در سال حدود ۵۰هزار همت در سامانه‌های بین بانکی جا‌به‌جا می‌شود و اگر سامانه‌های درون بانکی را نیز اضافه کنیم این عدد افزایش پیدا می‌کند. از این مقدار ۱۲ الی ۱۳هزار همت مربوط به شبکه شتاب می‌شود و عمده آنکه حدود ۱۶هزار همت است، در شبکه ساتنا جا‌به‌جا می‌شود. محرمیان در ادامه صحبت‌های خود گفت: این تراکنش‌ها هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغی در حال افزایش است.  مطالبی تحت عنوان کاهش تراکنش‌ها در شاپرک مطرح می‌شود که اگر به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم به لحاظ مبلغی ۶ماه اول۱۴۰۰ حدود ۳هزار و ۱۰۰همت تراکنش داشتیم و در ۶ماه اول۱۴۰۱ همین مبلغ به ۴هزار همت رسیده است. طبیعتا میزان تراکنش در سال‌های مختلف تفاوت دارد، اما همین عدد حدود ۲۶درصد افزایش را نشان می‌دهد. از نظر تعداد نیز از ۳۹ میلیارد تراکنش در ۶ماه اول۱۴۰۰ به ۴۵میلیارد تراکنش در ۶ماه اول۱۴۰۱ رسیده‌ایم.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه این حرکت از دهه هفتاد آغاز شده است، اظهار کرد: مشتریان به تدریج از مشتری شعبه بودن به مشتری بانک تبدیل شدند و فضای الکترونیک در بانک‌ها به وجود آمد. در دهه هشتاد شمسی به سمت اتصال بانک‌ها با یکدیگر رفتیم که این مساله با شبکه شتاب آغاز شد و پس از آن ساتنا و پایا اضافه شدند. در دهه۹۰ تقریبا منظومه ارتباطات بانکی کشور شکل گرفت. دهه۹۰ هجری شمسی با تکمیل سامانه‌ها ارتباطات فیزیکی به مرور زمان کم شد و پول از جیب‌ها حذف شد و ابزار‌های پرداخت اینترنتی و پوز‌ها گسترش پیدا کردند.  در دهه۹۰ یا همان دهه تجارت الکترونیکی به بلوغ خوبی در این زمینه رسیدیم که بنده نام آن را دهه تراکنش می‌گذارم. او در ادامه صحبت‌های خود افزود: دهه۱۴۰۰ الی ۱۴۱۰ که در حال حاضر در آن قرار داریم، دهه نظارت است. به نحو مناسبی در حال حرکت به سمت الکترونیکی شدن تراکنش‌ها هستیم. در بسیاری از حوزه حضور فیزیکی بسیار کاهش یافته است. در حوزه خدمات بانکی در حدود ۹۵درصد خدمات به‌صورت غیر حضوری ارائه می‌شد و با برداشته شدن موانع در یک‌سال گذشته این عدد به ۹۸درصد رسیده است.

او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: افرادی که در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کنند باید محدودیت‌ها را نیز در نظر بگیرند. چند نکته وجود دارد که باید به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند توصیه کنیم. فعالان فین‌تک باید از هر گونه خلق پول جلوگیری کنند و به سمت آن نروند. بسیاری از کار‌هایی که صورت می‌گیرد مبتنی بر خلق پول است. همان‌طور که می‌دانیم خلق پول موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود. بنابراین هر فناوری که موجب خلق پول شود به هیچ وجه پذیرفته شده نیست. فعالان این حوزه این مساله را به‌عنوان یک خط قرمز در نظر بگیرند. 

محرمیان با تاکید بر اینکه رد پول در فعالیت‌های فین‌تک نباید گم شود، گفت: این بحثی است که در مبارزه با پولشویی مطرح می‌شود. پول‌هایی که وارد آن کسب‌کار و از آن خارج می‌شود باید به راحتی رد گیری شود. عدم امکان رد گیری پول در برخی فناوری‌های فین‌تک بعضا مورد سوءاستفاده افراد برای پولشویی کلان قرار می‌گیرد.  او افزود: مورد دیگری که در این باره مطرح می‌شود، سپرده‌گیری است. سپرده‌گیری برخی فعالیت‌ها در فین‌تک وقفه‌ای چند ساله را در فعالیت‌های آنان به‌وجود آورد. برخی افراد که در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کردند شروع به سپرده‌گیری کردند و این سپرده‌گیری ریسک‌هایی را به‌وجود آورد که این ریسک‌ها خودشان را نشان دادند و باید مدیریت شود.