لزوم جایگزینی ۱۰‌میلیون خودروی گازسوز

وی افزود: به‌‌‌‌‌طور میانگین روزانه حدود ۲۲‌میلیون مترمکعب سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در جایگاه‌های کشور توزیع می‌شود که این مقدار جایگزین توزیع روزانه ۲۲‌میلیون لیتر بنزین در کشور شده‌است. مدیر طرح سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم همکاری میان همه نهادهای مرتبط با صنعت سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی و تامین بودجه‌لازم برای توسعه این صنعت گفت: باید تلاش کنیم کاستی‌‌‌‌‌های این صنعت برطرف شود. هم‌اکنون حدود ۱۷‌میلیون لیتر ظرفیت خالی در کشور وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر با افزایش تعداد خودروهای گازسوز از این ظرفیت خالی به‌منظور افزایش سهم سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در سبد سوخت خودروها و کاهش ناترازی بنزین استفاده کنیم. رحمان سالاری تاکید کرد: توزیع هر مترمکعب سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی حدود یک دلار به اقتصاد کشور کمک می‌کند که این موضوع افزون بر مزایای زیست‌محیطی، با احتساب ۱۵‌میلیون مترمکعب ظرفیت خالی روزانه، صرفه‌جویی بزرگی را در کشور به‌همراه خواهد داشت.

ایمنی صنعت سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰‌درصد جایگاه‌های سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی کشور ضوابط سختگیرانه سازمان استاندارد را پاس کردند و جزو معدود صنعت‌‌‌‌‌هایی هستیم که توانستیم ۹۰‌درصد ضوابط سختگیرانه را اخذ کنیم، افزود: صنعت سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی، صنعت ایمنی است و اگر بخواهیم حوادث را نیز درنظر بگیریم، تعداد حوادث صنعت سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی بسیار محدود و مربوط به بخش خودرویی است که در این‌باره نیز طرح تعویض مخازن فرسوده خودروها را در حال اجرا داریم. افزون بر آن، نظارت‌های دقیق در حوزه رعایت استانداردهای ایمنی در جایگاه‌‌‌‌‌ها اعمال می‌شود. مدیر طرح سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح راهکارهای افزایش سهم‌‌‌‌‌ سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در سبد سوخت خودروها بیان کرد: لازمه توسعه سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی کاهش فاصله قیمتی بنزین و سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی به‌منظور ایجاد انگیزه و افزایش تولید خودروهای دوگانه‌‌‌‌‌سوز و گازسوز است و اگر این دو راهکار اجرایی نشود، به هر میزان که جایگاه جدید احداث شود، تغییری در مقدار توزیع و فروش ایجاد نخواهد شد.

تبدیل ۳۱۰‌هزار خودروی عمومی به گازسوز

رحمان سالاری از تبدیل حدود ۳۱۰‌هزار خودرو در قالب این مصوبه خبر داد و گفت: حدود ۲۰‌هزار خودرو نیز در صف وجود دارد که اگر نقدینگی تامین شود، می‌‌‌‌‌توانیم ظرف دو سال‌مصوبه را به‌صورت کامل اجرایی کنیم. وی افزود: زیرساخت‌های تبدیل از جمله کارگاه، مخازن و کیت‌‌‌‌‌های نسل۴ موجود است و اتحادیه سوخت‌های جایگزین و پیمانکاران ما اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و امیدواریم با تزریق منابع، این صنعت توسعه یابد.