بهترین سرویس‌های ذخیره‏سازی آنلاین

عاقله ترابی: یکی از مهم‌ترین موضوعات دنیای تکنولوژی که مدتی است توجه بسیاری از کاربران اینترنت را به خود جلب کرده، ذخیره‏سازی ابری است. برای اغلب کاربران اینترنت ذخیره‏سازی آنلاین بهترین راه برای ذخیره‏کردن حجم قابل‌توجهی از عکس‏ها، فیلم‏ها و اسناد است. وقتی فایل‏ها در فضای ابری ذخیره می‏شوند شما دیگر لازم نیست نگران این باشید که اطلاعات شما در چه دستگاهی ذخیره می‏شوند یا اینکه چگونه از آنها بک‏آپ بگیرید، آنها در هر دستگاهی قابل دسترسی هستند. همچنین اگر یکی از دستگاه‏های شما به‌هر علتی خراب شد یا از بین رفت لازم نیست نگران از بین رفتن اطلاعاتتان باشید چراکه در فضای ابری شما همه چیز محفوظ است.

فضای ابری در واقع یک سرویس ارائه فضای ذخیره‏سازی به کاربران است تا بتوانند اطلاعات خود را بر بستر اینترنت ذخیره‏ کنند تا به این ترتیب هم خیالشان از بابت خراب‏شدن حافظه و از بین رفتن اطلاعاتشان راحت شود و هم اینکه بتوانند از هرجا و با دستگاه‏های مختلف به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. البته فضاهای ذخیره ابری هنوز در کشور ما آن‌طور که باید رایج نشده‏ و محدودیت‏هایی نظیر کمبود پهنای باند کار با این امکانات را سخت کرده است ولی با این حال می‏توان کج‌دار و مریز با این امکانات سر کرد و به امید روزی بود که دست‏کم سرعت آپلود در کشورمان به حد قابل قبولی برسد. در حوزه خدمات ذخیره ابری شرکت‏های مختلفی در فعالیت هستند و از این خدمات پشتیبانی می‏کنند؛ شرکت‏هایی که از ویژگی‏های به‌خصوص خود به همراه مقدار فضایی که به کاربر اختصاص می‌دهند برخوردار هستند. ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها می‏پردازیم که در صدر دیگر سرویس‏ها قرار دارند و می‏خواهیم ببینیم کدام‏یک در ازای مبلغ کمتر، فضای اضافی بیشتری (در کنار فضای رایگان) در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین کدام از همه پلت‌فرم‌ها پشتیبانی می‌کند و بیشترین کارآیی را بین پلت‌فرم‌ها دارد.

مایکروسافت وان‏درایو

مایکروسافت وان‏درایو که پیش‏تر با نام اسکای‏درایو شناخته شده بود، یک سرویس میزبانی فایل است که به کاربران امکان آپلود‏کردن و همگام‏سازی فایل‏ها را در یک فضای ابری می‏دهد. برای دسترسی به فایل‏هایی که به صورت عمومی منتشر شده‏اند نیازی به حساب کاربری مایکروسافت نیست. وان‏درایو به صورت هماهنگ با نرم‏افزارهای Office مایکروسافت ارتباط دارد و به این وسیله می‏توانید فایل‏های ورد، پاورپوینت و... را روی این فضا ذخیره کنید. در حال حاضر وان درایو قدرتمندترین سیستم نگهداری فایل به صورت ابری است و از نظر امنیت در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

مایکروسافت چندی پیش انقلابی در حوزه خدمات ابری به راه انداخت. این شرکت در اقدامی بی‏نظیر اعلام کرد که دربرابر مبلغی معادل ۷ دلار در ماه فضای نامحدود به کاربرانش عرضه می‏کند ولی این وضعیت دیری نپایید چراکه برخی کاربران، از حجم نامحدود فضای ابری خود سوءاستفاده کردند و به گفته مایکروسافت ماهیت فضای نامحدود را زیر سوال بردند به طوری‏که برخی از کاربران ۷۵ ترابایت حجم فایل آپلودشده داشتند، بنابراین مایکروسافت مجبور شد فضای نامحدود ابری تدارک دیده شده برای وان‏درایو را به یک ترابایت کاهش دهد.

مایکروسافت همچنین گزینه‏ای ۱۰۰ گیگابایتی و ۲۰۰ گیگابایتی را از برنامه خود حذف کرد ولی در این بین به فکر کسانی هم بوده که حجم یک ترابایت برایشان زیاد است. در حال حاضر این دسته از کاربران می‏توانند با پرداخت ماهانه ۲دلار ۵۰ گیگابایت در اختیار داشته باشند. میزان فضای رایگان نیز از ۱۵ گیگابایت به ۵ گیگابایت رسیده است.بنابراین و با حذف پلن‏های ۱۰۰ یا ۲۰۰ گیگابایتی شما فقط دو گزینه دارید؛ یا خرید پنجاه گیگابایت یا یک ترابایت. همچنین اگر شما نمی‏خواهید هزینه‏ای برای فضای ذخیره‏سازی آنلاین بپردازید مایکروسافت به شما ۵ گیگابایت فضای رایگان می‏دهد. هرچند میزان فضای رایگان در گذشته ۱۵ گیگابایت بود که این امکان هم در تغییرات اخیر این شرکت کاهش یافته است.

گوگل‏درایو

این سرویس را می‏توان از بهترین نمونه‏های فضای ابری دانست که می‏توان در آن به طور همزمان به ذخیره‏سازی و اشتراک‏گذاری اطلاعات و فایل‏ها پرداخت. سرویس گوگل نیز مانند iCloud امکانات مبتنی بر خدمات خودش را دارد، مثلا این سرویس با Google+ در ارتباط است. اگر اکانت جی‏میل دارید پس گوگل‏درایو هم دارید! به همین ترتیب شما ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‏سازی رایگان در اختیار دارید. این بیشترین میزان فضای ذخیره‏سازی رایگان است که شما می‏توانید از بین همه سرویس‏های ارائه‏دهنده فضای ابری در اختیار داشته باشید. البته اگر کاربر پرکاری باشید قطعا این فضا برای همه عکس‏ها ویدئوها و فایل‏های شما کافی نیست، بنابراین ناچار خواهید بود فضای بیشتری را تهیه کنید. گوگل برای این کار ۱۰۰ گیگابایت فضا را در ازای ماهانه ۲ دلار در اختیار شما می‏گذارد. اگر به بیش از این مقدار هم نیاز داشته باشید می‌توانید یک ترابایت فضا را بگیرید و در ازای آن ماهانه ۱۰ دلار پرداخت کنید. به همین ترتیب ۱۰ ترابایت با مبلغ ماهانه ۱۰۰ دلار، فضایی معادل ۲۰ ترابایت با مبلغ ماهانه ۲۰۰ دلار و ۳۰ ترابایت فضا هم با مبلغ ۳۰۰ دلار در ماه عرضه می‏شود.

آی‌کلود

همه مشترکان آی‌کلود با ۵ گیگابایت فضای رایگان شروع می‌کنند؛ شبیه آنچه مایکروسافت در وان‌درایو عرضه می‌کند اما کمتر از ۱۵ گیگابایت گوگل درایو. نکته‌ای که در این بین جالب توجه است اینکه همه کسانی که فایلی را از فروشگاه iTunes می‌خرند و از طریق این سیستم اشتراک‌گذاری می‌کنند از حجم ۵ گیگابایتی‌شان کم نمی‌شود. سپس شما باید دربرابر ۵۰ گیگابایت فضا یک دلار هزینه کنید. برای ۲۰۰ گیگابایت ۳ دلار و به همین ترتیب برای در اختیار داشتن یک ترابایت فضای ابری باید ۱۰ دلار پرداخت کنید.

این موضوع جای تعجب دارد که اپل هیچ گزینه‌ای برای کاربرانش نگذاشته که فضایی بین ۵۰ تا ۲۰۰ گیگابایت در اختیار داشته باشند. درواقع این یک دلار بیشتر از فضای ۱۰۰ گیگابایتی گوگل‌درایو است. آی‌کلود برعکس دو سرویسی که در بالا گفتیم برای سیستم‌عامل اندروید اپلیکیشن ندارد، این بدان معناست که اگر شما یک مک‌بوک و یک تلفن هوشمند اندرویدی داشته باشید نمی‌توانید این دو دستگاه را باهم سینک کنید. مشترکان اپل همچنین می‌توانند از ویژگی Family Sharing استفاده کنند. به این ترتیب که اعضای خانواده تا حداکثر ۶ نفر می‌توانند برنامه‌ها، عکس‌ها و دیگر فایل‌ها را با اعضای دیگر به اشتراک بگذارند.

دراپ‌باکس

دراپ‌باکس یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سرویس‌های فضای ابری است. استیو جابز پیش از راه‌اندازی iCloud سعی کرد دراپ‌باکس را بخرد که البته توافقی بین این دو حاصل نشد. شما در صورتی می‌توانید از این سرویس استفاده کنید که از طریق شخصی دیگر دعوت شده باشید.

دراپ باکس در ابتدا به شما ۲ گیگابایت فضای رایگان می‌دهد با این قابلیت که شما می‌توانید با هر بار معرفی این سرویس به یکی از دوستانتان ۵۰۰ مگابایت به حجم فضای خود اضافه کنید و این روش تا سقف ۱۶ گیگابایت ادامه پیدا می‌کند.

متاسفانه دراپ‌باکس پلن‌های چندانی برای افزودن فضای ابری به مشترکان نمی‌دهد.

البته یک ویژگی برای صاحبان کسب‌وکار دارد به این صورت که اگر شما پلن بیزنس دراپ‌باکس را انتخاب کنید صاحب یک ترابایت فضای ابری می‌شوید و دربرابر آن باید ماهانه ۵۰/ ۱۲ دلار برای هر کاربر بپردازید. البته حداقل نفرات نیز باید ۵ کاربر باشد. مزیت دراپ‌باکس این است که بر خلاف وان‌درایو، گوگل درایو و آی‌کلود شما را به یک اکوسیستم خاص سوق نمی‌دهد.

درنهایت اینکه اگر مقدار فضای اضافی در برابر مبلغ پرداختی مدنظرتان است وان‌درایو بیشترین مقدار فضا را با کمترین قیمت در اختیارتان خواهد گذاشت. به طور کلی می‌توانید بر اساس پلت‌فرم‌هایی که استفاده می‌کنید تصمیم بگیرید که کدام سرویس را انتخاب کنید، مثلا کاربرانی که از محصولات اپل استفاده می‌کنند می‌توانند نهایت استفاده را از آی‌کلود ببرند یا کسانی که از ویندوزفون در کنار کامپیوترشان استفاده می‌کنند، قطعا وان‌درایو امکانات بیشتری در اختیارشان قرار می‌دهد و در پایان نیز کسانی که فقط به دنبال ذخیره اطلاعاتشان هستند و نیازی به امکانات بیشتر ندارند، می‌توانند از Dropbox استفاده کنند.