10 copy

 با تفحص در مسائل اقتصادی و سیاسی این منطقه در سال‌های اخیر، باید به مشکلات ساختاری ژاپن از جمله نسبت بالای بدهی به تولید ناخالص داخلی و پیری جمعیت که کمبود ظرفیت‌های لازم برای رشد اقتصادی را به دنبال داشته است، اشاره کرد. از این جهت مقامات پولی این کشور مبنای خود را برای پیشرفت این منطقه، رشد اقتصادی ژاپن می‌دانند و تا کنون نیز در حال مبارزه برای افزایش رشد اقتصادی بوده‌اند. بر این اساس پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است گرچه تورم در حال افزایش است و تنها راه مقابله با آن ‌مانند آمریکا و اروپا بهره‌گیری از سیاست‌های پولی انقباضی است، اما با توجه به مشکلات ساختاری، افزایش تورم و افزایش نرخ بهره هردو اقتصاد این منطقه را وارد رکود خواهند کرد، با این تفاوت که افزایش نرخ بهره مانع رشد اقتصادی این کشور نیز خواهد شد. بنابراین رشد اقتصادی از ارجحیت بیشتری برای مقامات پولی برخوردار است و معتقدند که کاهش تورم با افزایش نرخ بهره، اقتصاد این منطقه را با رکود بیشتری همراه می‌سازد. در این میان بانک مرکزی ژاپن با توجه به سطح 8/ 3 درصدی تورم، با افزایش بازدهی اوراق 10 ساله دولتی سعی در حفظ دارایی مردم در ماه‌های آتی دارد.

 در پی این موضوع ین واکنش مثبت خود را با افزایش 6/ 4 درصدی در مقابل دلار نشان داد. روز گذشته هر ین در برابر دلار با 0075/ 0 واحد معامله شد و بالاترین سطح خود را در 4 ماه گذشته به ثبت رساند. علاوه بر عملکرد مقامات و سیاستگذاران ژاپن در افزایش بازدهی اوراق 10 ساله و به دنبال آن تقویت پول ملی این کشور، شیب نزولی شاخص دلار نیز در تقویت ین نقش مهمی را ایفا کرده است. به دنبال این موضوع باید به گزارشی از «دنیای اقتصاد» در روزهای اخیر نیز اشاره کرد: اثر کاهشی شاخص دلار در تقویت سایر ارزهای جهانی در برابر ارز آمریکا قابل مشاهده است.

طبق بررسی‌های انجام شده یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوئیس روز گذشته از دلار پیشی گرفتند.

علاوه بر کاهش شاخص جهانی دلار، وال‌استریت برای چهارمین روز متوالی با شیب نزولی مواجه شد. کاهش شاخص ارز آمریکایی و سقوط ارزش سهام‌‌ این کشور نشانگر نگرانی سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران ایالات‌متحده در خصوص سخنرانی جرمی پاول در خصوص تشدید سیاست‌های پولی در سال 2023 است. عوامل مذکور در نهایت به تقویت سایر ارزهای جهانی در مقابل دلار و سقوط سهام این کشور در روزهای اخیر انجامید.