نگرانی از نصب گسترده دکل‌های مخابراتی در اماکن مسکونی و نقاط شهری، دغدغه تازه‌ای نیست و سال‌هاست شهروندان و حتی برخی از کارشناسان از تاثیرات آن بر سلامت شهروندان ابراز نگرانی می‌کنند. البته این با وجودی است که ناچار به استفاده از این آنتن‌ها در سطح شهرها هستیم. اما مکان نصب این آنتن‌ها باید به گونه‌ای باشد که اثرات سوء احتمالی آنها به حداقل برسد. البته طبق اعلام و اطمینان مسوولان اپراتور‌های مخابراتی، آنتن‌های موبایل با رعایت استاندارد جهانی در کشور نصب می‌شوند و خطرساز بودن این آنتن‌های تلفن‌همراه هیچ‌گاه تایید نشده است

به نظر می‌رسد سازمان تنظیم مقررات باید در رابطه با نصب آنتن‌های تلفن همراه توسط اپراتورها با تبیین استاندارد‌های کمی و کیفی و استفاده از ظرفیت‌های موجود اپراتور‌ها در جهت کاهش کمی دکل‌ها تعیین تکلیف کند و همزمان استانداردهای تدوین شده را برای نظارت و آگاهی مردم منتشر کند. آنچه مسلم است اینکه به هر حال علاوه بر پوشش‌دهی خدمات توسط اپراتورها، موضوع ایمنی، نظم و زیبایی مناطق مسکونی و شهری از موضوعاتی است که باید در زمان نصب آنتن‌ها به صورت جدی مورد توجه اپراتورها قرار گیرد. در حال حاضر در بین اپراتورها، بحث رقابت پررنگ‌تر است تا موضوع همکاری برای استفاده ظرفیت‌های مشترک و استفاده همزمان از آنتن‌های یکدیگر و ایده‌آل این است که حتی این هم‌افزایی با شرکت‌های برق منطقه‌ای و... نیز باشد.

در عین حال شایسته است استانداردهای جهانی و الگو‌های خارجی در زمینه چیدمان و معیار‌های فنی در کشور‌های توسعه‌یافته برای استفاده از دکل‌ها در مناطق شهری باید مورد استفاده و توجه جدی قرار بگیرد. در کشورهای مختلف نیز برای ارائه سرویس‌های تلفن همراه نیاز به نصب و کاربرد این ابزار و آنتن‌ها وجود دارد. ولی قطعا در هر کشوری توجه به رعایت الزامات ایمنی و اطمینان خاطر شهروندان در جهت استفاده از این آنتن‌ها در اولویت قرار دارد و اطلاع‌‌رسانی لازم نیز در این زمینه باید انجام شود تا مردم اطمینان کاملی نسبت به آن پیدا کنند.به بیان دیگر اینکه این آنتن‌ها نباید بدون ضابطه در سطح شهر و به صورت بی‌رویه روی بام‌های منازل نصب شوند. ضرورت همکاری و همفکری شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در رابطه با نصب آنتن‌های تلفن همراه بسیار حائز اهمیت است و کارگروه‌های شهرداری باید با عوامل فنی نصب اپراتورها همکاری کنند تا در مسیر این همکاری هم خدمات ارتباطی مردم به نحو احسن برقرار شود و هم زیباسازی مطلوب شهری از این حیث مورد توجه قرار گیرد. به نظر نگارنده سیاست فعلی شهرداری در پلمب و جمع‌آوری برخی آنتن‌های شهری بدون ارائه راه‌حل و مکان‌یابی جایگزین روش مناسبی نیست. چون وظیفه دستگاه شهرداری خدمت به مردم است و تجهیز و تسهیل خدمات ارتباطی نیز یک نوع خدمت شهرداری به حساب می‌آید.

وی افزود: البته درجاده‌ها و روستاها با چنین مشکلاتی مواجه نیستیم ولی در شهرها و نقاط پرجمعیت این مشکل به صورت جدی ایجاد می‌شود. در عین حال باید مطالعات جامع‌تری در رابطه با آنتن‌های تلفن همراه و بی‌خطر بودن آنها انجام شود و از جنبه‌های مختلف این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر سازمان‌های مربوطه در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند ولی هنوز به طور صد درصد نمی‌توان گفت BTS‌ها مضر هستند یا بی‌خطر، بنابراین باید مطالعات لازم در این رابطه صورت گیرد و جانب احتیاط در این زمینه گرفته شود. البته تا آنجا که بنده اطلاع دارم در بررسی‌های انجام شده از آنتن‌های BTS در سازمان تنظیم مقررات موردی مبنی بر رعایت نکردن استاندارد تشعشعی این تجهیزات دیده نشده است و ظاهرا همه بررسی‌های انجام شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی به سازمان انرژی اتمی ایران فرستاده و پس از بررسی‌های انجام شده، مورد تایید آن سازمان نیز قرار گرفته است.

یکی از مکانیزم‌های اطمینان بخش این خواهد بود که تمام سیستم‌های مخابراتی به ویژه آنتن‌های موبایل برای ورود به بازار مورد تست و آزمایش قرار ‌گیرند و پس از آن مجوز ورود و نصب را اخذ می‌کنند. طبق اظهارات کارشناسان اپراتورها آنتن‌های BTS به خاطر توان اندکی که دارند با محیط زیست سازگارند. بنابراین مسوولان این موضوع را باید به صورت واضح برای مردم تشریح کنند تا اعتماد آنان در این خصوص جلب شود؛ به هر حال در شرایطی هر کدام از ما به عنوان شهروندان زندگی می‌کنیم که در محیط زندگی ما روزانه ده‌ها وسیله که امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند وجود دارد که آنها نیز مجوز‌های لازم را براساس استانداردهای جهانی اخذ می‌کنند یا باید اخذ کنند. بنابراین به نظر می‌رسد جای نگرانی جدی برای شهروندان وجود ندارد.

جمشید قضاتی
مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران