Untitled-1

  جزئیات تورم خوراکی‌‌ها در میانه پاییز

مرکز آمار ایران در گزارشی تصویر تورم کالاهای خوراکی در آبان ماه را منتشر کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از 53 کالای مورد بررسی مرکز آمار 12 کالا نسبت به مهرماه با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و از سوی دیگر 41 کالا شاهد افزایش قیمت بودند. طبق معمول بیشتر کالاهایی که در صدر و قعر جدول افزایش قیمت قرار دارند جزو محصولات کشاورزی‌‌اند؛ عرضه ناپایدار و فصلی این کالاها و از طرفی نبود زیرساخت‌‌های مناسب برای بازار این دسته از کالاها،  میوه و سبزیجات به‌طور معمول شاهد نوسان قیمتی زیادی هستند.

 اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد گوجه فرنگی بیشترین رشد قیمت را در یک ماه گذشته تجربه کرده است و بیش از 5/ 33درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده است. فلفل دلمه‌‌ای با 8/ 15 درصد در رده دوم و رب گوجه فرنگی با 3/ 13 درصد افزایش قیمت در رده بعدی تورم ماهانه در میان کالاهای خوراکی قرار گرفته‌‌اند؛ افزایش قابل توجه قیمت در رب گوجه فرنگی متاثر از رشد قیمت گوجه فرنگی اتفاق افتاده است.

در ادامه لیست کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را طی آبان ماه تجربه کرده‌‌اند سیب زمینی، گوشت مرغ، ماهی قزل آلا و برنج ایرانی به چشم می‌‌خورد که همگی بین 1/ 5 تا 12 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار اطلاعات تورم خوراکی‌‌ها را به صورت نقطه به نقطه ارائه داده است. مهم‌ترین نکته این آمارها رشد قیمت تمام کالاهای خوراکی نسبت به سال گذشته است؛ اطلاعات منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد تمام 53 کالای خوراکی مورد بررسی در گزارش مرکز آمار رشد قیمت را تجربه و تورم نقطه به نقطه مثبتی را ثبت کرده‌اند. هندوانه، هویج، هلو و خربزه در صدر افزایش قیمت نسبت به آبان ماه سال گذشته قرار دارند.کمترین افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در میان کالاهای خوراکی متعلق به گروه کشاورزی است. گوجه فرنگی با تورم نقطه به نقطه 8/ 0 درصدی کمترین افزایش قیمت را در یک سال گذشته ثبت کرده است. پیاز، لیمو ترش و فلفل دلمه‌‌ای در رده‌های بعدی کمترین افزایش قیمت قرار دارند. بررسی دقیق‌‌تر این اطلاعات حاکی از آن است که از این 53 قلم کالای خوراکی، 38 قلم کالا طی یک سال گذشته رشد قیمتی بالاتر از تورم نقطه به نقطه کل کشور را ثبت کرده‌اند.

  تورم گروه‌های خوراکی

در دومین ماه پاییز کالاهای خوراکی در گروه‌های عمده مختلف تورم‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند. با بررسی بیشتر جزئیات گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار می‌توان دریافت که تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به چه صورت است. در گروه «‌نان و غلات‌»، اقلام «برنج ایرانی درجه یک» با 1/ 5 درصد، «رشته آش» با 2/ 4 درصد و «شیرینی خشک» با 4 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند. در گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها »، اقلام «مرغ ماشینی» با 8/ 7 درصد و «ماهی قزل‌آلا» با 9/ 6 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل به ثبت رساندند. در گروه «‌لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پنیر ایرانی پاستوریزه» با 5/ 4 درصد، «کره پاستوریزه‌» با 2/ 4 درصد و «دوغ پاستوریزه» با 4/ 3درصد بوده است. همچنین در این گروه «روغن نباتی جامد» با منفی 1/ 4 درصد و «روغن مایع» با منفی 4/ 0 درصد نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند. در گروه« میوه و خشکبار‌»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «لیموترش» با 5/ 4 درصد و «هلو» با 3/ 4 درصد است. همچنین در این گروه «پرتقال» با منفی 8/ 22 درصد و «موز» با منفی 4/ 1 درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند.

در گروه «‌سبزیجات و حبوبات»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «گوجه فرنگی» با 5/ 33 درصد، «فلفل دلمه‌ای» با 8/ 15درصد و «سیب زمینی» با 12 درصد بوده است. همچنین در این گروه «هویج فرنگی» با 5/ 24 درصد و «خیار» با منفی 4/ 6  درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌‌اند.

در نهایت در گروه «قند و شکر، آشامیدنی‌‌ها و سایر خوراکی‌‌ها» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «رب گوجه فرنگی» با 3/ 13 درصد و «سس گوجه فرنگی» با 1/ 5 درصد است.

  وضعیت تورم استان‌ها

 مرکز آمار ایران در گزارش دیگری آمار تورم استانی کشور در آبان ماه را به تفکیک مناطق شهری و روستایی منتشر کرد. بر این اساس تورم ماهانه کل کشور 5/ 2 درصد گزارش شد که در میان استان‌های کشور بالاترین تورم ماهانه مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل است که هرکدام 5 درصد افزایش را به ثبت رسانده‌‌اند. از طرفی کمترین میزان تورم ماهانه در میان استان‌های کشور به کرمان متعلق است که رشدی معادل 4/ 1 درصد را به ثبت رسانده است. در بخش تورم نقطه به نقطه نیز تورم کل کشور در آبان ماه معادل 7/ 35 درصد به ثبت رسید.

 در میان استان‌های کشور بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با 5/ 46 درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ این در حالی است که  کمترین تورم نقطه به نقطه با 9/ 27 درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

از سوی دیگر نرخ تورم 12 ماهه میانگین در کل کشور معادل 4/ 44 اعلام شد و استان ایلام با 2/ 52 درصد و استان قم با 40 درصد بیشترین نرخ تورم 12 ماهه را در میان استان‌های کل کشور ثبت کردند. در بخش خانوار شهری، تورم ماهانه رشد 4/ 2 درصدی را ثبت کرد. استان اردبیل با 1/ 5 درصد بیشترین و کرمان با 4/ 1 درصد کمترین تورم ماهانه را به ثبت رساندند.

در بخش خانوارهای شهری، تورم نقطه به نقطه کل کشور 3/ 35 درصد ثبت شد که زنجان با 7/ 43 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 6/ 26 درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را در میان استان‌های کشور به ثبت رساندند.

آمارهای منتشر شده در بخش خانوار روستایی حاکی از آن است که تورم ماهانه کل کشور در این بخش معادل 7/ 2 درصد بوده است و استان کهگیلویه و بویراحمد با 1/ 6درصد بیشترین و استان قزوین با 9/ 0درصد کمترین تورم ماهانه را به ثبت رساندند. در نهایت در بخش خانوارهای روستایی، تورم نقطه به نقطه کل کشور 4/ 37درصد ثبت شد که کهگیلویه و بویراحمد با 9/ 52 درصد بیشترین و استان همدان با 6/ 26 درصد کمترین تورم نقطه به نقطه خانوار روستایی را در میان استان‌های کشور به ثبت رساندند.