دنیای اقتصاد: دولت یازدهم و وزارت ارتباطات طی سه سال گذشته حداقل در گفته‌های خود نشان داده‌اند که با فیلترینگ بی‌قید و شرط مخالف هستند و تاکنون نیز محمود واعظی، وزیر ارتباطات تمام سعی خود را برای فیلتر نشدن شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های اینترنتی باقیمانده به کار بسته است. تاکنون وزیر ارتباطات اخطارهای زیادی از کمیته تعیین مصادیق برای فیلتر کردن سرویس‌های اینترنتی و شبکه‌های ارتباطی موبایلی مانند تانگو، لاین، واتس‌اپ و .. در یافت کرده است. اخطارهایی که به گفته کارشناسان اینترنتی با «سیاست سکوت» وزیر ارتباطات به جایی نرسیده است.

اما آخرین اخطار جدی به وزارت ارتباطات در خصوص محدود کردن دسترسی کاربران به سرویس‌های پیام رسان موبایلی مربوط به سال گذشته بود. تابستان سال پیش بود که معاون اول قوه‌ قضائیه در یک مهلت یک ماهه به وزارت ارتباطات خواستار فیلتر شدن شبکه‌های پیام‌رسانی مانند وایبر و واتس‌اپ شد. بعد از پایان این ضرب‌الاجل اما وزارت ارتباطات از راه‌اندازی فاز اول فیلترینگ هوشمند در کشور خبر داد و اعلام کرد با این طرح دیگر نیاز به فیلتر کردن کامل سرویس‌های اینترنتی نیست و می‌توان تنها بخشی از مطالب موجود در این سرویس‌ها را که خلاف قوانین ایران است،

فیلتر کرد. در حالی که اجرای این پروژه جلوی فیلترینگ کامل شبکه‌های اجتماعی را گرفت، اما کندی استفاده از سرویس‌های اینترنتی مانند اینستاگرام و وایبر را به دنبال داشت. هر چند که وزیر ارتباطات کندی در این سرویس‌ها را بی‌ارتباط با راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند در کشور معرفی کرد. کندی استفاده از وایبر از آخرین ماه‌های سال ۹۳ به اوج خود رسید و بعد از تعطیلات نوروزی سال ۹۴ و با اعلام کاهش ارسال پیامک‌های نوروزی اپراتورها این گمانه زنی به وجود آمد که اپراتورهای تلفن همراه در کشور برای جبران ضرر خود درخواست ایجاد کندی در این پیام‌رسان را داده‌اند.

محمود واعظی، وزیرارتباطات، در آن زمان و در حاشیه یکی از نشست‌های خبری خود هرگونه دخالت و ایجاد محدودیت در این سرویس را رده کرد و اعلام داشت که وزارت ارتباطات این سرویس را فیلتر نکرده است. در حالی وایبر در ایران با کندی به کار خود ادامه می‌دهد که شبکه وایبر در جهان بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است. کندی ایجاد شده در وایبر به هیچ‌وجه باعث تسلیم شدن کاربران ایرانی این شبکه نشد، چرا که آنها راه دیگری یعنی کوچ به سرویس پیام رسان «تلگرام» را پیدا کرده‌اند. با افزایش کندی در سرویس وایبر، تعداد کاربران ایرانی تلگرام با افزایش چند برابری همراه بوده است. به طوری که براساس اعلام مسوولان تلگرام، در سه ماه اول سال ۹۴ و با ایجاد محدودیت در شبکه وایبر، تعداد کاربران ایرانی (داخل کشور) از یک میلیون به سه میلیون نفر رسید.

هرچند در حال حاضر و بعد از جنجال خبری که موسس تلگرام به پا کرد اوضاع این شبکه در ایران به حالت عادی بازگشته است، اما کاربران باید در صورت رخ دادن اتفاق دیگری منتظر کندی و اختلال دوباره در این شبکه پیام‌رسان باشند. گویی داستان فیلترینگ و اختلال در شبکه‌های ارتباطی ادامه دارد.