مشکلات آینده اروپا

اروپا امیدوار است زمستان امسال را بدون نگرانی سپری کند زیرا به اندازه کافی گاز طبیعی ذخیره کرده ‌است، اما نمی‌توان به این ثبات اطمینان داشت زیرا «خطرات بالقوه» همیشه در کمین سیستم توزیع اروپاست، مخصوصا الان که میانه‌ای با روسیه ندارد. تام مارزمانسر، یکی از تحلیلگران سازمان مستقل اطلاعات انرژی (ICIS)، می‌گوید سازمان‌های تحقیقاتی بر این باورند درصورت قطع کامل گاز روسیه، اعضای اتحادیه قادر خواهند بود زمستان امسال را پشت‌سر بگذارند. البته برای این هدف دو گزاره را پیش‌شرط قرار داده ‌است: «کاهش ۱۵درصدی مصرف گاز و وضعیت آب‌وهوا». به گفته این تحلیلگر انرژی، موضوع اصلی تامین انرژی برای سال آینده میلادی است.

مارزمانسر گفت: «نگرانی و دغدغه اصلی، تامین گاز برای سال آینده است چراکه تا ژوئن امسال جریان گاز روسی به اروپا ادامه داشته‌ است و کشورهای اروپایی ذخایر خود را پر کردند.» به گفته او، سوال اصلی این است که «آیا بدون گاز روسی می‌توان مخزن‌های گاز برای سال‌ آینده را پر کرد؟» ارقام نشان می‌دهند میزان واردات گاز روسیه به اروپا در ۹ ماه گذشته سال میلادی ۴۴درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ کاهش داشته‌ است. متغیر بعدی آب‌وهواست.

به گزارش بلومبرگ، یکی از کارشناسان انرژی گفته درصورتی‌که هوا زودتر از موعد سرد شود، قیمت گاز افزایش می‌یابد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز تحلیل کرده ‌است تنها اگر صرفه‌جویی ۹درصدی اروپایی‌ها در زمستان امسال نسبت به میانگین پنج‌ساله محقق شود، این قاره می‌تواند سطح ذخایر را بالای ۲۵درصد نگه ‌دارد. این در حالی است که واردات گاز مایع (LNG) کاهش نداشته ‌باشد. اروپا بخش بزرگی از تامین سوخت امسال را به گردن گاز مایع انداخته ‌است؛ به‌طوری‌که دولتمردان قاره سبز برای ذخایر شناور روی آب نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند اما پایه قیمتی سوخت مایع در آسیا تعیین می‌شود.

اروپا چشم به گاز مایع آسیا

فلیکس بوث، مدیر بخش گاز مایع (LNG) سایت وورتکسا (vortexa)، به بلومبرگ گفته قیمت گاز اروپا «به‌حد زیادی به آسیا وابسته خواهد بود.» او گفت: «معامله‌گران در آسیا با تمرکز بر قراردادهای طولانی‌مدت فعالیت می‌کنند تا از قیمت‌ کنونی حمایت کنند.» چین به عنوان بزرگترین واردکننده سوخت در جهان در صورتی که محدودیت‌های کووید را کمتر کند و زمستان هم زودتر برسد، مسلما بر قیمت گاز طبیعی تاثیر خواهد گذاشت. لورا پیگ، تحلیلگر انرژی، نیز در ‌این باره گفت: «همه‌چیز به مدل‌های هواشناسی و چین بستگی دارد.»  

«فکر می‌کنم شرایط بدتر در سال ۲۰۲۳ خودش را نشان  می‌دهد.» این پاسخ آتکینسون یکی دیگر از تحلیلگران انرژی به سازمان مستقل اطلاعات انرژی است. به گفته این تحلیلگر، اروپا برای جبران گازی که از روسیه از دست داده ‌است «باید ۴/ ۱تریلیون مترمکعب گاز» وارد کند و بزرگترین منبع گاز طبیعی و مایع برای اروپا، آمریکاست. به گزارش بلومبرگ، در ۹ماه ابتدایی سال جاری میلادی مقصد ۵۴درصد از صادرات گاز مایع آمریکا، اروپا بوده ‌است و در بیشتر خط لوله گاز اروپا، گاز مایع جریان دارد. اما آمریکا توان صادرات بیشتر گاز مایع به اروپا را ندارد. به گزارش انجمن گاز طبیعی آمریکا (NGSA) تولیدکنندگان گاز مایع در این کشور با بیشترین توان و ظرفیت در حال فعالیت هستند و «پیش‌بینی می‌شود صادرات روزانه گاز مایع به اروپا از ۲/ ۱۲میلیارد مترمکعب در روز به ۴/ ۱۳میلیارد مترمکعب برسد.»