ساخت اقامتگاه در مریخ  با فناوری چاپ سه‌بعدی فلزی

اگرچه فناوری چاپ سه‌بعدی هنوز بسیار جوان است اما گفته می‌شود آینده توسعه اکتشافات فضایی در مریخ وابسته به آن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک شرکت فرانسوی موسوم به Fabulous با الهام از ایده‌هایی که در رقابت اخیر ناسا برای راه‌اندازی اقامتگاه‌ها دائمی در مریخ با استفاده از چاپ سه‌بعدی ارائه شد، طرح کامل پناهگاهی را به دنیا معرفی کرده که تولید آن با تکیه بر فناوری چاپ سه‌بعدی و با بهره‌گیری از مواد موجود در مریخ امکان‌پذیر به نظر می‌رسد.

این اقامتگاه مفهومی Sfero نام دارد و جالب اینکه بخشی از آن در زیر خاک مریخ خواهد بود. اقامتگاه در سه طبقه ساخته می‌شود که طبقه بالایی آن به مساحت ۳ مترمربع به پرورش گیاهان و آماده‌سازی غذای ساکنان مریخ اختصاص می‌یابد.

طبقه میانی نیز که ۲۹ متر مربع وسعت دارد، برای انجام کارهای روزمره و حمام‌کردن اختصاص یافته و طبقه زیرین نیز که ۴۰ مترمربع بزرگی دارد، به‌عنوان فضای مناسب خواب در نظر گرفته شده است. تردد در میان این طبقات از طریق پلکان چرخشی امکان‌پذیر خواهد بود. در طرح کلی راه‌اندازی این اقامتگاه استفاده از آهن موجود در خاک و سنگ‌های مریخ و همچنین تبدیل یخ موجود در لایه یخ‌زده آن به آب جهت به‌کارگیری در برابر پرتوهای خورشیدی در نظر گرفته شده است.

از آهنی که به این ترتیب توسط روباتی مخصوص از دل مریخ به دست می‌آید، برای ساخت‌وساز اقامتگاه استفاده خواهد شد. این ساخت‌وساز توسط روباتی دیگر انجام می‌شود. قرار است فرآیند آزمایشی و شبیه‌سازی‌شده ساخت این اقامتگاه در صحرای موهاوی آمریکا به مرحله اجرا درآید.

بازده پنج برابری سلول‏های خورشیدی هیبریدی با فناوری جدید دانشمندان با جفت کردن یک سلول فتوولتائیک با یک لایه پلیمری، سلول‏های خورشیدی هیبریدی جدیدی تولید کرده‏اند که با بهره‏برداری همزمان از انرژی گرمایی و روشنایی خورشید بیشترین بازده ممکن را دارد. به گزارش ایسنا، بازدهی این سلول‏های جدید، پنج برابر بیشتر از فناوری سلول‏های خورشیدی موجود در بازار است. اگرچه قیمت این محصول بسیار بالاست، اما محققان امیدوارند مصرف‏کنندگان دریابند با افزایش میزان بهره‏وری از انرژی خورشیدی می‏توانند بسیار بیشتر در هزینه‏ها صرفه‏جویی کنند.

هر نسل از سلول‏های خورشیدی از نسل قبلی خود بهره‏وری بیشتری داشته‏اند. تولیدکنندگان این محصول در تلاشند با گسترش سطح این پنل‏های خورشیدی دو رو میزان بهره‏وری را بازهم افزایش دهند. اگرچه حتی در نسل قبلی سلول‏های خورشیدی این ترفند خیلی کارآمد نبوده است. ترکیب مواد تشکیل‏دهنده سلول‏های خورشیدی یک روش برای افزایش بهره‏وری آنهاست، بنابراین محققان آزمایش‏های خود را با مواد گوناگونی روی این فناوری جدید انجام دادند. در این فناوری، یونکویانگ کیم و همکارانش از یک پلیمر رسانای شفاف با نام PEDOT استفاده و نتیجه‏ای بیش از حد انتظار مشاهده کردند.

لایه PEDOT که در برابر نور گرم می‏شود دارای چند لایه مختلف است؛ ابتدا یک سلول خورشیدی حساس به نور و در بالای آن یک لایه نازک دارای خاصیت پیزوالکتریک و بر روی آن یک دستگاه ترموالکتریک قرار دارد که هر دوی این لایه‏ها (پیروالکتریک و ترموالکتریک) قابلیت تبدیل حرارت به برق را دارند.

در نتیجه این اختراع انرژی خورشیدی ۲۰درصد بیشتر از یک سلول خورشیدی معمولی انرژی تولید می‏کند و این موضوع به‌دلیل این است که سلول هیبریدی همزمان از انرژی روشنایی و گرمایی برای تولید برق استفاده می‏کند.