خبرگزاری فارس: با اقدامات انجام شده توسط برخی شرکت‌های ارائه‏دهنده ADSL، میزبانی برخی سایت‏های پربازدید ایرانی به داخل منتقل شده است و در نتیجه داخلی شدن بخشی از ترافیک، هم‏اکنون در شبانه‌روز حدود ۴۵ گیگ ترافیک داخلی به شبکه شرکت زیرساخت وارد می‏شود اما با این حال همچنان کاربران اینترنت هزینه‏ ها را براساس قیمت ترافیک خارجی (اینترنت جهانی) می‏پردازند و کاهش قیمت تمام شده اینترنت در قیمت اینترنتی کاربران نهایی اعمال نمی‏شود. محمدعلی یوسفی‏زاده، فعال اینترنتی، درخصوص این شرایط می‏گوید:‏

زمانی که کار داخلی کردن ترافیک سایت‏های پربازدید ایرانی آغاز شد برای خدمات هم‏مکانی (collocation) و انتقال ترافیک بین سرویس‏دهندگان تعرفه و قانون مشخصی در نظر گرفته نشده بود.

وی در ادامه افزود: اخیرا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‏ای داشت که تعرفه انتقال ترافیک از طریق IXP زیرساخت را تعیین کرده بود. اما مصوبه‏ای درباره تغییر قیمت اینترنتی که به دست کاربر می‏رسد نداشته است. وی تصریح کرد: البته تعریف اینترنت در هیچ جای دنیا براساس تفکیک داخلی یا خارجی بودن ترافیک نیست؛ تعریف اینترنت این است که چه تعداد IP در دنیا به هم متصل هستند و چه میزان دیتایی را تبادل می‏کنند. اصل ماجرا نیز از طرف رگولاتوری (زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) اینترنت دیده شده است و تعیین تکلیفی برای دو نرخی کردن نشده است. یوسفی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر مهم‏ترین مشکل فعلی شرکت‌های ارائه‏دهنده ADSL، موضوع انتقال است. هم‏اکنون توقف فروش‏ سرویس‏هایی که به رگولاتوری اعلام می‏کنیم به‌دلیل تامین نشدن انتقال است.

ماه‏ها در صف دریافت لینک انتقال می‏مانیم و در بسیاری مواقع نیز اثبات کرده‏ایم که به صورت فنی امکان انتقال وجود دارد اما به‌دلیل آشنا نبودن گردانندگان شبکه در مخابرات‏های استانی، درخواست‏ها برای دریافت انتقال با پاسخ منفی روبه‏رو شده و فراهم نمی‏شود. این فعال بازار اینترنت پرسرعت در کشور تاکید کرد: قطعا هزینه‏های انتقال گران‏تر از هزینه‏های پهنای باند برای شرکت‌ها تمام می‏شود.