مواجهه بازار آی‌تی با کالاهای غیراصل

دنیای اقتصاد: این روزها نیاز بیشتری به مراقبت در خرید از بازارهای آی‌تی احساس می‌شود. بازاری که در همه جای دنیا جذابیت زیادی برای جنب و جوش در خرید و فروش دارد، اما بازار ایران این روزها به دلیل موانع اقتصادی از این موهبت بی‌بهره است.

رصد کردن اتفاقات از بازارهای داخلی اخبار متفاوتی از تحرک دلالان در این بازار به دست می‌دهد که بر پایه آن کارشناسان به مراقبت‌های بیش از پیش خریداران در این حوزه تاکید می‌کنند.

با وجود اینکه بازار محصولات آی‌تی در چند ماه گذشته راکد بوده و تحرک چندانی از خود نشان نداده است، اما این کم‌تحرکی باعث نشده تا دست‌های پنهان در فروش کالاهای تقلبی و غیر اصل بیکار بمانند.

به گفته کارشناسان این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مصرف‌کنندگان به دنبال اجناسی با قیمت پایین، اما کارآیی‌های به‌روز هستند، اما آگاهی چندانی از نحوه خرید این محصولات ندارند. بروز چنین مشکلاتی باعث شده تا مصرف‌کنندگان متضرر شکایت خود را به رسته و اصناف مربوطه گزارش کنند. صادق بشیری معاون کالا و خدمات انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان درباره برخی اتفاقات مشابهی که در بازار محصولات کامپیوتری رخ داده به « دنیای اقتصاد» می‌گوید: « اخیرا برخی از فروشندگان دوربین‌های مداربسته اقدام به فروش اقلامی که در انبارهای شرکت‌های چینی باقی مانده به جای محصولات اصل و اورجینال کرده‌اند که بیشترین شکایت از سوی مصرف‌کنندگان در ماه‌های اخیر درباره‌هاردهای مورد استفاده در دوربین‌های مدار بسته گزارش شده است.»

به گفته او به دلیل اینکه بیشترین توجه خریداران در این زمینه به کیفیت دوربین معطوف می‌شود این موضوع باعث می‌شود تا توجهی به‌هاردهای مورد استفاده از این تجهیزات معطوف نشود. دلالان در این بازار با توجه به همین ناآگاهی خریداران از این فرصت استفاده کرده و چنین محصولاتی را به طور مجزا و در گمرک به اسم اقلامی با تعرفه پایین وارد کرده و در نهایت به اسم محصولات اصل و درجه یک به فروش می‌رسانند.

این محصولات در برخی مواقع کارکرده و عمر مصرف شان در کشورهای اروپایی تمام شده است. در کشورهایی که استانداردهای مصرف را رعایت می‌کنند این محصولات پس از ۳ یا ۵ سال از رده خارج می‌شوند اما این محصولات در بازارهای چین دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردند و به‌صورت چرخشی با به کار افتادن دست‌های سودجویانه وارد بازار مصرف ایران می‌شوند.

به گفته معاون کالا و خدمات انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان این محصولات بعد از ورود به بازار چین با بسته‌بندی‌های متفاوت و برچسب‌های جدید عرضه می‌شوند و به راحتی در دسترس هستند. این محصولات همچنین با گارانتی‌های تقلبی وارد چرخه فروش می‌شوند که اغلب هم معتبر نیستند. او تاکید می‌کند چنین اتفاقی به صورت موردی برای دیگر محصولات در حوزه آی‌تی بسیار اتفاق افتاد بنابراین مردم باید توجه کافی در خرید این دست از تجهیزات داشته باشند تا متضرر نشوند.

پیش از این نیز کارشناسان درباره موانع موجود برای تجارت و واردات محصولات و بروز چنین مشکلاتی هشدار داده بودند.

چندی پیش برخی کارشناسان بازنگری در قیمت تعرفه‌ها و شرایط بهتر برای کاهش واردات اجناس لوکس را خواستار شده و اعلام کرده بودند که باید عطش بازار نسبت به کالاهای با کیفیت را پاسخ داد، در غیر این صورت، جلوگیری از ورود کالا به صورت رسمی و عدم عرضه کالاهای با کیفیت و مطابق با سلیقه روز جامعه، راه را برای قاچاق هموار می‌سازد. پیش از این هم رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درباره خرید و فروش اجناس غیراصل و چینی به جای محصولات درجه یک در بازار ایران خبر داده بود.