گریز آلمان از رکود؟

 اما شواهد گویای آن است که هزینه‌های انرژی به خصوص بنزین و گاز در این منطقه در یک ماه اخیر با روند نزولی رو‌به‌رو شده و این امر سبب خواهد شد تا این منطقه در فصل اول ۲۰۲۳ با رشد تولید صنعتی مواجه شود. این امر این سیگنال مثبت را به مقامات می‌دهد که رکود از اقتصاد آلمان فاصله گرفته است. البته در این راستا می‌توان به روند نزولی تورم نیز اشاره کرد. در راستای این موضوع برخی از مقامات این بانک گفتند: رشد اقتصادی آلمان در سه ماه‌ اول سال جاری بهتر از انتظارات یک ماه پیش است و به نظر می‌رسد که فعالیت‌ها و صنعت قوی‌تر از حد انتظار بهبود یابند. همچنین آنها با نظر به داده‌های اقتصادی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ افزودند: نظرسنجی اخیر با داده‌های اقتصادی آلمان در فصل چهارم ۲۰۲۲ با رقمی معادل منفی ۴/ ۰ درصد مطابقت دارد؛ زیرا کاهش قیمت گاز سبب شد تا تنگناهای ‌سمت عرضه کمی ملایم‌تر شوند.

از این رو تقاضای خودرو و ساخت‌و‌ساز به دلیل کاهش هزینه‌های سوخت و انرژی کاهش یافت. آنها در ادامه بحث این نکته را نیز یادآور شدند که تعادل آب و هوایی در این منطقه مهم‌ترین اثر را بر کاهش هزینه‌ها گذاشته است. بنابراین عوامل مذکور سبب شده تا سفارش‌های صنعتی افزایش پیدا کنند که این رویداد نشان می‌دهد که تقاضا برای کالاهای تولیدی در مسیر صعودی قرار گرفته است. برخی از تحلیل‌گران با بررسی سخنان مقامات آلمان بر این باورند که با توجه به کاهش قیمت انرژی و افزایش ساخت‌و‌سازها در ماه‌های آتی، بیکاری نیز اندکی کاهش پیدا خواهد کرد. اما نباید از ذکر این نکته غافل شد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در این منطقه همچنان در سطوح قوی قرار دارد و یکه‌تازی قیمت‌ها در ماه‌های پیش‌رو، رشد اقتصادی را کمی کند خواهد کرد.

در پاسخ به مساله ذکر شده بوندس بانک گفت: «با این حال، رشد قیمت احتمالا کاهش خواهد یافت و حتی اگر تورم اصلی برای مدتی در سطوح بالا باقی بماند، تورم خدمات به آرامی به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد.» البته برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا ارائه داده‌های اقتصادی این منطقه در روزهای آتی منتظر ماند.