به گزارش تحلیل بازار، بر اساس آخرین داده‌های بازار فارکس، پوند انگلیس دیروز صبح با تقاضای بهتری روبه‌رو شد. نرخ بیکاری در بریتانیا طی سه ماه منتهی به سپتامبر، به ۳/ ۴ درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش ۵/ ۴ درصدی نسبت به آمار قبلی و بهبودی ۴/ ۴ درصد در پیشبینی روند بازار بود. علاوه بر این، میانگین درآمد در انگلیس نیز از انتظارات فراتر رفته و به ۸/ ۵ درصد رسید که پیش‌بینی می‌شد این رقم ۵/ ۵ درصد باشد. در نهایت، آمارها نشان‌دهنده بهبودی بازار کار در انگلیس است.

در مجموع، داده‌های آماری جدید حاکی از بهبود روند بازار برای بریتانیا بوده و بازتاب‌دهنده بهبود مداوم در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. به ویژه نرخ بیکاری اکنون در پایین‌ترین سطح خود از سه ماهه چهارم ۲۰۱۷ به این سو قرار دارد. با افزایش تورم و ادامه انقباض بازار کار اما ممکن است افزایش نرخ بهره بانک انگلستان (BoE) بدیهی باشد. با این حال، اخیرا زمانی که BoE از افزایش نرخ‌ بهره در ماه نوامبر خودداری کرد، با تلقین این موضوع که ممکن است تصمیم بانک انگلیس برای عدم افزایش نرخ بهره بانکی جدی باشد، بازار دچار نوعی ابهام شد.

اندرو بیلی، مدیرعامل BoE، در توضیح این تصمیم خاطرنشان کرد که پایان طرح حمایت از مرخصی دولت در اکتبر به این معنی است که با وجود بهبود اقتصادی گسترده‌تر، احتمال از دست دادن مشاغل وجود دارد. در واقع، با افزایش تورم و از دست دادن حمایت از دولت در میان بسیاری از شهروندان بریتانیایی، BoE به این نتیجه رسید که اکنون زمان مناسبی برای کاهش هزینه‌های وام برای خانوارهای بریتانیایی نیست.

نکته کلیدی اینجاست که باید دید اقتصاد در سه ماهه چهارم به دنبال از دست دادن طرح مرخصی دولت چگونه واکنش خواهد داد. با توجه به تقاضای سرکوب شده برای نیروی کار، احتمال زیادی وجود دارد که از دست دادن مشاغل به اندازه انتظارات قبلی نباشد. اگر این فرضیه درست از آب در آمده و تورم همچنان در حال افزایش باشد، احتمالا حداکثر تا ماه فوریه شاهد افزایش نرخ بهره بانکی خواهیم بود.

 کاهش نرخ بیکاری انگلیس

نرخ بیکاری دومین اقتصاد بزرگ اروپا در آستانه رسیدن به چهار درصد قرار گرفت. به گزارش «ایسنا»، مرکز آمار انگلیس اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ١٢ ماه منتهی به سپتامبر با ۱/ ۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۳/ ۴ درصد رسید که ۱/ ۰ درصد کمتر از انتظار کارشناسان قبلی و کمترین بیکاری ثبت شده در این کشور طی ۱۴ ماه اخیر بوده است.

شمار بیکاران این کشور طی این مدت با ۱۵۲ هزار نفر کاهش به یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر رسید. به گفته کارشناسان، اصلی‌ترین عامل موثر بر نرخ بیکاری انگلیس طی این مدت مربوط به افزایش استخدام نیروی برخی شرکت‌ها در نتیجه تلطیف شرایط کرونایی بوده است. طی این مدت شمار شاغلان انگلیسی ۲۴۷ هزار نفر بیشتر شده و به ۳۲ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر رسیده است. نرخ اشتغال نیز که نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت سنی مناسب برای کار کردن را اندازه می‌گیرد به ۲/ ۷۴ درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ بیکاری انگلیس در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۱ معادل ۸۲/ ۶ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۸۴ با ۱۲ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به نوامبر ۱۹۷۳ با ۴/ ۳ درصد بوده است.

تونی ویلسون، مدیر مرکز مطالعات اشتغال انگلیس در همین رابطه گفت: با نگاه بلندمدت، لازم است دولت حمایتهای بیشتری از بازار کار به عمل آورد در غیر این صورت با ریسک ایجاد بحران‌های بعدی مواجه خواهیم شد. اقتصاد این کشور سال قبل ۱۰ درصد کوچک شد و این یعنی خسارت وارد به آن فراتر از چیزی بوده است که به دولت امکان دهد احیای آن را بدون دخالت نظاره‌گر باشد و کمکی نکند. نرخ بیکاری انگلیس در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی در وضعت بهتری قرار دارد به گونه‌ای که این کشور پس از ژاپن، پایین‌ترین نرخ بیکاری را در بین هفت کشور صنعتی دارد.