یکی از ابزارهایی که اکثر دانشجویان به آن نیازمند هستند رایانه قابل حمل یا همان لپ‌تاپ است. مزیت لپ‌تاپ نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ یا رومیزی قابلیت حمل و نقل آسان آن، سبک وزن بودن و راحتی کار با آن است.

بدون شک هیچ کس دوست ندارد کمرش زیر بار حمل یک لپ‌تاپ خم شود، جدا از اینکه دانشجویان اکثرا به همراه خود دفتر و کتاب‌هایی دارند که بر این وزن می‌افزاید. البته امروزه خوشبختانه به لطف بهره‌گیری از فناوری‌های نوین دیگر لپ‌تاپ‌ها به فن‌های خنک‌کننده بزرگ تجهیز نمی‌شوند از این رو وزن کلی آنها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. به گزارش فارنت، به طور کلی پیشنهاد می‌شود مدل‌هایی را انتخاب کنید که وزنی زیر ۵/ ۱کیلوگرم داشته باشند. البته برای افزایش کارآیی و از طرف کاهش وزن قابل حمل همچنین می‌توان از لپ‌تاپ‌های هیبریدی با قابلیت تبدیل شدن به تبلت استفاده کرد، این در حالی است که می‌توان با صرف هزینه کمی بیشتر از اولترابوک‌ها که نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی از ضخامت بدنه‌ای بسیار کمتر بهره می‌برند نیز استفاده کرد.

معیار دومی که اکثر خریداران لپ‌تاپ‌ پس از ظاهر مورد بررسی قرار می‌دهند سخت‌افزار داخلی آن است که بیشترین هزینه دستگاه را تشکیل می‌دهد. لپ‌تاپ‌هایی با تراشه‌های بسیار قدرتمند اصولا هزینه هنگفتی را روی دوش خریدار تحمیل می‌کنند از این رو برای دانشجویان چندان مناسب نیستند. از آنجا که دانشجویان دستگاه‌هایی را برمی‌گزینند که از رنج قیمت قابل‌تامل‌تری برخوردار بوده، بهتر است مدلی را مدنظر داشته باشید که از تراشه قابل ارتقا و شکاف رم اضافی برخوردار باشد. این قابلیت به شما امکان ارتقای بخش اصلی دستگاه طی فواصل بعدی را می‌دهد؛ نکته بعدی میزان عمر باتری است که باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا ممکن است دانشجوی مورد نظر از لپ‌تاپ مدنظر خود برای ارائه کنفرانس یا سخنرانی خود استفاده کند.

هرچند بررسی موارد فوق کمک خواهد کرد به یک سیستم ایده‌آل دست پیدا کنید، با این حال باز در آخر این شما هستید که بسته به نیاز و نوع کاری که قرار است لپ‌تاپ موردنظرتان انجام دهد مدلی را انتخاب کنید. ما در ادامه سعی کرده‌ایم تا بهترین لپ‌تاپ‌هایی که این روزها دانشجویان می‌توانند بخرند را برایتان لیست کنیم. در ابتدای امر این نکته را باید یادآور شویم که لیست قیمت‌های ارائه‌شده بر اساس چندین منبع تهیه شده و ممکن است با بازار شهری که شما در آن ساکن هستید کمی اختلاف داشته باشد.

لپ‌تاپ اچ‌پی استریم

این محصول هم‌اکنون در برخی بازارهای خاص با قیمت، ۷میلیون تا ۸میلیون ریال بسته به نوع حافظه رم و داخلی به فروش می‌رسد. بدون‌شک استریم ۱۱ اچ‌پی را می‌توان مقرون‌به‌صرفه‌ترین لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز ۸ دانست که امکانات قابل قبولی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. این محصول دارای نمایشگر ۱۱.۶ اینچی رزولوشن پایین، پردازنده Intel Celeron، دو گیگابایت حافظه رم و ۳۲ گیگابایت حافظه SSD است که بیش از نیمی از این حافظه توسط سیستم‌عامل و فایل‌های مرتبط اشغال شده است. دلیل احتمالی انتخاب این سیستم نسبت به کروم بوک، در حقیقت این است که کاربر را قادر به نصب اپلیکیشن هایی مانند Photoshop،Office یا iTunes روی آن می‌کند.

لپ‌تاپ زن‌بوک یو‌ ایکس

این محصول هم‌اکنون در برخی بازارهای خاص با رنج قیمت ۲۹میلیون تا ۳۱میلیون ریال بسته به نوع حافظه رم و داخلی به فروش می‌رسد. ایسوس با عرضه Zenbook UX۳۰۱ با بدنه شیشه مانند و صفحه‌نمایشی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ همگان را متحیر کرد اما به نظر می‌رسد این رکورد توسط یک ZenBook دیگر در حال جابه‌جایی است. همانند دیگر لپ‌تاپ‌های سری زن‌بوک، این لپ‌تاپ نیز از بدنه فلزی با گزینه‌های سنگ ابسیدین یا آلیاژ سرامیکی در رنگ‌های مختلف بهره می‌برد.

لپ‌تاپ اپل مک بوک

این محصول هم‌اکنون با رنج قیمت ۳۸۳۰۰۰۰ تا ۴۲۵۰۰۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد. آخرین نسل از مک‌بوک اپل بسیار قدرتمند بوده، اما بدون شک برای همگان مناسب نخواهد بود. صفحه‌نمایش این دستگاه باریک‌ترین در بین تمام مک‌بوک‌هایی است که تا به حال تولید شده و تنها ۸۸/ ۰ میلی‌متر ضخامت دارد. اپل از سیستم لایه‌بندی خاصی در باتری مک‌بوک جدید استفاده کرده که باعث می‌شود ۳۵ درصد باتری بیشتر را در فضایی یکسان جاسازی کرد.

این دستگاه به درگاه USB‑C تجهیز شده، اما از درایو نوری در آن خبری نیست. از سوی دیگر این مک‎بوک اولین محصول بدون فن اپل است که به لطف سری نجم پردازنده Core M Broadwell این قابلیت را به‌دست آورده است. مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی همانند مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و ۱۲ اینچی از فورس‌تاچ پشتیبانی می‌کند و حافظه فلش به کار رفته در آن نیز از لحاظ سرعت، ۵/ ۲ برابر نسبت به نسخه قبلی سریع‌تر است.

لپ‌تاپ- تبلت سرفیس ۳

این محصول هم‌اکنون در بازار با رنج قیمت ۲۹میلیون تا ۳۰میلیون ریال بسته به نوع حافظه رم و داخلی به فروش می‌رسد. سرفیس ۳ از نسخه کامل ویندوز و نه نسخه RT استفاده می‌کند و به لطف پردازنده اینتل اتم ویندوز ۸.۱ روی آن نصب شده است. به این ترتیب می‌توانید درست مانند یک لپ‌تاپ نرم‌افزارهایی مانند گوگل کروم، آی‌تونز، استیم، فتوشاپ و هزاران برنامه ویندوزی دیگر را روی آن نصب کنید.

اولین چیزی که با نگاه به سرفیس ۳ متوجه می‌شوید شباهت آن به سایر سرفیس‌ها و مخصوصا سرفیس پرو ۳ است. متاسفانه پایه سرفیس ۳ برخلاف نسخه پرو در هر زاویه دلخواهی نمی‌ایستد، اما حداقل مایکروسافت ۳ زاویه پیش‌فرض را برای تنظیم کردن آن در اختیار کاربر می‌گذارد. درست مانند نسخه پرو کیبوردهای تایپ کاور به صورت مغناطیسی به پایین تبلت متصل شده و حالا رنگ نارنجی هم به لیست اضافه شده است.

لپ‌تاپ دل اکس پی اس

این محصول هم‌اکنون با رنج قیمت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. مدل جدید دل با تمرکز بر طراحی ایده‌آل به کم کردن حاشیه‌های صفحه‌نمایش دست زده تا نهایتا شاهد صفحه‌نمایشی تقریبا بدون حاشیه باشیم. کم‌کردن حاشیه صفحه‌نمایش نهایتا منجر به کاهش سایز و وزن این دستگاه شده است. این اولترابوک تنها یک کیلو و سیصد گرم وزن داشته که تقریبا معادل وزن سیستم‌های یازده اینچی موجود در بازار است.

مدل جدید XPS ۱۵ دل نیز به گزینه‌ای با صفحه‌نمایش لمسی ۴K تجهیز شده است. این لپ‌تاپ از جهات دیگر چه از نظر ظاهری و چه در داخل بدون تغییر باقی مانده است.