وزیر آموزش و پرورش در همایش سراسری اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل موسسه، هلدینگ‌‌‌ها و شرکت‌های تابعه، با بیان مطلب فوق، به تحولات ایجادشده در صندوق طی یک‌سال اخیر اشاره کرد و گفت: این ظرفیت بزرگ در سال ۱۳۷۴ پایه‌‌‌گذاری شد تا موجب ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی باشد؛ زیرا معلمان محور نظام آموزشی کشور هستند و بسیاری از مقامات و مدیران ارشد گذشته و حال کشور از این قشر فهیم بودند، بنابراین باید از ظرفیت آنها استفاده و به آنها اعتماد کنیم. یوسف نوری، با اشاره به اینکه مساله نوآوری و بهره‌‌‌گیری از فناوری‌‌‌های نوین بسیار مهم است، تصریح کرد: بانک سرمایه و بیمه معلم ظرفیت‌‌‌های بسیار خوبی دارند. بنابراین باید آن را به شکلی نوآورانه، در خدمت فرهنگیان به کار بگیرند، به طوری که موجبات رضایت همکاران ما را فراهم کند. آموزش و پرورش نیز از آنها حمایت کرده و خواهد کرد.

رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه صندوق سال‌ها دستخوش حوادثی بود، تصریح کرد: زمانی که صندوق را تحویل گرفتیم بانک سرمایه و مجموعه پتروشیمی دچار مشکلاتی بودند؛ اما به‌سرعت اقدامات خوبی به‌ویژه در زمینه پیگیری پرونده‌‌‌های حقوقی، افزایش بهره‌‌‌وری و بهینه‌‌‌سازی پرتفوی صورت گرفت. وزیر آموزش و پرورش گفت: باید وضعیت صندوق طوری باشد که فرهنگیان احساس کنند صندوق برای خودشان است و احساس تعلق خاطر به آن داشته باشند.

نوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکریم واقعی معلمان افزود: وقتی می‌‌‌گوییم که معلم محور است باید از ظرفیت او نیز در عمل استفاده کنیم. بنابراین باید هم از ظرفیت معلمان و هم ظرفیت فرزندان آنها در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده شود و اولویت استخدام با فرهنگیان باشد و همه فکر و ذکر ما معلمان باشد. رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: مهم‌ترین مساله این است که به معلمان اعتماد کنیم و کارها را به دست آنها و فرزندانشان بسپاریم؛ زیرا افراد توانمند و متخصص در میان آنها کم نیستند و زمانی که در مناصب دیگر مثمرثمر بودند، در صندوق نیز می‌‌‌توانند نقش‌‌‌آفرینی کنند. او اظهار کرد: البته در انتصابات باید سه معیار شایستگی به معنی تعهد، مسوولیت‌‌‌پذیری و انقلابی‌‌‌بودن؛ تخصص به معنی تسلط بر دانش اقتصادی و در نهایت حرفه‌‌‌ای بودن به معنی باهوش و زیرک بودن مدنظر قرار گیرد اما در همین پروسه هم باید معلمان و فرزندان آنها در اولویت باشند.

نوری خطاب به مدیران مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: کشور ما در شرایط فعلی در جنگ اقتصادی و رسانه‌‌‌ای قرار دارد، بنابراین توجه به مساله بهره‌‌‌وری از هر زمان دیگری مهم‌تر است و مدیران صندوق در این جنگ نقش بسیار مهمی دارند؛ زیرا می‌‌‌توانند با سودآوری و ایجاد ارزش، امیدآفرینی کنند. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در مجموعه موسسه نباید شرکت زیان‌‌‌ده داشته باشیم؛ زیرا شرکتی که سودآور نباشد دچار رخوت و سستی می‌شود و بر فعالیت مجموعه تاثیر منفی خواهد گذاشت. او با اشاره به حمایت‌‌‌ها و کمک‌‌‌های همه‌جانبه دولت و سایر ارگان‌‌‌ها برای حل مشکلات صندوق و تسهیل برنامه‌‌‌های آن گفت: دولت در زمینه واریز سهم دولت اقدامات ارزشمندی انجام داده و با تلاش‌‌‌هایی که صورت گرفت، در بودجه قرار گرفت، بنابراین باید مراقبت شود تا حق معلمان ایفاد شود.

رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: در موضوع بانک سرمایه و بخشودگی‌‌‌ها و حمایت‌‌‌هایی که شده است اتفاقات خوبی خواهد افتاد. او تصریح کرد: مشروعیت اساسنامه‌‌‌ای موسسه باید تعیین‌تکلیف شود؛ زیرا نه اساسنامه فعلی مورد نظر ماست و نه موافق این هستیم که صندوق به عنوان نهاد عمومی معرفی شود. بنابراین باید اساسنامه طوری تنظیم شود که در راستای منافع کامل معلمان باشد.