ارمغان 900‌ میلیارد دلاری

پیمانکاران اصلی در اجرای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس‌جنوبی، شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌‌الانبیا و مپنا هستند که این قرارداد را امضا کردند. آنطور که در این مراسم گفته شد، مهندسی مفهومی طرح فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی انجام‌شده و هم‌اکنون شرکت مشاور در حال تکمیل مرحله مهندسی پایه، مقدماتی و پیشرفته این طرح است. براساس طراحی و مطالعات مهندسی، این طرح در قالب احداث سکوهای فشارافزایی در خلیج‌فارس انجام می‌شود. همکاری با کارفرما برای نهایی‌‌‌‌سازی برنامه اجرای طرح، سفارش‌‌‌‌گذاری اقلام دیرتحویل، تهیه استراتژی واگذاری پیمان‌‌‌‌های فرعی در قالب قراردادهای ئی‌‌‌‌پی‌‌‌‌سی، مذاکره و ایجاد مشارکت بین یاردهای سکوساز داخلی و بین‌المللی برای ساخت سکوهای فشارافزایی در خلیج‌فارس و انجام اقدام‌های لازم برای آغاز قراردادهای ژئوتکنیک و ژئوفیزیک از جمله شرح کار پیمانکاران این قرارداد خواهد بود.

وزیر نفت از این برنامه به‌عنوان راهبردی‌‌‌‌ترین طرح صنعت نفت یاد کرد و اعلام کرد:‌بار مالی این پروژه ۲۰‌میلیارد دلار و برای تامین امنیت کشور است و از این حیث می‌توان آن را مهم‌ترین پروژه کشور تلقی کرد. جواد اوجی وزیر نفت، در مراسم امضای قرارداد اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس‌جنوبی با پیمانکاران اصلی، با اشاره به اینکه از کشور قطر عقب نماندیم، گفت: این قرارداد در حالی امضا می‌شود که اخیرا قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ خارجی برای احداث سکوهای فشارافزایی امضا کرده‌است. وی ادامه داد: می‌توانستیم ۸ سال‌پیش کار اجرایی این پروژه را آغاز کنیم، مطالعات انجام می‌شد اما به اجرا نمی‌رسید‌که این تصمیم، حرکت شجاعانه‌ای بود. به گفته وزیر نفت، در این دولت رکورد جدیدی در برداشت ۷۰۷‌میلیون مترمعکب در روز گاز از پارس‌جنوبی به‌دست آمد. اوجی ادامه داد: افت فشار به‌معنای کاهش تولید است و در ۴ تا ۵ سال‌آینده تاثیر خود را می‌گذارد؛ آن‌هم برای کشوری که ۹۳‌درصد سوخت نیروگاه‌ها، صنایع و بخش عمده‌ای از خوراک پتروشیمی‌ها از گاز این میدان تامین می‌شود.

 استفاده از توان نخبگان داخلی

وی با بیان اینکه این صنعت کارشناسان زبده بسیاری دارد و فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی به‌دست این افراد ساخته و به بهره‌‌‌‌برداری رسید، گفت: تولید از میادین مشترک یک دقیقه که به تعویق بیفتد حق مردم ضایع می‌شود. اوجی با تاکید بر اینکه منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و از نخبگان این صنعت استفاده کردیم، گفت: خوشبختانه قبل از افت فشار قابل‌توجه، بهره‌برداری از این میدان به کمک پیمانکاران انجام می‌شود که اشتغال و ارزآوری به‌همراه خواهد داشت.

وی اولویت فشار افزایی میدان پارس‌جنوبی را در فازهای مرزی دانست و گفت: طی سه تا چهار سال‌آینده فشارافزایی در میدان مشترک پارس‌جنوبی آغاز خواهد شد. اوجی با اشاره به اینکه ظرفیت ۲۰‌میلیارد دلاری برای سازندگان داخلی با اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، افزود: با افزایش ۹۰‌تریلیون فوت‌مکعبی برداشت گاز و ۲‌میلیارد بشکه برداشت میعانات گازی، ۹۰۰‌میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد که نقشی مهم در تامین امنیت انرژی کشور دارد. وزیر نفت درخصوص محل تامین مالی ۲۰میلیارد دلاری طرح فشارافزایی پارس‌جنوبی خاطرنشان کرد: تامین مالی طرح ۲۰‌میلیارد دلاری فشارافزایی پارس‌جنوبی از صندوق توسعه‌ملی و سهم ۱۴.۵درصدی نفت از صادرات نفت و گاز است اما باید توجه داشت که این میزان سرمایه‌گذاری قرار است در ۴ یا ۵ سال‌انجام شود.

 عدم‌تاثیر ترامپ بر صادرات نفت

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه صنعت نفت از ابتدای سال‌تاکنون رشد اقتصادی بالایی را ثبت کرده که در تاریخ بی‌سابقه بوده‌است و این رشد در سال‌آینده نیز ادامه‌‌‌‌دارد، گفت: تحریم‌ها به‌‌‌‌هیچ‌وجه نتوانسته مانع توسعه ما شود، به‌‌‌‌طوری که رشد اقتصادی کشور در سال‌جاری بدون‌نفت ۲.۵‌درصد، با احتساب نفت بیش از ۵‌درصد و رشد اقتصادی در بخش نفت ۲۰درصد بوده‌است. وی افزود: تحریم‌هایی که در ۲ سال‌اخیر داشتیم حتی از تحریم‌های سال‌۹۷ هم بیشتر بوده، اما امروز صنعت نفت کشور پربارتر از همیشه در حال فعالیت است. وزیر نفت با بیان اینکه «بازگشت ترامپ هیچ تاثیری در صادرات نفت ایران نخواهد گذاشت»، گفت: در سال‌۱۴۰۲ مانع‌‌‌‌تراشی‌‌‌‌های بسیاری بر سر راه صادرات نفت ایران صورت‌گرفت اما اکنون بیشترین میزان صادرات نفت را از سال‌۱۳۹۷ تاکنون داریم.

 افزایش تولید نفت از میدان آزادگان‌جنوبی

وزیر نفت همچنین در این مراسم به برخی دستاوردهای وزارت نفت اشاره کرد و با بیان اینکه در آینده‌‌‌‌ای نزدیک، ‌‌‌‌ افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی را با حضور رئیس‌‌‌‌جمهوری افتتاح خواهیم کرد، گفت: در نیمه نخست سال‌آینده، ۲۰۰‌هزار بشکه به تولیدات ‌‌‌‌آزادگان جنوبی افزوده خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد: با تدابیری که درنظر گرفتیم و ذخیره سوخت مایع که یک‌میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بود، توانستیم زمستان را با سوخت‌‌‌‌رسانی پایدار بگذرانیم. وی با اشاره به حمله به چهار خط لوله سراسری انتقال گاز ایران که هر خط ۱۲۰‌میلیون مترمکعب گاز را انتقال می‌دهد، افزود: این خطوط در کوتاه‌ترین زمان به مدار بازگشتند.

 تولد دوباره پارس‌جنوبی

در ادامه این مراسم، محسن خجسته‌‌‌‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان به اینکه این طرح ملی، بزرگ‌ترین رویداد تاریخ جمهوری‌اسلامی ایران است که به ‌‌‌‌منظور تولید پایدار و برقراری امنیت انرژی با پیمانکاران برجسته امضا می‌شود، افزود: پارس‌جنوبی را پیمانکاران ایرانی به‌ثمر رساندند و با این قرارداد‌بار دیگر پارس‌جنوبی متولد خواهد شد. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه به‌‌‌‌ دلیل اهمیت طرح فشارافزایی و نقشی که این پروژه در تولید گاز و میعانات گازی، افزایش برداشت گاز و جلوگیری از مهاجرت گاز دارد، مهم‌ترین و راهبردی‌‌‌‌ترین طرح وزارت نفت است، گفت: این طرح به لحاظ اقتصادی حائزاهمیت است.

خجسته‌‌‌‌مهر با تاکید بر اینکه این طرح از نظر گستردگی فنی و اجرایی و فناوری طرح بزرگی است و یک ظرفیت سرمایه‌گذاری ۲۰‌میلیارد دلاری را در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار می‌دهد، گفت: نباید اقدام‌های خود را شرطی کنیم و باید بتوانیم مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کارهای کشور را به نتیجه برسانیم. وی با بیان اینکه با تکیه بر سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم این طرح بزرگ به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: تفاوت دولت‌ها در رویکرد آنهاست؛ امروز با افتخار با رویکرد دولت سیزدهم این حماسه‌‌‌‌ها به نتیجه می‌رسد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام مطالعات بین‌المللی در پروژه‌های مشابه بررسی و افزون بر آن اقتباسی از پروژه‌های بین‌المللی انجام شد و نشان‌داد اجرای این پروژه در فراساحل اهمیت و درآمد بالاتری دارد و هزینه برتر است.

خجسته‌‌‌‌مهر ادامه داد: افزون بر مهندسی روزمینی، الگوسازی مخزنی هم به ما اعلام کرد که این طرح در فراساحل باید اجرا شود. وی با تاکید بر اینکه پارس‌جنوبی ۳۸ سکو دارد که شامل سکوهای تولیدی و پشتیبانی است، گفت: این سکوها به‌‌‌‌طور کامل شبیه هم هستند تا با تکیه بر توان داخل سرعت اجرای کار بیشتر باشد. مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هر سکو امکان فشارافزایی یک‌میلیارد فوت‌مکعبی گاز را دارد، افزود: سکوهای مرزی به‌دلیل جلوگیری از مهاجرت گاز، در اولویت فشارافزایی قرار دارند. خجسته‌‌‌‌مهر با اشاره به کمپرسورهای مورد‌نیاز در این طرح ادامه داد: در پارس‌جنوبی، ۱۴ سکوی فشارافزایی تعریف شده‌است، هر سکو چهار توربوکمپرسور ۳۰ مگاوات نیاز دارد، هرقدر امکان تامین ساخت داخل وجود داشته‌باشد، از پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای توضیح دقیق‌تر این موضوع توضیح داد: در طرح فشارافزایی، منطقه خلیج‌‌‌‌فارس به ۷هاب تقسیم می‌شود و هر هاب دارای ۴سکو و مجموعا ۲۸ سکو و ۲۸ جکت است. از این تعداد ۱۴ سکو مختص فشارافزایی است که ۴ توربوکمپرسور ۳۰ مگاواتی بر روی هریک از آنها مستقر می‌شود. وی اشاره کرد: وزن هر سکو ۷‌هزار‌تن بوده که توان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد و هر سکو یک‌میلیارد فوت‌مکعب را فشارافزایی می‌کند. معاون وزیر نفت تاکید کرد: وزن سکوهای پیش‌بینی‌شده به‌گونه‌ای است که امکان ساخت در داخل کشور وجود داشته‌باشد.

خجسته‌‌‌‌مهر گفت: حدود ۲ سال‌در شرکت ملی نفت درباره ویژگی‌های فنی و مهندسی طرح کار انجام شد و تمام مطالعات بین‌المللی مورد بررسی قرارگرفت و از تجربیات پروژه‌های مشابه استفاده شد. معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم سفارش‌‌‌‌گذاری برای تجهیزاتی که ساخت آنها زمانبر است، گفت: طی ۱۰ سال‌گذشته در این زمینه تاخیر وجود داشت و ما کار را آغاز کردیم و تلاش کردیم در حداقل زمان، حداکثر برداشت را از میدان مشترک پارس‌جنوبی انجام دهیم.

وی به بیانات مقام‌معظم رهبری در عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند صنعت نفت صنعتی تولیدی، اقتصادی، علمی و جهادی است. در ادامه برنامه، عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌‌الانبیا با اشاره به سفر مقام‌معظم رهبری به عسلویه اظهار کرد: رهبر انقلاب در آن سفر تاکید کردند که ملت ایران با جهاد ناآشنا نیست، اما باید بدانیم چه‌‌‌‌کاری می‌خواهیم انجام دهیم. وی با تاکید بر اینکه این جهاد دیگری است، ادامه داد: سال‌هاست که به‌دنبال ارائه این برنامه هستیم تا در برداشت از این میدان مشترک عقب نمانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌‌الانبیا  تصریح کرد: این قرارگاه بازوی اجرایی قوی برای دولت است و پس از اتمام جنگ تحمیلی گام‌های مهمی در جهاد اقتصادی برداشته‌است. عابد با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌ها برای بی‌‌‌‌اثر‌کردن تحریم‌ها به‌‌‌‌کار بسته شده‌است، گفت: قرارگاه خاتم‌‌‌‌الانبیا از آغاز توسعه میدان مشترک پارس‌جنوبی در کنار دولت حضور داشته و پروژه‌های زیادی را در این منطقه اجرا کرده‌است. وی با اشاره به حضور قرارگاه خاتم‌‌‌‌الانبیا در اجرای فاز‌۱۵ و ۱۶ این میدان مشترک افزود: شرکت‌های ایرانی با این اعتماد توانسته‌‌‌‌اند بن‌‌‌‌بست‌‌‌‌شکنی و رفع تحریم‌ها را اجرا کنند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌‌‌‌الانبیا تاکید کرد: اکنون می‌توانیم در تراز بین‌المللی، عمل و در لبه‌‌‌‌های دانش دنیا حرکت کنیم که این موضوع نتیجه اعتماد به توان و دانش ایرانی است.