دنیای اقتصاد: روز گذشته اپراتور دوم تلفن همراه به مناسبت اولین سالگرد دریافت اعطای پروانه ارتقای شبکه خود به نسل‌های سوم، چهارم و بالاتر در یک نشست خبری ضمن ارائه گزارش عملکرد خود در یک سال گذشته به سوالات خبرنگاران نیز پاسخگو بود.

در ابتدای این نشست علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل، با ارائه یک گزارش کلی درخصوص وضعیت رشد دیتای همراه در کشورهای مختلف به پوشش شبکه‌ای این اپراتور در بخش۳G و ۴G پرداخت و اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۴۱۸ شهر، دهستان و ۵۶ مسیر جاده‌ای اصلی در تمامی ۳۱ استان کشور تحت شبکه ۳G این اپراتور هستند همچنین پوشش شبکه‌ای در بخش۴G نیز در بیش از ۸۰ شهر و دهستان کشور تکمیل شده و روند توسعه آن نیز ادامه دارد.

براساس اظهارات وی در شبکه ایرانسل نزدیک به ۲۳ میلیون گوشی هوشمند مشغول به فعالیت هستند و رشد استفاده از دیتای همراه در شبکه این اپراتور در یک سال گذشته نیز ۸۰ درصد رشد داشته است. براساس اعلام دزفولی این شرکت ۱۳ میلیون کاربر پهنای باند اینترنتی دارد و تعداد کاربران دیتای همراه آن نیز به ۵/ ۲۲ میلیون کاربر می‌رسد.

در این مراسم همچنین توضیحاتی درخصوص پروژه‌های جدید این شرکت یعنی شبکه‌های انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت (TDDLTE)، شبکه LTE موبایل چندبانده (Frequency Aggregation) و شبکه انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت (Fixed LTE Frequency Aggregation) به‌صورت آزمایشی و سامانه پیشرفته M۲M و افتتاح پایلوت نخستین شبکه وای‌فای عمومی کشور نیز ارائه شد. همچنین در این نشست مدیرعامل ایرانسل از فعالیت رنج جدید سیم‌کارت‌ها با پیش‌شماره ۹۰۳ خبر داد. اما دزفولی درخصوص سوال روزنامه «دنیای اقتصاد» مبنی بر درخواست مشترکان برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت گفت: متوسط سرعت در نسل دوم موبایل حدود ۱۰۰ کیلو بیت بر ثانیه بود. در نسل سوم موبایل این سرعت به ۱۰ تا ۱۴ برابر به‌طور متوسط می‌رسد. سرعت ارائه شده روی نسل سوم موبایل به کاربران بالای یک مگابیت بر ثانیه است، همچنین دلیل تغییر یا افت سرعت در سرویس برخی کاربران نیز به پوشش جغرافیایی هر منطقه نیز بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط فعالیت اپراتورها بعد از رفع تحریم‌ها نیز گفت:در زمان تحریم برخی از شرکت‌های چینی و اروپایی در ایران باقی‌مانده و به کار خود ادامه دادند اما در عین حال برخی شرکت‌ها هم متاسفانه فعالیت خود در کشور را محدود یا قطع کردند. طبیعتا با فضای جدید بعد از تحریم محدودیت و مشکلات در تامین تجهیزات شبکه برداشته خواهد شد و حوزه ارائه خدمات به اپراتورهای تلفن همراه در کشور رقابتی‌تر خواهد شد. از دید ما کیفیت خدمات، قیمت و زمان ارائه خدمات و توجه به ساخت داخل معیاری برای دریافت خدمات از شرکت‌های خارجی است.

وی درخصوص وضعیت مشترکان فعلی وایمکس با توجه به ارائه سرویس مبتنی بر TD-LTE نیز اعلام کرد تا زمانی که این شبکه در شهرهای بزرگ کشور راه‌اندازی شود، این کاربران همچون گذشته خدمات خود را دریافت می‌کنند.