تحلیل جامع  اپل درسال 2016

دنیای اقتصاد: تحلیل تغییرات مدیریتی اخیر شرکت اپل و تاثیر آن بر مدیریت عملکردی، طراحی نیمه‌هادی‌ها و رشد اپ‌استور در کنار وضعیت مالی این شرکت در سال ۲۰۱۶ چیزی است که همه به دنبال آن هستند. پیش‌بینی از وضعیت قدرتمندترین شرکت جهان نه تنها نمایانگر مسیر پیش‌ روی صنعت تکنولوژی بلکه بازگوکننده وضعیتی از این شرکت است که برای بسیاری از تحلیلگران بازار، سهامداران، شرکت‌های رقیب و علاقه‌مندان به صنعت تکنولوژی جذاب است. سایت I know first که در زمینه پیش‌بینی وضعیت شرکت‌ها و به خصوص تحلیل سهام آنها فعال است در آستانه سال جدید میلادی تحلیلی از وضعیت اپل در سال جدید ارائه کرده است. این بررسی از نوع SWOT (که در آن نقاط قوت، ضعف، موقعیت‌ها و خطرات بررسی می‌شود) است که در ادامه می‌خوانید. تغییرات مدیریتی

شرکت اپل، اخیرا جف ویلیامز را به‌عنوان رئیس تیم عملیاتی خود معرفی کرده است. این در حالی است که ویلیامز در حال حاضر مدیر ارشد تیم عملیاتی اپل است و به گفته مقامات اپل، زنجیره تولید محصولات اپل، خدمات و پشتیبانی آن را به‌طور کامل از سال ۲۰۱۰ زیرنظر داشته است.اپل عنوان کرده جف، نقشی کلیدی در ورود این شرکت به بازار گوشی‌های همراه (با عرضه آی‌فون) داشته و در ادامه نیز او فرآیند توسعه اولین دستگاه الکترونیکی این شرکت، اپل واچ را کاملا زیرنظر داشته است. جای شک نیست که این تغییر می‌تواند تاثیری مثبت روی عملکرد این شرکت داشته باشد.فیل شیلر نیز وظیفه سرپرستی اپ‌استور را برعهده خواهد داشت. شیلر، مدیر ارشد بازاریابی جهانی شرکت اپل، حالا با پذیرش سمت سرپرستی اپ‌استور در تمامی پلت‌فرم‌ها، وظایف سنگین‌تری را برعهده خواهد داشت. اپل عنوان کرده فیل در حال حاضر وظیفه هدایت تقریبا تمامی فعالیت‌های توسعه‌ای در شرکت اپل را برعهده دارد. این در حالی است که او وظایف دیگری شامل بازاریابی جهانی محصولات، بازاریابی بین‌المللی و بازاریابی کسب و کار و آموزش را نیز برعهده دارد.

نقاط قوت

از جمله اصلی‌ترین نکات مثبت درخصوص شرکت اپل، تصویر قدرتمندی است که از خود در میان افراد ایجاد کرده است. کاربران، شرکت اپل را به برندی با سادگی و چشم‌نواز بودن طراحی‌ها، عرضه رابط‌های کاربری چندمنظوره و البته کاربردی، می‌شناسند. این در حالی است که کاربران نسل جدید که از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، شدیدا مشتاق خرید محصول یا محصولاتی از این برند هستند. میزان وفاداری مشتریان به این برند نیز از جمله نکات قابل توجه است. این به آن معنا است که اکثر کاربران پس از خرید محصول یا محصولاتی از این شرکت، گزینه به‌روزرسانی محصولات (با محصولات جایگزین همین شرکت) را در نظر می‌گیرند و برند محصولات خود را تغییر نمی‌دهند. به‌عنوان مثال نرخ وفاداری کاربران به آی‌فون، چیزی در حدود ۸۹ درصد است. در طول سال‌های گذشته، شرکت اپل از لحاظ مالی آنچنان قدرتمند عمل کرده که تقریبا هیچ وام و کمک مالی دریافت نکرده است. این امر باعث خواهد شد تا در زمان مورد نیاز یا به‌منظور افزایش سرمایه و نقدینگی به‌راحتی بتواند استفاده از چنین گزینه‌هایی را نیز مدنظر قراردهد. اپل توانایی‌های بازاریابی و تبلیغاتی فوق‌العاده‌ای هم دارد.

تنها در سال ۲۰۱۵، بودجه بازاریابی این شرکت، ۸/ ۱ میلیارد دلار عنوان شده بود. اگرچه در مقابل برخی رقبا، این بودجه آنچنان چشمگیر نیست اما این شرکت، راهکار استفاده موثر و مفید از این بودجه را به خوبی می‌داند.کانال‌های توزیع محصولات اپل در آمریکا، دومین بازار بزرگ فروش دستگاه‌های الکترونیکی (پس از چین) عملکرد بسیار خوبی دارند. چیزی نزدیک به ۳۵ درصد فروش کل محصولات اپل در آمریکا رقم می‌خورد. در آمریکا، این شرکت از طریق کانال‌های مختلف مانند اپل استور، BestBuy، تارگت و خرده‌فروش‌های آنلاین دیگر، محصولات خود را عرضه می‌کند. علاوه بر این، اپل حضوری قدرتمند در آمازون و eBay دارد. کانال‌های توزیعی عمده دیگر شرکت اپل، اپراتورهایی مانند AT&T و ورایزون هستند که محصولات اپل را در فروشگاه‌ها یا به‌صورت آنلاین به فروش می‌رسانند.

نقاط ضعف

اصلی‌ترین نقطه ضعف اپل، قیمت بالای محصولات آن بوده که عمدتا بیشتر از قیمت محصولات عرضه شده توسط رقبای این شرکت است. اگرچه این مشخصه باعث شده محصولات این شرکت، دستگاه‌هایی لوکس به‌حساب آیند اما همین امر می‌تواند خطر از دست دادن مشتریان بالقوه این شرکت را که به دنبال گزینه‌هایی ارزان‌تر هستند افزایش دهد.علاوه بر این، همان‌طور که در آی‌فون ۶S سال جاری شاهد بودیم، اپل اخیرا محصولات جدید خود را با به‌روزرسانی‌های مختصر روانه بازار کرده است. به همین دلیل، مشتریان تمایل کمتری برای صرف هزینه‌های بالا در جهت به‌روزرسانی‌ دستگاه‌های جاری خود خواهند داشت. به‌عنوان نمونه، میزان فروش آی‌فون ۶S در سال جاری، به‌مراتب ضعیف‌تر از میزان فروش آی‌فون ۶ در سال گذشته بوده است. نرم‌افزار و سخت‌افزار شرکت اپل هم تنها با دستگاه‌های تولیدی این شرکت سازگاری دارند. این مورد با توجه به اینکه مشتریان مجبور به خرید طیف گسترده‌ای از محصولات سازگار با دستگاه‌های این شرکت خواهند شد، در نگاه اول برای اپل مثبت بوده اما از نگاه دیگر، عاملی بازدارنده برای خرید محصولات این شرکت خواهد بود زیرا این افراد تنها در صورتی می‌توانند از تمامی سرویس‌های ارائه شده اپل استفاده کنند که بیش از یک نوع دستگاه الکترونیکی عرضه شده را خریداری کنند.

موقعیت‌ها در سال 2016 میلادی

عرضه آی‌پد پروی جدید این شرکت، اپل را وارد بازار جدیدی کرده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد در صورتی که اپل، نرم‌افزار iOS را برای تمامی محصولات الکترونیکی خود عرضه کند می‌تواند موفقیت‌هایی به مراتب بیشتر را به‌دست آورد. بنا بر این تحلیل، اپل تی‌وی جدید این شرکت در کنار فروشگاه نرم‌افزاری مجهز می‌تواند به منزله ورود این شرکت به بازار کنسول‌های بازی پردرآمد باشد و علاوه بر این از نظر فروش نرم‌افزارهای مختلف نیز سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب این شرکت کند. اپل واچ تولیدی این شرکت هم هنوز می‌تواند در قالب بهره‌گیری از مواد سازنده متمایز از دیگر نمونه‌های موجود در بازار، بیش از پیش انتظارات را برآورده کند. با استناد به این موقعیت‌ها، می‌توان آینده‌ای روشن را برای این شرکت آمریکایی متصور شد. با وجود این، خطراتی هم بر سر راه رشد و توسعه این شرکت وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

خطرات و ریسک‌ها

مشکلات اقتصاد کلان: ضعف‌ها و مشکلات اقتصادی در جوامع ممکن است آسیب‌های جدی به بازار گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و تبلت‌ها وارد کنند. به همین نسبت، درآمد اپل هم ممکن است تحت تاثیر این مشکلات، کاهش یابد. نرخ برابری ارز: اپل شرکتی است که در سطح جهانی و بر مبنای ارزهای مختلف، محصولات خود را به فروش می‌رساند. با وجود این، قدرت‌گرفتن اخیر دلار آمریکا، باد مخالفی در مسیر رشد شرکت‌های مختلف از جمله اپل بوده است. باید منتظر ماند و دید این باد مخالف، آیا به گردبادی خطرساز برای اپل تبدیل خواهد شد یا خیر؟!

فعالیت رقبا: اگرچه در حال حاضر اپل به‌عنوان بازیگری مهم در بازار گوشی‌های هوشمند، تبلت و رایانه‌های شخصی شناخته می‌شود اما رقبای قدرتمند موجود در این حوزه‌ها نیز همواره با فعالیت‌ها و سیاست‌های خود سعی کرده‌اند این شرکت را به پایین بکشند.

سود ناخالص: در دیدگاه ما اینچنین فرض شده که سود ناخالص شرکت اپل، با بهبود قیمت‌ها و تولید محصولات جدید و ورود به بازار محصولات و دسته‌های سطح پایین و میانه بازار، همچنان پایدار خواهد ماند. با وجود این، در صورتی که عوامل یادشده محقق نشوند، اپل با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. سیکل سریع عرضه محصولات جدید: انتظارها از شرکت اپل به‌گونه‌ای شکل گرفته که همواره شاهد سیکل سریع عرضه محصولات جدید این شرکت به بازار باشیم. با وجود این، این امکان وجود دارد که کاربران و حتی سرمایه‌گذاران، علاقه خود به این نحوه عرضه سریع محصولات را از دست بدهند.به‌عنوان راهکار جایگزین، اپل می‌تواند به دنبال بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و ابتکارهای جدید در محصولات تولیدی خودباشد تا با این سیاست، همواره مشتریان را تشنه محصولات جدید خود نگه دارد.