5‌ میلیارد دلار قرارداد نفتی با روس‌ها ap

در بخش دیگر قرارداد خدمات فرآورش نفت‌خام با استفاده از تاسیسات سریع احداث کارخانه‌ای میدان‌های قلعه‌نار، کبود، بالارود و منصوری هم به بخش‌خصوصی واگذار شد. گفته شد که ارزش این قراردادها ۲‌میلیارد دلار است.  وزیر نفت در این مراسم ابتدا شرحی از کارنامه نفتی دولت سیزدهم ارائه داد. جواد اوجی با بیان اینکه پایه‌‌‌‌گذاری و ریل‌‌‌‌گذاری خوبی برای توسعه روابط با روسیه انجام شده‌است و در آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید، تاکید کرد: در دولت سیزدهم ۵‌میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های بزرگ روس امضا شد که ۲۵۰‌هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید نفت از محل امضای این قراردادها بوده‌است.

وی با اشاره به اینکه در این سه سال‌دولت مردمی ۱۵۳پروژه نفتی با ارزش حدود ۳۴‌میلیارد دلار به بهره‌‌‌‌برداری رسید، گفت: اغلب این پروژه‌ها، پروژه‌های مغفول‌‌‌‌مانده از گذشته، مانند فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی بود که ۲۰ سال‌قرارداد برای توسعه آن رد و بدل می‌شد و در دولت سیزدهم آغاز شد و به بهره‌‌‌‌برداری رسید. اوجی ادامه‌داد: از این پروژه‌ها عواید خوبی در تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی برای کشور ایجاد شد. وزیر نفت افزود: پارسال رشد اقتصادی گروه نفت ۲۰درصد بود. در سال‌۱۴۰۱ نیز رشد این بخش ۱۰درصد ثبت شد که بالاترین رشد اقتصادی بین بخش‌های دیگر اقتصاد بود. اوجی با اشاره به‌کارنامه موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: در این دولت روزانه بیش از ۵۰‌میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شد، همچنین با بهره‌‌‌‌برداری پالایشگاه فاز‌۱۴ پارس‌جنوبی، ظرفیت فرآورش نفت‌خام نیز ۵۵‌میلیون متر‌مکعب در روز افزایش یافت.

تولید محصولات پتروشیمی نیز ۱۰‌میلیون‌تن بیشتر شده‌است. وی بیان کرد: صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه در دستور کار داشته که از این تعداد ۸۰ پروژه تازه تعریف شده‌است.  وزیر نفت با بیان اینکه ارزش اجرای این پروژه‌ها که تعدادی از آنها به بهره‌‌‌‌برداری رسیده و باقی آنها نیز در سال‌های آینده به بهره‌‌‌‌برداری خواهند رسید، ۱۳۰‌میلیارد دلار است، ادامه‌داد: این پروژه‌ها با تکیه بر توان شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی اجرا شده‌است.

اوجی تاکید کرد: اگر ‌‌‌‌معطل و منتظر شرکت‌های خارجی می‌ماندیم، همان روند ادامه می‌‌‌‌یافت و پروژه‌های نیمه‌‌‌‌تمام همچنان در انتظار تکمیل باقی‌می‌ماند اما در دولت سیزدهم از ظرفیت هلدینگ‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی استفاده کردیم و اتفاق‌‌‌‌های خوبی رقم خورد.  وی با اشاره به اینکه در توسعه میدان‌های نفتی و گازی ۲۲.۵میلیارد دلار قرارداد امضا شده‌است، گفت: استفاده از ظرفیت داخلی کمک شایانی به صنعت نفت کرد. اوجی همچنین با تاکید بر اینکه در دولت‌های پیشین توجهی به جمع‌‌‌‌آوری گازهای همراه نمی‌‌‌‌شد، ادامه‌داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۱.۵میلیون مترمکعب از این گازها جمع‌‌‌‌آوری می‌شد که این رقم اکنون به ۱۱.۵میلیون مترمکعب رسیده و حدود ۴.۵میلیون مترمکعب دیگر نیز آماده بهره‌‌‌‌برداری است.

وی به کیفی‌‌‌‌سازی تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: پروژه‌های کیفی‌‌‌‌سازی برای ارتقای استاندارد تولید فرآورده‌های نفتی، در پالایشگاه‌های کشور اجرا شده‌است که تعدادی از آنها مانند پالایشگاه آبادان، اصفهان، تبریز و شیراز وارد مدار تولیدشده‌اند. وزیر نفت با بیان اینکه افزون بر اجرای طرح‌های کیفی‌‌‌‌سازی، ظرفیت پالایشی کشور نیز در دولت سیزدهم رشد داشته‌است، افزود: فاز‌۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰‌هزار بشکه در دولت سیزدهم و با حضور شهید‌رئیسی به بهره‌‌‌‌برداری رسید. در مجموع با اجرای این طرح‌ها اکنون در کلانشهرها از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ استفاده می‌شود.

 عواید ۱۷‌میلیارد دلاری  قراردادها

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز با تاکید بر اینکه در ۲سال‌و‌نیم عمر دولت سیزدهم ۲۲‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار قرارداد قطعی در صنعت نفت امضا شد، ادامه‌داد: ۸۰درصد این قراردادها مربوط به توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی است. محسن خجسته‌مهر تصریح کرد: در دو دولت گذشته با احتساب قرارداد توسعه فاز‌۱۱ با توتال، حدود ۱۳‌میلیارد دلار قرارداد امضا شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در این دولت سالانه بیش از ۸‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار قرارداد امضا شده‌است، گفت: این در حالی است که در دولت پیشین به‌‌‌‌طور میانگین سالانه یک‌‌‌‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار قرارداد نفتی امضاشده بود. این اعداد نشان می‌دهد در دولت سیزدهم سالانه ۶‌برابر هشت سال‌گذشته قرارداد نفتی امضاشده که نشان‌دهنده اراده و سیاست دولت و درک دقیق آیت‌الله رئیسی است. وی با بیان اینکه تحقق رشد اقتصادی از مسیر رشد تولید است، افزود: با توجه به اینکه مسیر پیشرفت در کشور هموار شده‌است، در سال‌های پیش‌‌‌‌رو حرکت روشن و درخشان خواهد بود و اهداف مهمی برای رسیدن به برنامه هفتم توسعه داریم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه‌داد: قرارداد توسعه میدان مشترک آذر، اسفند پارسال در استان ایلام امضا شد و اکنون قرارداد توسعه میدان مشترک چنگوله به ارزش یک‌‌‌‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار امضا می‌شود.

خجسته‌‌‌‌مهر با بیان اینکه بر اساس این قرارداد ۲۵حلقه چاه برای تولید روزانه ۶۰‌هزار بشکه حفاری خواهد شد، تاکید کرد: این قرارداد که با شرکت اویک امضا می‌شود، ۱۳‌میلیارد دلار درآمد برای کشور به‌همراه خواهد داشت و ۶۵۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه بند‌کرخه در خوزستان نیز با شرکت مپنا امضا شد، گفت: با حفاری ۱۴حلقه چاه، ۱۸‌هزار بشکه به تولید نفت افزوده خواهد شد. معاون وزیر نفت ارزش قرارداد توسعه میدان بند‌کرخه را ۴۳۵‌میلیون دلار و عواید حاصل از آن را ۳‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار اعلام و بیان کرد: با اجرای این طرح، ۲۵۰۰ شغل ایجاد می‌شود. خجسته‌‌‌‌مهر با اشاره به امضای قراردادهای BOO در صنعت نفت برای استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی و مردمی ادامه‌داد: نخستین تجربه از این قرارداد را برای فرآورش، نفت نمک‌‌‌‌زدایی و... امضا می‌کنیم که هم ساخت، هم بهره‌‌‌‌برداری و هم مالکیت در دست بخش‌خصوصی خواهد بود. وی تاکید کرد: قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت‌خام با مپنا در میدان قلعه‌‌‌‌نار با سرمایه‌گذاری ۱۰۰‌میلیون دلار امضا می‌شود که ۴۰‌هزار بشکه به ظرفیت فرآورشی اضافه خواهد کرد و براساس آن ۱۰سال‌خرید خدمت تضمین خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه این تجربه‌‌‌‌ای تازه است، گفت: قرارداد بعدی مربوط به واحد فرآورش میدان منصوری برای ایجاد ظرفیت فرآورش روزانه ۷۵‌هزار بشکه با سرمایه‌گذاری ۱۴۰‌میلیون دلار است که با شرکت مهام شرق امضا می‌شود. خجسته‌‌‌‌مهر افزود: ارزش مجموع این چهار قرارداد ۲‌میلیارد دلار است که ۱۷‌میلیارد دلار عواید برای کشور به‌همراه دارد.