دنیای اقتصاد: سیلیکون ولی به‌شدت به افسانه موسسان شرکت‌های تکنولوژی معتقد است که بهترین تصمیمات را برای این شرکت‌ها می‌گیرند.
بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از موسسان شرکت‌های تکنولوژی بعد از چند سال دوری از این شرکت‌ها، دوباره به‌عنوان مدیرعامل بازگشته‌اند تا آنها را از بحران پیش‌رو نجات بدهند. با این اوصاف و به بهانه بازگشت «جک دورسی» به‌عنوان مدیرعامل توییتر به این شرکت، مجله بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی ۹ مدیر تکنولوژی که بعد از چند سال به شرکتشان بازگشتند پرداخته است.
لری پیج از Google:



او یک دهه از میز مدیرعاملی این شرکت دور بوده است. پیج همراه با سرگی برین، گوگل را در سال 1998 تاسیس کرد و تا سال 2011 و انتخاب «اریک اشمیت» به‌عنوان مدیرعامل این شرکت به کارش در سمت موسس و مدیرعامل گوگل ادامه داد. اشمیت کمک کرد تا گوگل وارد بازار بورس شده و سودی تا بیش از 5/ 2 میلیارد دلار به‌دست بیاورد. اما درست زمانی که گوگل نیاز به یک جهش بزرگ داشت یعنی در ماه ژانویه سال 2011، لری پیج بازگشت تا تغییرات زیادی را در گوگل ایجاد کند. حالا قیمت سهام گوگل از زمانی که لری پیج در سمت مدیرعاملی آن فعالیت می‌کند، تا دو برابر افزایش پیدا کرده است. پیج تا زمانی که گوگل به آلفابت تغییر ماهیت داد، به‌عنوان مدیرعامل گوگل باقی ماند و حالا مدیرعامل شرکت مادر «آلفابت» است. «ساندار پیچای» مدیرعامل جدید گوگل است.

استیو جابز از Apple:



یکی از بهترین داستان‌ها درباره اعمال تغییرات در شرکت‌های تکنولوژی مربوط به استیو جابز و شرکت اپل است. او که در سال ۱۹۸۵ این شرکت را همراه با استیو ووزنیاک تاسیس کرد، هنوز کارش را به پایان نرسانده بود که مجبور به ترک شرکتش شد. بعد از ۱۲ سال و درست در شرایطی که اپل در شرف ورشکستگی بود، جابز در سال ۱۹۹۷ به اپل بازگشت تا آن را نجات دهد. جابز در مذاکره با مایکروسافت، این شرکت را متقاعد کرد تا ۱۵۰ میلیون دلار در اپل سرمایه‌گذاری کند. یک سال بعد اپل iMac را معرفی کرد تا برای اولین بار از سال ۱۹۹۵ به روند سودآوری بازگردد.

مایکل دل از Dell: او شرکتش را از اتاقی در خوابگاه دانشگاه تگزاس تاسیس کرد. بعد از راه‌اندازی رسمی شرکت دل در سال ۱۹۸۴، او تا دو دهه به‌عنوان مدیرعامل شرکتش باقی ماند تا Dell را در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی جهان مطرح کند. در سال ۲۰۰۴ مایکل دل میز کارش را به «کوین رولینز» واگذار کرد که در زمان مدیرعاملی مایکل دل، رئیس این شرکت بود. با این حال رولینز مدت کمی مدیرعامل شرکت دل باقی ماند و سپس مایکل دل در سال ۲۰۰۷ دوباره پشت میز کارش برگشت.





جری یانگ از Yahoo: راه جری یانگ از زمان تاسیس یاهو تا بازگشتش به این شرکت به‌عنوان مدیرعامل بسیار ناهموار بوده است. یانگ شرکت اینترنتی یاهو را همراه با «دیوید فیلو» در سال 1995 تاسیس کرد، اما تا سال 2007 پشت میز مدیرعاملی این شرکت ننشست. او در مذاکراتش با شرکت مایکروسافت که تصمیم به خرید یاهو با قیمت 6/ 44 میلیارد دلار داشت، شکست خورد تا هیات‌مدیره یاهو «کارول بارتز» را به‌عنوان جانشین او انتخاب کند. بعد از آن و تا انتخاب ماریسا مایر به‌عنوان مدیرعامل یاهو در سال 2012، این شرکت دو مدیرعامل دیگر را هم عوض کرد. با اینکه جری یانگ در حال حاضر مدیرعامل یاهو نیست، اما این شرکت بزرگ‌ترین ارزش سهام خود را مدیون سرمایه‌گذاری است که یانگ برای یاهو در شرکت Alibaba و در سال 2005 انجام داده است.





رید هافمن از LinkedIn:





در سال ۲۰۰۳ رید هافمن این شرکت را تاسیس و سپس آن را تا چهار سال مدیریت کرد. بعد از رشد این شبکه اجتماعی و جلب بیش از ۹ میلیون نفر عضو، او «دان نی» را در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان مدیرعامل LinkedIn انتخاب و معرفی کرد. نی تنها دو سال به‌عنوان مدیرعامل این شرکت باقی ماند و هافمن دوباره در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ پشت میز مدیریتش بازگشت. اما هافمن در این زمان تنها ۶ ماه به‌عنوان مدیرعامل باقی ماند و سپس «جف وینر» که به‌عنوان رئیس به این شرکت پیوسته بود، در ماه جولای سال ۲۰۰۹ به‌عنوان مدیرعامل LinkedIn انتخاب و معرفی شد.

استیو هوفمن از Reddit : 10 سال پیش استیو هوفمن این شرکت را از اتاق خوابگاهش تاسیس کرد و مدیریت آن را به‌عنوان مدیرعامل به‌دست گرفت. بعد از فروش این شرکت به شرکت Condé Nast، هوفمن یک شرکت دیگر را به





نام Hipmunk که یک وب سایت خدمات مسافرتی بود راه‌اندازی کرد. در اوایل ماه جولای گذشته و بعد از نارضایتی کاربران Reddit از مدیرعامل این شرکت، هوفمن دوباره به‌عنوان مدیرعامل این شرکت بازگشت. درست مثل «جک دورسی»، هوفمن هم در حال به‌عنوان مدیرعامل Reddit انتخاب شد که همچنان به‌عنوان مدیر ارشد بخش تکنولوژی شرکتش یعنی Hipmunk فعالیت می‌کند.

مارک پینکاس از Zynga:



او با موفقیت این شرکت در عرضه بازی Farmville، در سال 2007 به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. او که موسس شرکت Zynga هم هست در سال 2013 از سمتش به‌عنوان مدیرعامل این شرکت کناره‌گیری کرد. در نهایت «دان ماتریک» یکی از مدیران سابق شرکت مایکروسافت و EA به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد، اما نتوانست کمک چندانی به رشد شرکت بکند تا در نهایت پینکاس دوباره در ماه آوریل سال 2015 به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب و معرفی شود.

راب کالین از Etsy: او شرکت Etsy را در سال 2005 تاسیس و راه‌اندازی کرد و تا ماه جولای سال 2008 به‌عنوان مدیرعامل آن باقی ماند. او اما در سال 2009 دوباره پشت میز مدیریتش بازگشت. کالین دوباره در سال 2011 این شرکت را ترک کرد.




جک دورسی از Twitter:




او یکی از موسسان شرکت توییتر است که با ایده ارسال پست‌های 140 کاراکتری شکل گرفت. او اولین مدیرعامل توییتر بعد از راه‌اندازی آن در سال 2006 بود، اما دو سال بعد در سال 2008 به تصمیم اعضای هیات‌مدیره به‌عنوان رئیس این هیات انتخاب شد تا در سایه سکوت قرار بگیرد. او این شرکت را ترک کرد تا شرکت Square را که یک شرکت فعال در زمینه پرداخت‌های مالی است، در سال 2010 تاسیس کند. اما ساکت نماند و در تغییر مدیرعامل پیشین توییتر یعنی «او ویلیامز» و جایگزین کردن او با «دیک کوستلو» نقش مهمی ایفا کرد. کوستلو توییتر را به بازار بورس برد و در ماه جولای سال 2015 از سمتش کناره‌گیری کرد. دورسی مدتی به‌عنوان مدیرعامل موقت توییتر فعالیت کرد تا در نهایت در ماه اکتبر امسال دوباره به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب و معرفی شد. او حالا به‌صورت همزمان مدیرعامل دو شرکت است.