بانکی روسیه که توسط وام‌دهندگان خارجی نگهداری می‌شود از 2/ 6 درصد به 9/ 4درصد در 14 ماه منتهی به مارس کاهش یافته است. در این بحبوحه باید به عملکرد روسیه و چین در خصوص کاهش استفاده از دلار و جایگزینی آن با طلا نیز در معاملات خود اشاره کرد. بیشترین حجم خریداری و ذخیره طلا در جهان توسط سه کشور چین، روسیه و لهستان صورت گرفته است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد، بانک مرکزی روسیه از ابتدای سال جاری حدود 96 تن طلا ذخیره کرده و هم اکنون ذخایر کل طلای روسیه به حدود ۱۰۰میلیارد دلار رسیده است. چین نیز در کنار روسیه در شش ماه اول سال جاری ۷۴ تن طلا خریداری کرده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه که تجارت دوجانبه آنها به ۱۰۷ میلیارد دلار می‌رسد، قصد دارند مقدار فعلی تجارت را طی چند سال آینده دو برابر کنند.در این میان باید به نظرسنجی اخیر خانوارهای روسی در خصوص تجارت با چین اشاره کرد. در ژانویه 2020 حدود 65 درصد از روس‌ها نگرشی مثبت به فعالیت‌های روسیه با چین داشتند که در سال 2023 دستخوش تغییر شد و از هر 10 نفر، 9 نفر نگرش مثبتی به چین داشتند.