دفاع دولت از سیاست توسعه پهنای باند

سونیتا سراب‌پور: سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات روز گذشته میزبان بخشی از خانواده بزرگ حوزه ICT بود تا پنجمین جشنواره فاوا را برگزار کنند. جشنواره امسال برعکس سال گذشته که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح شد، امسال با سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد. همچنین برعکس دور چهارم این جشنواره که در سالن اجلاس سران برگزار شد، امسال سالنی در خود وزارت ارتباطات برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شده بود؛ سالنی که گنجایش بخشی از مهمانان و خبرنگاران را نداشت. اما این تنها بخش بی‌نظم برگزاری این جشنواره نبود چراکه در بخش اهدای جوایز به برگزیدگان پنجمین جشنواره فاوا، لوح تقدیر برخی برندگان به صورت اشتباهی در اختیار دیگر برندگان قرار گرفته بود.

دام برای جذب نخبگان ایرانی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به عنوان سخنران اصلی این جشنواره با ارائه آماری از وضعیت فضای کسب‌و‌کار و تلاش دولت برای توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: دولت نیازمند تقویت بنیان‌های ارتباطی با جامعه به‌خصوص با نخبگان است، همچنین نظام ارتباطی دولت به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند تحرک بیشتری است. مناسبت‌های این‌چنینی و توجه مضاعف به این مساله، ما را وا‌دار می‌کند که به عنوان دولت، با جامعه و نخبگان ارتباطات دقیقی داشته باشیم مخصوصا در سالی که به عنوان همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است. وی در ادامه افزود: سهم دولت در نظام رسانه‌ای کشور از سهم منتقدان و مخالفان بسیار کمتر است و همین سبب شده دولت در ارتباط با جامعه با مشکل روبه‌رو شود البته دولت به توسعه ارتباطات توجه کرده و از تمام فرصت‌ها برای توسعه این بخش استفاده می‌کند. وی در ادامه با اعلام اینکه دولت تدبیر و امید در حوزه توسعه ارتباطات دو موضوع مهم را در برنامه کاری خودش قرار داده است، گفت: نخست اینکه براساس ارزیابی که از وضعیت دولت داریم، دولت بزرگ و کم‌تحرک است و نتوانسته نقشی در توسعه کشور ایفا کند بنابراین فکر می‌کنیم هوشمندسازی و چابکسازی دولت برای ارتقای بهره‌وری یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور است.

به گفته وی در کشور از سرمایه و نیروی انسانی بهره‌وری مطلوب گرفته نمی‌شود و این در حالی است که باید تسهیل دسترسی مردم به خدمات و شفاف‌سازی پاسخگویی به مردم صورت بگیرد تا جلوی فساد و رانت‌خواری گرفته شود. جهانگیری رسیدن به این اهداف را بدون توسعه فناوری اطلاعات در کشور و راه‌اندازی دولت الکترونیک غیر قابل دسترس عنوان کرد.

جهانگیری با اشاره به موضوع دوم مورد توجه دولت افزود:‌ به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت، تحرک‌ساز و توانمندساز همه بخش‌های اقتصادی کشور نگاه می‌شود. در کشور به دلایل مختلفی به توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و کاهش فشار تحریم‌ نیاز داریم که برای برطرف شدن این نیاز‌ها تنها راه‌حل توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد و شرایط کاری کشور دچار بیماری جدی است، اعلام کرد: نظام حکمرانی ما نیازمند تحول جدی است. به جهات مختلفی شفافیت، پاسخگویی و... باید در دولت پیاده‌سازی شود که راه رسیدن به این اهداف، اجرای دولت الکترونیک است. همچنین کشوری که این همه موبایل هوشمند دارد و در حال ارائه نسل سوم و چهارم موبایل است باید از این سرویس‌ها برای توسعه بخش دولت الکترونیک خود استفاده کند. او تصریح کرد: اجرای کامل دولت الکترونیک به صورت جدی در دولت فعلی در حال پیگیری است و باید این طرح در دولت یازدهم به نقطه مشخصی برسد.جهانگیری در ادامه گفت: وزارتخانه‌ای که در گذشته دغدغه‌اش این بود که جلوی ادغام خودش با یک وزارتخانه دیگر را بگیرد حالا دغدغه اصلی‌اش برطرف کردن نیازهای اصلی مردم در این حوزه است. همچنین در این زمینه بخش خصوصی قادر به انجام تحول و کار بزرگ است، چرا‌که خوشبختانه افراد فعال در بخش خصوصی حوزه فاوا را افرادی زبده که در رشته مرتبط با این حوزه تحصیل کرده‌اند تشکیل می‌دهند.

به باور جهانگیری، برای اولین بار است که کشور برنامه منسجمی در حوزه توسعه پهنای باند دارد. چرا که وزارت ارتباطات فعلی می‌‌داند که به کجا می‌خواهد برسد و برای توسعه این حوزه بخش خصوصی و دولت باید چه فعالیتی را انجام دهند. جهانگیری در بخشی از صحبت‌های خود به خروج نیروهای متخصص حوزه فاوا از کشور اشاره و اعلام کرد: به دلیل نبود برنامه مشخص در این زمینه کشورهای خارجی برای به خدمت گرفتن این نیروی نخبه دام پهن کرده‌اند. به طوری که در حال حاضر یک شرکت آی‌تی با مدیریت یک فرد نخبه ایرانی میلیاردها دلار ارزش دارد.او تاکید کرد: باید برای جلوگیری از این شرایط و تشویق نیروی فعال در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و نوپا به فعالیت در کشور برنامه‌های منسجم و بسته‌های تشویقی و حمایتی مناسبی در نظر گرفته شود که خوشبختانه این نیاز هم در حال پیگیری و اجرا است.

واعظی: هدفی برای واگذاری مخابرات به دولت نداریم

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از سخنرانان اصلی پنجمین جشنواره فاوا نیز با ارائه آماری در خصوص رشد و توسعه زیرساخت‌های حوزه ICT گفت‌: تا پایان سال گذشته۲۰۰ شهر کشور تحت پوشش نسل سوم موبایل و ۷۰ شهر تحت پوشش نسل چهارم قرار گرفت.همچنین ۵/ ۲۷ میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد که ۹ میلیون نفر آنها از اینترنت همراه خود استفاده می‌کنند.براساس اظهارات وی در ابتدای دولت یازدهم شمار مشترکان اینترنت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده بود که هم‌اکنون این تعداد به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است. واعظی برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در سال ۹۴ در چهار محور دولت الکترونیک، توسعه کسب‌و‌کار، اشتغال دانش بنیان و دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان کرد.اما شاید بخش اصلی سخنان محمود واعظی بعد از مراسم و در جمع خبرنگاران عنوان شد. واعظی در پاسخ به سوال اکثر خبرنگاران در خصوص شرکت مخابرات ایران و برکناری ناگهانی مدیرعامل این شرکت گفت: قرار نیست انحصار دولت بر مخابرات شکسته شده و انحصار دیگری حاکم شود. در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم به دنبال این نیستیم که مخابرات به دولت بازگردانده شود بلکه به دنبال اصلاح روند خصوصی‌سازی این شرکت هستیم، چرا که مطالعات همکاران ما گویای آن است که در کشور‌های مختلف واگذاری مخابرات به این صورت بوده که کابل‌های زیرزمینی و ابزار‌هایی که زیر زمین قرار دارد و نمی‌توان برای دسترسی به آنها هر روزخیابان‌ها را کند در اختیار یک بخش خاص قرار نگرفته است. وی تاکید کرد‌: اکنون نیز نظر ما این است که اختیار این بخش‌ها نه برعهده دولت بلکه برعهده کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مختلف فعال در این بخش قرار گیرد.انتقاد واعظی از واگذاری مخابرات و مدیریت این شرکت در حالی مطرح می‌شود که وی طی ۹ ‌ماه گذشته و با روی کار آمدن کاظم ابراهیمی انتقاد از نحوه مدیریت این شرکت مطرح نکرده بود. واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال «ایسنا» مبنی بر اینکه در جشنواره فاوای امسال هیچ اپراتوری به عنوان برگزیده شناخته نشده، توضیح داد: ما برای این جشنواره برای بخش‌های مختلف سهمی را مشخص کردیم، اما با توجه به اینکه اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته تمام وقت خود را صرف امور توسعه‌ای کرده بودند در برخی شاخص‌ها که به‌طور مشخص مربوط به خدمت‌رسانی به مردم می‌شد نمره‌های خیلی بالایی کسب نکرده و به حدنصاب نرسیدند.

برگزیدگان پنجمین جشنواره فاوا

اپراتورهای تلفن همراه: در این بخش هیچ یک از شرکت‌کنندگان حائز شرایطی نشدند

تلفن ثابت استانی: شرکت مخابرات استان قم

ارائه‌دهندگان ADSL: شرکت شاتل

ارائه‌دهنده وایمکس: مبین نت

برگزیده بخش پنجره واحد خدمات: سازمان تامین اجتماعی

برگزیده بخش app های تلفن همراه: شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

برگزیده بخش خدمات الکترونیکی تجاری شده: شرکت بازار کار آنلاین پونیشا

برگزیده بخش نوآوری در ارائه خدمات : شرکت پارس آتنا دژ