سخنگوی اجرای قانون جدید چک که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای دریافت این چک، لازم است اشخاص حقیقی حساب جاری نزد بانک خود داشته باشند و از محل حساب‌جاری چک‌موردی دریافت کنند. او ادامه داد: اشخاص حقیقی می‌توانند در هر‌بار تقاضا دو فقره چک‌موردی دریافت کنند، اما سقف دریافت «چک‌موردی» پنج فقره چک در سال است. نادعلی‌زاده اظهار کرد: تخصیص چک‌موردی مشابه چک‌عادی است و اهلیت‌سنجی درباره آن انجام می‌شود؛ به این معنا که فرد سابقه چک برگشتی رفع‌سوء‌اثر‌نشده نداشته باشد و محرومیت‌ها و محکومیت‌های قضایی به این فرد مترتب نشده و در صورتی‌که پیش از این نیز چک‌موردی دریافت کرده است تعهدات خود را ایفا کرده باشد.

گیرندگان چک‌های جدید به سامانه صیاد مراجعه کنند

نادعلی‌زاده افزود: چک‌های جدید از ابتدای فروردین‌ماه توزیع شده و مورد اقبال قرار گرفته است و روزانه تقریبا ۳۰هزار فقره چک در سامانه صیاد ثبت می‌شود. سخنگوی اجرای قانون جدید اظهار کرد: ثبت چک در سامانه صیاد کافی نیست و علاوه‌بر آن گیرندگان چک‌های جدید باید به سامانه صیاد مراجعه و دریافت چک را تایید کنند و در صورتی که چک مورد تایید گیرنده نیست،‌ مراتب عدم تایید خود را اعلام کند. دریافت‌کنندگان چک‌های جدید، برای جلوگیری از بروز مشکلات ضروری است هنگام دریافت چک به سامانه صیاد مراجعه و تایید یا عدم تایید اطلاعات را اعلام کنند.به گزارش «ایرنا» «قانون اصلاح قانون صدور چک» توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳ آبان‌ماه سال ۹۷ اصلاح و بازنگری شد، حال پس از گذشت تقریبی دو سال از زمان تصویب (مدت زمان اختصاص داده‌شده مطابق قانون) بانک مرکزی به عنوان نهاد هدایت‌کننده و ناظر بر فعالیت‌های بانکی کشور با ایجاد زیرساخت‌های لازم مقدمات آن را فراهم کرده است.

سه سالی است که بانک مرکزی بر اصلاح قانون چک یا همان قانون جدید چک تاکید دارد، قانونی که مصوبات جدیدی داشته و هدف اصلی آن، جلوگیری از برگشت و جعل چک است که این اصلاح به موارد مختلفی از جمله دوری از نظام سنتی به بانکداری دیجیتال هم بازمی‌گردد. از ابتدای امسال نیز دسته‌چک جدید تحویل متقاضی می‌شود که بنفش رنگ است و امکان صدور چک‌های جدید در وجه حامل، وجود ندارد.