بررسی بازار انواع قطعات داخلی کامپیوتر

قطعات داخلی کامپیوتر از جمله بازارهای متنوع و پرمخاطب به حساب می‌آید که به‌دلیل پیشرفت پرشتاب و به‌روزرسانی‏ها در دنیای صفر و یک، مراجعه به این بازار بیشتر می‏شود. قیمت‏ها نیز در بازار قطعات داخلی کامپیوتر بسته به حساسیت و اهمیت قطعه، تا پنج میلیون تومان هم مشاهده می‏شود. البته به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، در این صنف به‌دلیل اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر از ورود قانونی محاسبه شود یا کالا در راه آسیب ببیند، قاچاق جایگاه چندانی ندارد؛ با توجه به اظهارات این مقام مسوول خرید از بازار قطعات داخلی کامپیوتر، حاشیه امنیت بیشتری دارد.

به گزارش «ایسنا» مادربورد (Mother Board)، رم (Ram)، هارددیسک داخلی (HardDisk Internal)، کارت گرافیک (Graphics Card)، سی پی یو یا پردازنده (Cpu)، پاور (Power) و درایور (driver) ازجمله برخی قطعات داخلی کامپیوتر به شمار می‌روند که برای داشتن یک کامپیوتر خانگی (PC) متوسط به آنها نیاز است.

مادربورد اصلی‏ترین بخش یک کامپیوتر به شمار می‌رود و کشورهای تایوان و آمریکا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این قطعه مهم کامپیوتری هستند. مادربوردها برای پردازنده‌های AMD و پردازنده‌های Intel متفاوتند و از حدود ۲۰۰ هزار تا حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارند. به‌عنوان نمونه مادربورد ایسوس مدل C۶۱۲-Z۱۰PE D۸ W۸ به قیمت ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان، مادربورد ایسوس مدل Z۱۷۰-P D۳ به قیمت ۵۱۵ هزار تومان، مادربورد گیگابایت مدل GA-X۹۹-gaming G۱ wifi به قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، مادربورد گیگابایت مدل GA-X۹۹-UD۴ به قیمت یک میلیون و ۲۰ هزار تومان و مادربورد msi مدل X۹۹S SLI plus به قیمت یک میلیون تومان به فروش می‌رسد.

هارددیسک داخلی که وظیفه ضبط داده‌ها به‌طور مغناطیسی را بر عهده دارد، قیمتش از حدود ۱۵۰ هزار تا حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. هارددیسک western با ظرفیت یک ترابایت به قیمت ۱۷۰ هزار تومان، همین برند با ظرفیت سه ترابایت ۶۲۸ هزار تومان و با ظرفیت پنج ترابایت ۷۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین هارددیسک داخلی Seagate با ظرفیت دو ترابایت ۲۸۸ هزار تومان، همین برند با ظرفیت سه ترابایت ۴۳۹ هزار تومان و هارددیسک Seagate با ظرفیت پنج ترابایت با ۱۲۸ مگابایت cache به قیمت یک میلیون و ۵۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود. همین برند با ظرفیت ۶ ترابایت و ۱۲۸مگابایت cache یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است.

رم (RAM) معروف‏ترین حافظه مورد استفاده کامپیوتر است که قیمتش در بازار از حدود ۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. رم Adata مدل XPG V۲ DDR۳ با ظرفیت ۱۶ گیگ ۶۷۲ هزار تومان، همین برند مدل XPG Z۱ DDR۴ با ظرفیت ۱۶ گیگ ۸۹۰ هزار تومان و از همین برند مدل XPG V۲ DDR۳ با ظرفیت ۸ گیگ ۳۵۲ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین رم Kingston در مدل hyperX Fury DDR۳ با ظرفیت ۴ گیگ حدود ۱۰۵ هزار تومان است. همین برند با مدل Value DDR۳ با ظرفیت ۲ گیگ نیز ۴۴ هزار تومان و مدل HyperX Savage DDR۳ با ظرفیت ۸ گیگ حدود ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سی پی یو (CPU) که واحد پردازش مرکزی کامپیوتر به حساب می‌آید، وظیفه پردازش تمامی دستورات داده شده را دارد و در بازار از حدود ۱۲۰ هزار تا سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. سی پی یو intel core i۷ ۵۹۶۰X سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، core i۷ ۵۹۳۰K یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، core i۵ ۶۶۰۰K نیز ۸۵۰ هزار تومان و core i۳ ۴۱۷۰ به قیمت ۳۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

کارت گرافیک نیز ازجمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات کامپیوتر به شمار می‌رود که قیمتش از حدود ۲۰۰ هزار تا چهار میلیون و۵۰۰ هزار تومان متغیر است. کارت‏های گرافیک به دو نوع مجهز به پردازنده‏ گرافیکی NVIDIA و AMD طبقه‌بندی می‌شوند. به‌عنوان نمونه در کارت گرافیک‏های مجهز به پردازنده NVIDIA، کارت گرافیک Zotac GTX Titan X OC Arctic Storm GDDR۵ با ظرفیت ۱۲ گیگ، چهار میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، کارت گرافیک ASUS GTX ۹۸۰Ti OC Gaming با ظرفیت ۶ گیگ به قیمت ۲ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان و کارت گرافیک MSI GTX ۹۶۰ OC Gaming TF V با ظرفیت ۲ گیگ حدود ۹۵۵ هزار تومان فروخته می‏شود. همچنین کارت گرافیک‏های مجهز به پردازنده AMD، کارت گرافیک Asus R۹ Fury X با ظرفیت ۴ گیگ به قیمت ۲ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان، MSI R۹ ۲۹۰X OC Lightning با ظرفیت ۴ گیگ نیز یک میلیون و ۷۸۵ هزار تومان و Sapphire R۷ ۳۷۰ OC Dual-X با ظرفیت ۴ گیگ به قیمت ۶۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. پاور (POWER) که در کامپیوتر منبع تغذیه به حساب می‌آید، قیمتش از حدود ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان است. پاور green مدل GP۵۵۰A-ZS به قیمت ۲۲۶ هزار تومان است و همین برند با مدل GP۶۰۰A-HP به قیمت ۲۸۰ هزار تومان و مدل GP۷۰۰A-HP به قیمت ۳۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین پاور Huntkey در مدل Cp-۳۰۰ به قیمت ۸۹ هزار تومان است و همین برند در مدل X۷۹۰۰w به قیمت ۵۱۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

خرید قطعات کامپیوتر

عمدتا وقتی برای قطعات داخلی کامپیوتر اقدام می‏کنید که بخواهید یک سیستم کامپیوتر تهیه یا به اصطلاح جمع کنید. ابتدا باید بدانید که به چه نوع سیستمی احتیاج دارید؛ برای مثال برای انجام بازی‏های رایانه‏ای قطعا باید از مادربوردها، پردازنده‏ها و کارت‏های گرافیک قوی‏تری استفاده شود که بالطبع، هزینه بیشتری نیز باید بپردازید که می‏توانید از بین شرکت‌هایASUS GigaByte، MSI و... مادربورد خود را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب مادربورد به سراغ CPU که قلب تپنده سیستم است بروید که CPUهای موجود در بازار عمدتا برای دو شرکت معروف Intel و AMD هستند. برای تهیه CPU باید این نکته را در نظر داشت که CPU مورد نظر شما توسط کدام نوع از مادربوردها پشتیبانی می‏شود. سپس به سراغ رم (RAM) سیستم می‏روید. رم نیز توسط شرکت‌های مختلفی مانند Geil، ADATA، Apacer، Patriot و Kingston در بازار قابل مشاهده است. رم دارای مدل‌های DDR۲، DDR۳، DDR۴ و DDR است که با توجه به نوع درگاه موجود روی مادربورد انتخاب می‏شود.