بر اساس این گزارش، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و همزمان با افزایش قیمت نفت آغاز شد. با این حال، وضعیت تغییر کرده است، چرا که اتحادیه اروپا اکنون به مقدار گازوئیل بسیار بیشتری نسبت به توان تولیدش نیاز دارد. به گفته این روزنامه، بیش از یک‌سوم سوخت همچنان از روسیه وارد می‌شود، اما تحریم نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه که برای فوریه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده، قیمت گازوئیل را افزایش داده است. اقتصاددان ارشد ورتکسا (Vortexa) به این روزنامه گفت: گازوئیل در بین تمام محصولات نفتی روسیه سخت‌ترین روند جایگزینی را دارد. وی یادآور شد از نظر تاریخی، نیمی از گازوئیل وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه وارد شده است.

به گفته این نشریه، تعداد خودروهایی که از گازوییل استفاده می‌کنند در بلوک اتحادیه اروپا به طور قابل‌توجهی بیش‌تر از ایالات متحده یا آسیاست که تاثیر آن بر جیب مصرف‌کنندگان دوچندان می‌شود. حمل‌و‌نقل جاده‌ای کالا که در آن بیشتر وسایل نقلیه باری از سوخت گازوییل استفاده می‌کنند نیز از افزایش قیمت‌ها ضربه سختی خورده است. این امر باعث ایجاد یک اثر دومینویی بر کل زنجیره ارزش شده و تورم را تشدید کرده است. استبان مورنو از شرکت تجزیه و تحلیل کالای کپلر (Kpler) در این باره گفت زمانی که تحریم اجرایی شود، اروپا باید تعداد زیادی از بشکه‌های گازوییل را که اکنون از روسیه وارد می‌شود، با افزایش تولید خود یا واردات بشکه‌های بیشتر از کشورهایی مانند عربستان سعودی، هند یا ایالات متحده با قیمت بالاتر جایگزین کند.

یکی دیگر از عواملی که به کمبود گازوییل کمک کرده است، تعطیلی پالایشگاه‌های نفتی است که در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی این سوخت را تولید می‌کردند و با دستور کار اروپا مبنی بر کاهش آلایندگی تعطیل شده‌اند. در اوایل ماه ژوئن، اتحادیه اروپا با تحریم به‌تعویق‌افتاده نفتی روسیه به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم‌ها موافقت کرد. بر اساس این تحریم، واردات بیشتر نفت خام روسیه از دسامبر و واردات فرآورده‌های نفتی از ماه فوریه به اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد.