ورود غول‌های آنتیک به عصر تکنولوژی

ندا لهردی: این روزها همه چیز تغییر کرده است؛ زندگی در دنیای مدرن امروزی قواعد خودش را دارد و برای همراهی با آن باید این قواعد و شرایط را رعایت کرد. با این اوصاف شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری بزرگ و با سابقه هم این روزها تلاش می‌کنند تا راحت‌تر و سریع‌تر به دنیای دیجیتال وارد شوند.

در واقع این شرکت‌ها برای زنده و باقی ماندن در عصر مدرن تکنولوژی و رقابت با شرکت‌‌های جدید، مجبورند از ابزارها و امکانات مدرن بهره ببرند. به این ترتیب شرکت‌هایی با سابقه صد ساله حالا به دنبال همکاری با توسعه دهندگان نرم افزاری و ارائه اطلاعات خودشان به آنها برای تولید اپلیکیشن‌های خاص خودشان هستند.

این شرکت‌های قدیمی اطلاعات و آرشیوهای خودشان را که در طول سال‌ها ثبت و نگهداری شده‌اند، در اختیار اکوسیستم توسعه دهندگان جوان و فعال می‌گذارند تا به این ترتیب آنها را به یک تجارت پلت‌فرمی و مدرن تبدیل کنند.

مک دونالد و آمازون چطور محبوب شده‌اند؟ این شرکت‌ها در واقع بر اساس یک ساختار انعطاف‌پذیر تاسیس شده‌اند که بتوانند از تغییرات اجتماعی، پیشرفت‌های ایجاد شده در زنجیره تولید و توزیع و رواج تجارت الکترونیک به خوبی بهره ببرند.

موسسان چنین شرکت‌هایی با تاسیس یک تجارت رویایی و آینده‌نگر، قواعد دست و پا گیر و محدودکننده صنایع مربوطه خودشان را به‌هم ریخته و بازیگران مهم و تصمیم‌گیران این صنایع را به فکر می‌اندازند. این روند بسیار شبیه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپای تکنولوژی است که به سرعت رشد می‌کنند و تجارت آنها به‌صورتی پایه‌گذاری می‌شود تا بتوانند به راحتی امکان اعمال تغییرات جدید را داشته باشند.

با این حال اما بهره‌گیری از پیشرفت‌های تکنولوژی دیجیتال و انتظارات و سلایق جدید مصرف کنندگان تنها به شرکت‌هایی که از زمان ظهور موبایل‌های هوشمند تاسیس شده‌اند، نیست. این روزها شرکت‌های قدیمی که در حال بازسازی و شکل‌دهی دوباره هستند هم از این عوامل به خوبی بهره می‌برند.

«مارک راسکینو» یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد معتقد است: «شرکت‌هایی که بسیاری از آنها بیش از ۱۰۰ سال قدمت و سابقه فعالیت دارند، این روزها در حال بازسازی مدل‌های تجاری خود حول تکنولوژی دیجیتال هستند. آنها و در واقع هر تجارت و کسب‌وکاری باید با محور تکنولوژی دیجیتال بازسازی شوند؛ حتی آنهایی که چندان هم به دنیای تکنولوژی ربط چندانی هم ندارند.»

شرکت بزرگ Pearson نمونه جالب و خوبی است. این شرکت که در سال ۱۸۴۴ به‌عنوان یک شرکت آموزشی تاسیس شد و بزرگ‌ترین ناشر کتاب‌های آموزشی جهان است، در طول پنج سال اخیر خودش را به یک پلت‌فرم آموزشی دیجیتال موفق تبدیل کرده است. شرکت بزرگ Ordnance Survey هم یک نمونه موفق دیگر است. این شرکت که در سال ۱۹۷۱ تاسیس و راه‌اندازی شده است، در سال‌های اخیر از بزرگ‌ترین تولیدکننده نقشه‌های جهان به یک تجارت دیجیتالی تبدیل شده که اطلاعات خود را برای کمک به دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد آزادانه منتشر کرده است تا در دنیای امروزی تاثیرگذارتر و مفیدتر باشد.

شرکت‌هایی مانند Pearson و Ordnance Survey این روند را طی کرده‌اند و به یک سیستم دیجیتالی تبدیل شده‌اند تا به خوبی در دنیای مدرن تکنولوژی نفس بکشند. اما شرکت‌های بزرگ و قدیمی دیگر چه راهکاری دارند؟

از بین بردن شکاف‌ها

اغلب شرکت‌های قدیمی حاضر در فهرست ۲ هزار شرکت باسابقه جهان که بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته تاسیس شده‌اند، هنوز با ساختار ارزش‌های مبتنی بر محصول کار می‌کنند. آنها دهه‌هاست که روی ساختار تولید و عرضه محصول و سودآوری از این طریق سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در دنیای قبل از عصر دیجیتال زندگی می‌کنند. قطعا این شرکت‌ها هم در تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند و از سیستم‌ها، وب‌سایت‌ها و حتی شاید کانال‌های فروش اینترنتی استفاده می‌کنند، اما اغلب این سرمایه‌گذاری‌ها و بهینه‌سازی‌ها در یک دنیای متفاوت اتفاق می‌افتد.

این روزها موبایل‌های هوشمند همه‌گیر شده‌اند و تجربه افراد از دنیای دیجیتال را مدیریت می‌کنند. رایانش ابری یا کلاد به ابزاری رایج تبدیل شده است و اینترنت اشیا به سرعت رواج پیدا می‌کند. مصرف‌کنندگان انتظار دارند سرویس‌ها و خدمات به فضای فروشگاه‌های اپلیکیشن بروند.

آنها می‌خواهند امکانات و قابلیت‌های جدید را روی این اپلیکیشن‌ها در اختیار داشته باشند تا این اپلیکیشن‌ها با اضافه شدن خدمات جدید به سرعت به‌روزرسانی شوند.

همین موضوع می‌تواند ناهماهنگی بزرگی میان آنچه مصرف‌کنندگان می‌خواهند و آنچه شرکت‌ها می‌توانند ارائه دهند، ایجاد کند. شرکت‌هایی که سعی می‌کنند سیستم‌های نگهداری و آرشیو خودشان را دوباره هدف‌گذاری کنند تا تجربه دسترسی آنلاین را به مصرف‌کنندگان بدهند، معتقدند این روند بسیار سخت و هزینه‌بر است.

تنها راهی که به شرکت‌ها امکان ارائه اپلیکیشن‌ها و حضور در فروشگاه‌های اپلیکیشن در حد و اندازه یک بنگاه تجاری را با حفظ ساختار درونی به صورتی امن و مطمئن می‌دهد، استفاده از سیستم‌های IT پر سرعت است.

تکنولوژی‌های قدیمی برای این راهکار جدید قابل استفاده نیستند. استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیازمند ایجاد سیستمی است که میان ساختار قدیمی ثبت اطلاعات و لایه تعاملی آن پل بزند. این پل در واقع یک پلت‌فرم رابط برنامه کاربردی (API) است.

نرم‌افزار جهان را می‌بلعد

هرچند این عبارت کمی کلیشه‌ای و تکراری به نظر می‌رسد، اما همچنان شاهدی آگاه است که تاکید می‌کند در نهایت این راه هر شرکت یا تجارتی به یک تجارت مبتنی بر نرم‌افزار تبدیل خواهد شد. گواه مهم‌تر اینکه توسعه‌دهندگان در حال تغییر شکل این روند تحول برای هر نوع تجارتی هستند.

اپلیکیشن‌ها حالا به راهی تبدیل شده‌اند که مصرف‌کنندگان از طریق آنها می‌توانند سرویس‌های مورد نظرشان را جست‌وجو کرده و در نهایت از آنها استفاده کنند. اگر اپلیکیشنی ضعیف باشد، محصول مرتبط با آن هم قطعا ضعیف خواهد بود.

به همین صورت رابط‌های برنامه کاربردی یا APIها راه اصلی هستند که هر دو اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های دیگر را برای تعامل با یکدیگر مرتبط می‌کنند. بنابراین اگر این رابط‌های کاربردی ضعیف باشند، همچنان محصول مرتبط با آنها هم ضعیف خواهد بود.

توسعه‌دهندگان سعی می‌کنند پلت‌فرم‌ها را در لایه‌هایی بسازند که به سیستم‌های ثبت و نگهداری اطلاعات تکیه کنند تا دسترسی ایمن و مطمئنی را به اطلاعات فراهم کنند و به اپلیکیشن‌ها قدرت بدهند. این اپلیکیشن‌ها، گوشی‌های موبایل را تسخیر می‌کنند، بر مبنای سیستم‌عامل‌های مختلف iOS، اندروید و ویندوز ساخته می‌شوند و به‌زودی روی خودروهای هوشمند، کارخانه‌های هوشمند، ابزارهای پوشیدنی، راهکارهای هوشمند بهداشت و سلامت و غیره می‌روند.

برای همراهی با جریان رایج اپلیکیشن‌ها، این توسعه دهندگان باید مفید و درست کار بکنند. هر تجارتی باید اکوسیستمی از توسعه دهندگان فعال داشته باشد که در داخل ساختار سازمانی آن مشغول به کار باشند و از اعضای تیم کاری آن به حساب بیایند.

معادله تجارت‌های مبتنی بر پلت‌فرم

شاهرگ حیاتی اپلیکیشن‌های هوشمند و تجربه‌های مبتنی بر اینترنت، اطلاعات هستند. اطلاعات یا دیتا چیزی است که شرکت‌های قدیمی و با سابقه حجم زیاد و قابل‌توجهی از آن را در اختیار دارند. همه این اطلاعات در سیستم‌های ثبت و آرشیو حفظ و نگهداری می‌شوند و حالا در اختیار توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قرار داده می‌شوند.

در واقع به همین دلیل هم هست که این توسعه دهندگان می‌توانند به‌خوبی راهی جدید برای تعامل یک شرکت با مصرف‌کنندگان و مشتریانی ایجاد کنند که از یک دستگاه هوشمند دیجیتال استفاده می‌کنند، آن را می‌پوشند، آن را می‌رانند یا با استفاده از آن دمای خانه خود را کنترل می‌کنند.

با آوردن اطلاعات قدیمی و آرشیو شده شرکت‌های بزرگ و با سابقه به دنیای پلت‌فرم‌ها و ابزارهای هوشمند، شرکت‌هایی با قدمت

صد ساله می‌توانند خودشان دوباره در دنیای مدرن متولد شده و نفس بکشند.

منبع: information-age.com