آینده تکنولوژی به روایت برلین

ندا لهردی: قلب تاریخ معاصر اروپا، سال‌هاست که مدرنیته و نوآوری را هجی می‌کند و در این راه تغییرات زیادی را به خودش دیده است. برلین اگرچه برای بسیاری به‌عنوان شهر موزه‌ها، تاریخ، فرهنگ و هنر معاصر اروپا شناخته می‌شود، اما سال‌هاست که میزبان جدیدترین نوآوری‌ها و ابداعات در صنعت تکنولوژی هم هست. نمایشگاه بزرگ IFA که هر سال در این شهر برگزار می‌شود، گواه همین موضوع است.

این روزها مانند سپتامبر هر سال برلین در روزهای خنک تابستانی‌اش، به گرمی پذیرای بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان، علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه است که دومین رویداد بزرگ جهان فناوری به حساب می‌آید. IFA یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی آلمان است که بین سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۳۹ رویدادی سالانه بود و از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵ به صورت دوسالانه برگزار می‌شد. در نهایت اما از سال ۲۰۰۵ این رویداد به صورت سالانه و در اوایل سپتامبر هر سال در برلین برگزار می‌شود. به این ترتیب این نمایشگاه فرصتی است که شرکت‌ها و غول‌های دنیای تکنولوژی و لوازم مصرفی الکترونیک جدیدترین محصولات و خدمات خودشان را در آن معرفی و کنند. IFA هر سال در مرکز نمایشگاهی Messe شهر برلین برگزار می‌شود که در زمینی به مساحت ۱۴۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع در بخش غربی این شهر قرار داشته و مرکز برگزاری نمایشگا‌ه‌ها و رویدادهای مهمی مانند بزرگ‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان (ITB) در این شهر است.

نمایشگاه IFA هر سال میزبان بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگانی از بیش از صد کشور جهان است.

این رویداد توانست توجه بیش از ۲۴۰ هزار بازدیدکننده را از سراسر دنیا به خودش جلب کند. در طول برگزاری این نمایشگاه در سال گذشته میلادی در مجموع چهار میلیارد و ۲۵میلیون یورو از طریق ثبت سفارش محصولات و خدمات معرفی شده به دست آمد. نمایشگاه امسال در روزهای چهارم تا نهم سپتامبر در ۲۹سالن برگزار شد تا بزرگ‌ترین برندهای دنیای تکنولوژی جدیدترین‌های خودشان را در آن به نمایش بگذارند.

آینده و اینترنت اشیا

شعار نمایشگاه IFA امسال «آینده» بود و شاید به عرضه محصولات هوشمند برای ارتقای سبک زندگی مردم در سال‌های آینده اشاره داشت. در واقع به همین دلیل اینترنت اشیا، محصولات و خدمات ارائه شده در این زمینه یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بود که اغلب شرکت‌کنندگان سعی کردند جدیدترین نوآوری‌های خودشان در این حوزه را به نمایش بگذارند. اینترنت اشیا در راه است و به زودی در زندگی همه ما ملموس خواهد شد. اینترنت اشیا در واقع جریان آینده دنیای تکنولوژی خواهد بود و به همین دلیل در نمایشگاه IFA امسال هم مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب بود که در بسیاری از غرفه‌ها ابزارهای هوشمند خانگی و دیجیتال، نحوه برقراری ارتباط آنها با یکدیگر و تاثیر آنها روی زندگی روزمره افراد به اشکال مختلف نمایش داده شده بودند.

شرکت سامسونگ، اینترنت اشیا را به عنوان محور اصلی حضورش در این نمایشگاه انتخاب کرده بود. این شرکت گروهی از محصولات مختلف را در حوزه اینترنت اشیا معرفی کرد که یکی از جالب‌ترین آنها سیستم کنترل هوشمند خانگی است که نه‌تنها می‌تواند چکه لوله‌ها و آتش‌سوزی را به شما هشدار دهد، بلکه امکان کنترل و تنظیم دمای هوای خانه، قفل درها و تنظیم ماشین لباسشویی را در اختیار کاربرانش قرار ‌دهد. این شرکت همچنین سیستم هوشمندی را برای سلامت و خواب افراد معرفی کرد که توانست توجه بسیاری را به خودش جلب کند. دستگاه SleepSense در کنار اپلیکیشن ویژه خودش می‌تواند ضربان قلب، روند تنفس و کیفیت خواب افراد را بدون‌نیاز به تماس با بدن افراد و تنها از طریق یک صفحه گرد کوچک بررسی کند و در نهایت با پردازش این اطلاعات به بهبود سبک زندگی افراد کمک کند.

شرکت پاناسونیک هم در این زمینه از یک وب‌کم جدید با کیفیت ۴K رونمایی کرد که می‌تواند با کیفیت تصویر بالا امکان کنترل خانه را برای کاربرانش فراهم بیاورد. پاناسونیک در همکاری با شرکت آلمانی Allianz این محصول را معرفی کرده است که می‌تواند به صورت خودکار بیمه‌گر را از وقوع خطر و آسیب در خانه کاربران مطلع کند.

در همین زمینه شرکت اینتل هم ششمین نسل پردازنده‌های خود را در IFA امسال معرفی کرد. پردازنده‌های جدید Skylake راه را برای ورود کامپیوترهای قدرتمند، بسیار پرسرعت و کوچک هموار می‌کنند. مدیران اینتل در این نمایشگاه اعلام کردند که اینترنت اشیا تنها عرضه گجت‌ها و دستگاه‌های هوشمند نیست، بلکه ارائه بهتر سخت‌افزارهای جدید برای امکان اجرای خدمات مرتبط با اینترنت اشیا هم هست. ما می‌توانیم در بخش خدمات با ساخت پردازنده‌ها و سیستم‌ها امکان پردازش اطلاعات در هر زمان و هر حالتی را فراهم کنیم. از طرفی دستگاه‌ها، حسگرهای مختلفی هستند که از طریق پروتکل IP به صورت متصل یا بی‌سیم کار می‌کنند. پردازش و ارائه خروجی از این اطلاعات نیاز به درگاهی دارد که ما آن را ارائه می‌کنیم. این شرکت تخمین زده است که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد دستگاه در حوزه اینترنت اشیا در جهان عرضه خواهد شد.

پوشیدنی‌های محبوب

IFA امسال همچنین شانس خوبی برای شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بود تا جدیدترین‌های خودشان را در حوزه ابزارهای پوشیدنی هوشمند به نمایش بگذارند. در این میان اما بعضی از محصولات عرضه شده بیش از رقبایشان توانستند توجه فعالان و بازدیدکنندگان را به خودشان جلب کنند.

ساعت Wena از سونی: یک ساعت آنالوگ اما کاملا هوشمند که نه تنها تیک تاک ساعت‌های مچی کلاسیک را دارد، بلکه امکانات مدرنی را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. طراحی این ساعت توسط شرکت ژاپنی معروف سیتی‌زن انجام شده است. این ساعت از امکاناتی مانند NFC، حسگرهای پیگیری شرایط جسمی و سلامتی بهره می‌برد. این ساعت قرار است در ماه‌مارس سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شود.

ساعت Gear S۲ از سامسونگ: سامسونگ بالاخره و بعد از شایعات مختلف، جدیدترین ساعت هوشمندش را در برلین رونمایی کرد. این ساعت هوشمند که امکان کار با گوشی‌های هوشمند دیگر به جز سامسونگ را هم دارد، در دو مدل کلاسیک و اسپورت عرضه شده است تا بتواند توجه کاربران مختلف را به خودش جلب کند. صفحه نمایش گرد این ساعت از نوع AMOLED است و اندازه ۲/ ۱ اینچی دارد. این ساعت از امکانات ارتباطی ۴G، Wi-Fi و بلوتوث بهره می‌برد و قابلیت‌های دیگری مانند بررسی شرایط سلامتی را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. کاربران این ساعت می‌توانند از بیش از هزار فیس مختلف و قابل سفارش برای این ساعت لذت ببرند. این ساعت قرار است از ماه‌اکتبر امسال عرضه شود.

ساعت Moto ۳۶۰ از موتورولا: دومین نسل از این ساعت همچنان توانسته توجه اغلب کاربران را به خودش جلب کند. این ساعت از نظر طراحی در دو سایز مختلف عرضه شده است و با هر دو گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آی‌فون کار می‌کند. دو نسخه برای مردان، یک نسخه برای زنان و یک نسخه مخصوص ورزش. درست مانند نسخه اول این ساعت هوشمند، کاربران قادر خواهند بود که انواع مختلفی از صفحه نمایش و بند را انتخاب کنند. در نسخه دوم این ساعت حالا تعداد انتخاب‌های کاربران بسیار بالاتر رفته و خریداران بیش از ۳۰۰ نوع ترکیب صفحه نمایش، بند، رنگ، حاشیه دور ساعت و سایز را در مقابل خود دارند و می‌توانند مدل دلخواه را ترکیب کنند. قرار است این ساعت طی دو سه ماه آینده به بازار عرضه ‌شود. ساعت‌های مردانه و زنانه Moto ۳۶۰ بین ۲۹۹ تا ۴۲۹ دلار قیمت دارد و این شرکت قیمت ساعت Moto ۳۶۰ مدل اسپورت را هنوز اعلام نکرده است.

TomTom Spark: یک ابزار پوشیدنی هوشمند که امکان بررسی ضربان قلب، پخش موسیقی و GPS را به صورت همزمان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این ابزار پوشیدنی جالب طراحی کوچکی داشته و حتی می‌تواند در جیب کاربران هم قرار بگیرد. انتظار می‌رود این محصول توجه ورزشکاران را به خودش جلب کند.

بهترین‌های IFA

در نهایت و از میان تمام محصولات جدیدی که در نمایشگاه IFA امسال معرفی و رونمایی شد، شرکت سهامی صنایع و تجارت آلمان با همکاری موسسه تحقیقاتی و سرمایه گذاری IDG بهترین محصولات معرفی شده در نمایشگاه امسال را انتخاب و معرفی کردند. این محصولات در واقع از نظر نوآوری فنی، تکنولوژی‌های هوشمند، خانه هوشمند و ارتباطات هوشمند بررسی و انتخاب شده‌اند. از میان تمام شرکت‌های حاضر در IFA امسال در مجموع هفت شرکت ZTE، Samsung، Haier، LG، Siemens و BOE برای دریافت ۹ جایزه انتخاب شدند. جایزه نوآوری تکنیکی هر سال و در حاشیه نمایشگاه IFA اهدا می‌شود و از این جهت اهمیت زیادی برای شرکت‌کنندگان دارد.

به این ترتیب شرکت ZTE جایزه بهترین تجربه کاربری را برای گوشی هوشمند Axon دریافت کرد. این گوشی هوشمند اولین اسمارت‌فونی است که امکان باز شدن قفل آن با استفاده از سه گزینه بیومتریک شامل اثر انگشت، کنترل صدا و اسکن چشم وجود دارد. شرکت Changhong جایزه بهترین راهکار هوشمند، شرکت Haier جایزه بهترین تکنولوژی هوشمند، نوآوری مراقبت از پوشاک در شویندگی، شرکت BOE جایزه بهترین تکنولوژی نمایشگر و طراحی تلویزیون، شرکت LG جایزه بهترین پالایش و پاک کنندگی سالم و در نهایت شرکت Samsung جایزه بهترین طراحی صنعتی را برای ساعت هوشمند جدیدش دریافت کردند.