به گزارش رویترز، در این هفته شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، سقوط کرد. هم‌زمان با تصمیم بانک‌های بزرگ جهانی مبنی‌بر افزایش نرخ بهره، نگرانی‌ها از وقوع رکود فراگیر افزایش یافت.متوقف شدن روند مذاکرات توافق موسوم به هسته‌ای با ایران از یک سو، در کنار چالش‌های فزاینده تبعات نبرد روسیه با اوکراین، دامنه بحران جهانی تامین انرژی را دو‌چندان کرده است. در آن سوی میدان، اتحادیه اروپا همچنان درخصوص نهایی کردن جزئیات تحریم نفت روسیه، با اما‌و‌اگر روبه‌روست. رای‌گیری در این زمینه که به حمایت یکپارچه اعضای اتحادیه بستگی دارد، به تاخیر افتاده است. برای مثال مجارستان یکی از مخالفان است، ضمن آنکه سایر هم‌پیمانان اروپایی نیز نسبت به تاثیرات و تبعات اقتصادی این اقدام، ابراز نگرانی می‌کنند.

 روز جمعه قیمت جهانی نفت در بحبوحه نگرانی از وقوع رکود اقتصادی و تقویت ارزش دلار آمریکا، روند کاهشی در ‌پیش گرفت.  معاملات آتی نفت برنت با ۴/ ۴ دلار کاهش به ۸۶ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۵ دلار کاهش معادل ۴/ ۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد. تینا تنگ، تحلیلگر سی‌ام‌اس مارکتز (CMC Markets) می‌گوید: «متعاقب افزایش شتابان نرخ بهره توسط بانک‌های بزرگ، ریسک رکود اقتصادی بر روند عرضه نفت در بازار بین‌الملل، سایه انداخته است.» پس از آنکه بانک فدرال رزرو آمریکا برای سومین‌بار متوالی مبادرت به افزایش نرخ بهره کرد، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نیز مسیر مشابهی را در‌ پیش گرفته و در نتیجه رشد اقتصاد جهانی را با رکود مواجه کردند.

چالش‌های موجود بر سر راه عرضه نفت و اوضاع وخیم بازار انرژی، قیمت نفت را به بالای ۸۰دلار در هر بشکه رسانده‌ است. درعین‌حال وقوع رکود جهانی نیز به نوبه خود در بالا نگه ‌داشتن سطح تراز قیمت نفت بی‌تاثیر نیست.  یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با رویترز گفت: «تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران،  با بن‌بست مواجه شده و شانس بازگشت نفت خام ایران به بازار را کاهش داده است.»