90 سال قبل نیکلا تسلا تلفن‏های هوشمند را پیش‏بینی کرده بود

آی‌تی ایران: نیکلا تسلا با اصالت صربستانی- آمریکایی از جمله دانشمندان قرن بیستم است که بیش از هرچیز به‏خاطر طراحی منبع‏تغذیه الکتریکی جریان متناوب (AC) به شهرتی جهانی دست‏ یافته‏است. این مهندس مشهور می‏توانست به هشت زبان صحبت کند و از حافظه تصویری مثال‏زدنی بهره می‏برد و موفق شد در زمان حیات خود ۳۰۰ حق اختراع و طرح جدید ارائه کند. در حال حاضر از نام وی در شرکت تولیدکننده خودرو و ذخیره انرژی که توسط کارآفرینی به نام الون‌ماسک بنانهاده شده، استفاده شده است. این در حالی است که موسس گوگل، لری پیج نیز همواره از الهام‏گرفتن خود از تسلا می‏گوید. با این مقدمه بدنیست بدانید که ظاهرا تسلا تولید گوشی‏های هوشمند را در سال ۱۹۲۶ و در مصاحبه‏ای که با John B. Kennedy انجام داده، پیش‏بینی کرده است.

تسلا می‏گوید: «با راه‏اندازی کامل ارتباطات بی‏سیم، کره‌زمین به یک مغز بزرگ تبدیل خواهد شد. تمامی قسمت‏ها به ذراتی جزئی از کل (کلی که از نظر وی واقعی و کاملا موزون است) تبدیل خواهند شد. به این‏ترتیب ما قادر به برقراری ارتباط سریع و بدون وقفه با دیگران خواهیم بود. ارتباطی که فراتر از درنظر گرفتن فاصله ما از یکدیگر انجام خواهد شد. نه‏تنها از این طریق بلکه به‏وسیله تلفن و ارتباط تلفنی نیز قادر خواهیم بود همانند ارتباط چهره‏ به چهره یکدیگر را مشاهده کنیم و صحبت‏های یکدیگر را بشنویم. فاصله هزاران مایلی نیز در این روند هیچ تاثیری نخواهد داشت. ابزارهایی که به این‏منظور استفاده خواهیم کرد در مقایسه با تلفن‏های فعلی، کاملا ساده خواهند بود و افراد می‏توانند یکی از آنها را در جیب جلیقه خود قراردهند.» این نقل‏قول با دیدی روشن از آینده، چیزی در حدود یک قرن پیش عنوان شده است. تسلا در مصاحبه خود پیش‏بینی‏های آینده‏نگرانه دیگری نیز داشته و پیشگویی کرده است که مردان در مرتبه‏ای پایین‏تر از زنان قرار خواهندگرفت.

«چالش موجود در زمینه برابری جنسیتی نهایتا باعث برتری جنس مونث خواهد شد. این مساله، ارتباطی به محدودیت‏های فیزیکی مردان نخواهد داشت تا زنان با استفاده از این نقطه ‏ضعف بتوانند برتری خود را به اثبات برسانند، بلکه به بیداری ذهنی و عقلی زنان مربوط است.» تسلا در خصوص ارائه دیدگاه‏های آینده‏نگرانه در قرن گذشته، شهرت زیادی دارد. دیدگاه‏هایی که امروزه طرفداران کمی هم ندارند و بنابر آنچه وب‏سایت Forbes عنوان داشته شغل جدیدی نیز با هدف پیش‏بینی و تحلیل آینده، ایجاد شده است.

بدنیست بدانید شرکتی مانند اینتل نیز با استخدام برایان دیوید جانسون از وی خواسته تا با ترکیب اطلاعات علمی- تخیلی، بررسی علوم مختلف و تحقیقات در زمینه رفتارهای مشتریان، سیاست‏هایی را برای این شرکت، مشخص کند. جیم کارول که متخصصی در زمینه ابداعات جدید و سیاست‏هایی با نگاه به آینده به‏شمار می‏آید نیز تاکنون مشاوره‏های مختلفی را به شرکت‏هایی مانند موتورولا، والت‏دیزنی و McKinsey ارائه داده است.