از جمله قوانین معطوف به بخش تعاون، اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی است که در آن بخش تعاون به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور مورد تاکید قرار گرفته و به نقش آن در تامین ابزار و شرایط و امکانات کار برای افراد جویای کار و اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی‌ها برای بیکاران در جهت اشتغال مولد توجه شده است. بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد. برابر آمارهای موجود ۹درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است؛ درحالی‌که ظرفیت ایجاد اشتغال بخش تعاون در کشور کمتر از ۱۵درصد نیست. در راستای توسعه و حمایت از تشکل‌های تعاونی، ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش تعاون و همچنین حمایت مالی از واحدهای تعاونی، خط اعتباری ۲۰۰۰میلیارد تومانی از سوی بانک توسعه تعاون اختصاص یافته که در قالب تفاهم‌نامه مشترک میان بانک توسعه تعاون، معاونت امور تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد.

در همین راستا، حامد ویس‌کرمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اظهار کرد: از محل خط اعتباری ۲۰۰۰میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون، برای استان تهران ۱۶۸۰میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای و ارزان‌قیمت برای اشتغال‌زایی واحدهای تولیدی، درمانی، آموزشی و... تصویب شده است. آن‌طور که وی گفته با اعطای این تسهیلات به ۱۶طرح تعاونی، برای ۶۳۰ نفر در استان تهران اشتغال‌زایی خواهد شد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه ۴۵درصد سهم تولید داخلی کشور در استان تهران محقق می‌شود، گفت: بخش تعاون از ارکان و اولویت‌های اقتصاد کشور است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و دولت سیزدهم نیز بر توسعه بخش تعاون تاکید دارد. لذا باید از این فرصت در جهت توسعه و تقویت بخش تعاون به‌ویژه در حوزه تولید استفاده کرد.

پیش از این مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت کار در گفت‌وگو با «ایسنا» از هدف‌گذاری ایجاد ۴۵هزار شغل تعاونی در سال جاری خبر داده و میزان اشتغال ایجادشده در بخش تعاون را بیش از یک‌میلیون و ۸۵۰هزار فرصت شغلی عنوان کرده بود. بر اساس گزارش‌ها، تعداد کل تعاونی‌های فعال کشور ۹۷هزار واحد بود که با افزوده شدن ۲۰۰۰واحد دیگر جمعا به حدود ۱۰۰هزار تعاونی فعال در کشور رسیده است. به گزارش «ایسنا» کارشناسان تاکید دارند با توجه به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، توسعه و گسترش شرکت‌های تعاونی و حمایت و توانمندسازی بخش تعاون می‌تواند به ایجاد اشتغال فراگیر و پایدار در کشور کمک کند.