دنیای اقتصاد: با وجود رشد ابزارهای دیجیتال موبایل و قابل حمل، اما کامپیوترهای رومیزی همچنان طرفداران خاص خودشان را دارند.

براساس تحقیقی که اخیرا موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه انجام داده است، با اینکه بازار کامپیوترهای قابل حمل مانند نوت‌بوک‌های فوق باریک یا اولترابوک، نوت‌بوک‌تبلت‌ها یا دستگاه‌های هیبریدی و تبلت‌ها به سرعت در حال رشد و رونق است، اما کامپیوترهای رومیزی هنوز هم مدل اصلی کامپیوترهای شخصی برای کسب‌وکارها به حساب می‌آیند.

این تحقیق براساس نظرسنجی از ۶۰۰ مدیر در شرکت‌های بزرگ در کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان انجام شده است و در نهایت ۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که آنها همچنان درباره خرید کامپیوترهای رومیزی برای سازمان یا شرکت خودشان فکر می‌کنند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد مهم‌ترین عوامل در این تصمیم‌گیری برای خرید یک کامپیوتر رومیزی، عملکرد بالا، دوام، طول عمر بالاتر و قیمت پایین‌تر هستند.

«ماسیک گرونیکی» مدیر این نظرسنجی در این مورد گفته است: «این تحقیق ثابت می‌کند که متوسط طول عمر یک کامپیوتر رومیزی یک سال بیشتر از طول عمر یک لپ تاپ است و همین موضوع مالکیت یک شرکت بر انواع لپ تاپ را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث می‌شود که خرید کامپیوترهای رومیزی در اولویت قرار بگیرند.

در نتیجه قیمت پایین‌تر و دوام بیشتر، کامپیوترهای رومیزی را به بهترین انتخاب برای شرکت‌ها که بودجه محدود داشته و نیاز به یک راهکار غیرموبایلی برای کارمندانشان دارند، تبدیل کرده است.»

کامپیوترهای شخصی کوچک و مینی‌کامپیوترها هم راهکار کلیدی آینده برای بازار کامپیوترهای تجاری خواهند بود، در حالی که شرکت‌ها به سرعت به دنبال خرید این محصولات می‌روند. ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند به خرید یک کامپیوتر کوچک‌تر هم فکر می‌کنند و ۳۵ درصد از آنها گفته‌اند در آینده‌ای نه چندان دور قطعا یک مینی‌کامپیوتر خواهند خرید. این محصولات کوچک‌تر بیشتر و بیشتر محبوب می‌شود، در حالی که شرکت‌ها به سرعت به دنبال استفاده از راهکارهایی هستند که فضای روی میز کار را کمتر اشغال کرده و اتلاف انرژی کمتری داشته باشد.

بعضی از صنایع خاص هم برای استفاده از مینی کامپیوترها برای به‌کار بردن در تکنولوژی امضای دیجیتال و کیوسک‌های اینترنتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. علاوه بر اینها، برای شرکت‌هایی که می‌خواهند به تدریج کامپیوترهای شخصی خودشان را ارتقا دهند یا سفارشی‌سازی کنند، افزایش دسترسی به مینی کامپیوترهای قابل سفارشی‌سازی برای به‌کارگیری آنها در آینده اهمیت زیادی دارد.

کسب‌وکارها همچنین مشتاقانه به دنبال به‌کارگیری جدیدترین نسخه سیستم عامل ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ هستند تا بهره‌وری و نوآوری را در کارشان افزایش دهند، تا جایی که ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند تا ۱۲ ماه آینده به دنبال ارتقای سیستم عامل کامپیوترهایشان به ویندوز ۱۰ هستند. این در حالی است که حرکت به سمت ویندوز ۷ به تازگی کامل شده است و اغلب کسب‌وکارها از مهاجرت به ویندوز ۸ امتناع کرده‌اند. حالا اما احساس نیاز برای به روزرسانی سیستم عامل کامپیوترها در کسب‌وکارها و شرکت‌ها کاملا احساس می‌شود. «گرونیکی» می‌گوید: «انتظار می‌رود اغلب شرکت‌ها به سیستم عامل جدید ویندوز روی آوردند. این شرکت‌ها می‌خواهند بدون خرید یک سخت‌افزار جدید به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنند.

بعضی از شرکت‌ها احتمالا در حال بررسی استفاده از سخت‌افزار جدید همزمان با ورود پلت‌فرم جدید Intel Skylake به بازار هستند، چون این پلت‌فرم از امکانات مدیریتی و امنیتی خوبی بهره می‌برد و همچنین بهره‌وری بیشتری در مقایسه با پلت‌فرم‌های قدیمی دارد. با این اوصاف انتظار می‌رود ورود این پلت‌فرم جدید در کنار ویندوز۱۰ موج جدید به روز‌رسانی‌ها در کامپیوترهای شخصی و تجاری را از ابتدای سال ۲۰۱۶ به دنبال داشته باشد.»

کامپیوترهای رومیزی در شرکت‌ها پرطرفدارند

کامپیوترهای رومیزی در شرکت‌ها پرطرفدارند