مهدوی تاکید کرد: هر روز مصرف و نیاز دنیا به محصولات پتروشیمی بیشتر می‌شود. پلیمرها جای چوب را در دنیا می‌گیرند و روز به روز گسترش پیدا می‌کنند. او افزود: ایران با توجه به منابع گسترده هیدروکربنی که در اختیار دارد باید صنعت پتروشیمی را توسعه دهد. به گفته مهدوی، ۶/ ۳۹درصد صادرات غیرنفتی در ۶‌ماهه امسال متعلق به پتروشیمی است. این جایگاه باید توسعه پیدا کند. دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی ادامه داد: مجموع صادرات غیرنفتی در ۶ماهه امسال ۲/ ۲۴میلیارد دلار بوده که ۶/ ۹میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌هاست. او تاکید کرد: صادرات غیرنفتی ایران به جز پتروشیمی رشدی نداشته؛ اما صادرات محصولات پتروشیمی از ۹/ ۶میلیارد دلار در ۶‌ماهه سال ۱۴۰۰، به ۶/ ۹میلیارد دلار در ۶ماهه امسال رسیده است.

 

مهدوی با بیان اینکه در ۷ماهه ۱۴۰۰، حدود ۶/ ۳۸میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی بوده که این عدد در ۷ماهه امسال به ۵/ ۴۱میلیون تن رسیده که ۷درصد تولید افزایش داشته است، گفت: از ۵/ ۱۵میلیون تن صادرات در ۷ماهه سال ۱۴۰۰ به ۵/ ۱۷میلیون تن در ۷ماهه امسال رسیده‌ایم که رشدی ۱۳درصدی داشته است. دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی ادامه داد: ۳/ ۸میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۷ماهه سال ۱۴۰۰ بوده که این رقم در ۷ماهه امسال به ۸/ ۱۰میلیارد دلار رسیده که معادل رشدی ۳۰درصدی است. او گفت: فروش ارز صادراتی پتروشیمی در  نیما در ۷ماهه سال گذشته ۹/ ۷میلیارد دلار بوده و امسال به ۷/ ۸میلیارد دلار رسیده است. با این حساب عرضه ارز پتروشیمی در نیما امسال ۲۳درصد بیشتر بوده است. مهدوی افزود: تا ۲۲ آبان امسال، ۶/ ۹میلیارد دلار به نیما ارز تزریق کردیم.

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۴ باید به ظرفیت تولید ۱۴۵‌میلیون تن در صنعت پتروشیمی برسیم، ادامه داد: بیش از ۱۷هزار واحد صنعتی پایین‌دستی پتروشیمی وابسته به صنعت پتروشیمی است. بین ۶ تا ۷میلیارد دلار محصول در داخل به صنایع تکمیلی می‌فروشیم تا کالای نهایی تولید کنند. اوگفت: بنابراین به جای فروش نفت و گاز خام، باید در صنعت پتروشیمی به ارزش افزوده توجه کنیم و نگران نوسان قیمت دلار نباشیم. مهدوی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۵میلیارد دلار ارز در نیما عرضه شود و مجموع صادرات پتروشیمی نیز به ۵/ ۱۷میلیارد دلار برسد. دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، نوسان قیمت ایجاد شده و ایران نیز به دلیل تحریم با مشکلاتی روبه‌روست، ادامه داد: در‌حالی‌که قیمت گاز در جهان رو به افزایش است، قیمت متانول صادراتی ایران در چین کاهشی بوده است.

او تاکید کرد: در اینجا حاکمیت باید به کمک این صنعت بیاید تا از این مرحله عبور کند و بازارهای صادراتی خود را از دست ندهد. مهدوی با بیان اینکه ایران در آینده قطب تولید متانول در دنیا خواهد بود و باید این را به فرصت تبدیل کند، گفت: ما اعتقادی به خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی نداریم و صنعت پتروشیمی در کل مخالف خام‌فروشی است. دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی بیان کرد: ۳۰هزار میلیارد تومان برای تحویل کود اوره از دولت طلبکاریم و سالانه ۵/ ۲میلیون تن اوره تامین می‌کنیم.

او به موضوع قیمت خوراک گاز پتروشیمی اشاره کرد و گفت: تراز گازی کشور در زمستان منفی است و برای حل این مشکل دو راه وجود دارد که شامل سرمایه‌گذاری در میادین گازی و صرفه‌جویی است. دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: در خصوص سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گازی، صنعت پتروشیمی اولین صنعت بود و امروز کار در حال انجام است. مهدوی افزود خانوارها یا صنایع باید مصرف گاز خود را از آذر تا اسفند‌ماه کاهش دهند. اگر با این روش تنها ۳درصد صرفه‌جویی در بخش خانگی ایجاد شود، روزانه حدود ۱۵میلیون متر‌مکعب گاز برای خوراک پتروشیمی تامین می‌شود و به این صورت گاز پتروشیمی‌ها در زمستان قطع نخواهد شد.