دنیای اقتصاد: بازار تبلت‌ها معمولا داغ و پررونق است. این رونق اغلب در بازار کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا بیشتر هم احساس می‌شود. دنیای اقتصاد: بازار تبلت‌ها معمولا داغ و پررونق است. این رونق اغلب در بازار کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا بیشتر هم احساس می‌شود. اما گویا بعد از گذشت چند سال متوالی که بازار تبلت در کشورهای این مناطق رشد خوبی داشته است، حالا بازار تبلت در منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA) برای اولین بار شاهد کاهش رشد سالانه خودش در فصل اول سال ۲۰۱۵ بوده است.

به این ترتیب آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع تبلت به کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا در فصل اول سال جاری میلادی با کاهش سالانه ۸/ ۵ درصدی به ۸/ ۳ میلیون دستگاه رسیده است.

کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقدند که این کاهش سالانه بیشتر مربوط به عملکرد ضعیف و کاهش میزان صادرات به بزرگ‌ترین بازار تبلت این منطقه یعنی کشور ترکیه است که صادرات تبلت به آن در فصل اول سال ۲۰۱۵ به نصف میزان آن در فصل اول سال گذشته میلادی رسیده است.

«فواد چاراکلا» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «دلیل اصلی کاهش میزان صادرات تبلت به بازار ترکیه قطع ارسال تبلت‌ها برای پروژه FATIH بوده است. پروژه FATIH در واقع یک پروژه دولتی است که در آن از تکنولوژی و کامپیوتر برای ارتقای سیستم آموزش عمومی استفاده می‌کنند.

این پروژه به پیشنهاد نخست‌وزیر وقت ترکیه «رجب طیب اردوغان» در نوامبر سال ۲۰۱۰ آغاز شد. به این ترتیب بخش قابل‌توجهی از صادرات تبلت به ترکیه برای استفاده در این پروژه بود و به همین دلیل تاثیر زیادی بر افزایش میزان تقاضای تجاری برای تبلت در این کشور گذاشته بود. نوسانات نرخ ارز در ترکیه، موجودی کالاهای باقیمانده از فصل چهارم سال ۲۰۱۴ در انبارها و اشباع بازار تبلت، از عوامل موثر بر کاهش میزان صادرات تبلت به بازار ترکیه در فصل اول سال جاری میلادی بوده‌اند.»

این در حالی است که نباید فراموش کرد این عوامل اخیر که درباره کاهش صادرات تبلت به ترکیه مطرح شدند، همه عوامل موثر در کاهش میزان صادرات تبلت به دیگر کشورهای این منطقه هم هستند. از طرفی کاهش ارزش بعضی ارزهای بین‌المللی مانند یورو و روبل هم از طریق کاهش میزان تجارت و مبادلات بین‌المللی و حتی رکود صنعت توریسم، تاثیر منفی بر میزان تقاضا برای خرید تبلت در منطقه خاورمیانه و آفریقا داشته است.

در میان شرکت‌های تولیدکننده بزرگ، Samsung همچنان حاکمیت بازار تبلت در این منطقه را در اختیار دارد. اگر چه میزان صادرات این شرکت به بازارهای این مناطق در فصل اول سال جاری میلادی کاهش سالانه ۵/ ۵ درصدی داشته است، اما در نهایت این شرکت ۹۲۰ هزار تبلت به بازار خاورمیانه و آفریقا صادر کرده است. شرکت Lenovo توانست در این فصل بر Apple غلبه کرده و با رشد سالانه ۴/ ۹۶ درصدی و صادرات ۵۲۰ هزار دستگاهی برای اولین بار جایگاه دوم بازار تبلت در این منطقه را در اختیار بگیرد.

جایگاه سوم در این بازار متعلق به Apple است. این شرکت همچنان روند نزولی خودش را در بازار این منطقه طی می‌کند و حالا با کاهش سالانه ۴۳ درصدی، صادرات ۴۳۰ هزار دستگاهی را در فصل اول به این بازارها داشته است. بعد از Apple شرکت Huawei که بیشترین سرعت رشد را در میان تولیدکنندگان فعال در بازار خاورمیانه و آفریقا دارد، در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

Huawei توانست در فصل اول سال جاری میلادی ۲۴۰ هزار دستگاه تبلت به بازار این منطقه صادر کند که این میزان نسبت به سال گذشته میلادی رشد ۳/ ۲۸۰ درصدی داشته است. در نهایت جایگاه پنجم بازار تبلت خاورمیانه و آفریقا متعلق به تولیدکننده ترکیه‌ای Casper است که در فصل اول سال جاری میلادی با صادرات نهایی ۱۵۰ هزار دستگاهی، رشد سالانه ۲/ ۱۳۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

سال ۲۰۱۵ به طور کلی شاهد رشد مثبت بازار تبلت از نظر میزان صادرات جهانی خواهیم بود. با این اوصاف کارشناسان موسسه IDC پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات جهانی انواع تبلت در سال جاری میلادی به بازار خاورمیانه و آفریقا با رشد سالانه ۸/ ۵ درصدی به ۶۶/ ۱۷ میلیون دستگاه خواهد رسید.

هر چند این میزان در مقایسه با وضعیت سال گذشته بازار تبلت در این منطقه کمی کاهش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده، بازار تبلت خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۴ رشد سالانه ۶/ ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.

«چاراکلا» در این مورد می‌گوید: «کاهش قیمت جهانی نفت باعث کاهش قدرت خریدهای دولتی در کشورهای نفت‌خیز منطقه شده و همین موضوع بر بازار تبلت و دیگر بازارهای فعال در این منطقه تاثیر گذاشته است. در واقع کاهش قدرت خرید دولتی به صورت مواج ر روی دیگر بخش‌های کشور هم تاثیر می‌گذارد و سرانجام منجر به کاهش تقاضای مصرفی کاربران نهایی می‌شود.»

با این همه انتظار می‌رود بازار تبلت در سال‌های آینده روند رشد سالمی را پشت سر بگذارد و بسیاری از تقاضاهای فعلی بازار برای خرید کامپیوترهای شخصی را به خودش اختصاص بدهد. پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات تبلت به بازار خاورمیانه و آفریقا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب رشد سالانه ۷ درصدی و ۹/ ۷ درصدی را به ثبت برساند.

اولین کاهش در بازار تبلت خاورمیانه