ساخت نمایشگر سه‏بعدی  بدون شیشه

ایسنا: دانشمندان چینی موفق به ساخت نمایشگر سه‏بعدی شده‏اند که عاری از شیشه بوده و مجهز به لنزهای میکروکروی است. یکی از رایج‏ترین شیوه‏های تولید توهم سه‏بعدی، استفاده از نمایشگر برجسته‏بین خودکار است که مبتنی بر اختلاف منظر است؛ به این ترتیب که هر چشم در معرض یک زاویه اندکی متفاوت از یک صحنه قرار می‏گیرد. این اثر معمولا با تعداد زیادی میکرولنزهای ریز ایجاد می‏شود که هر یک، مقدار کمی از نور را می‏تاباند.

با این حال، گرچه این شیوه دارای مزایای فراوان است و پیش‏تر در محصولات تجاری نیز به‌کار رفته است، اما زاویه دید باریک این نمایشگرها، گسترش کاربرد آنها به نمایشگرهای بزرگ‌تر را با مشکل روبه‌رو کرده است.

تیمی از محققان دانشگاه چنگدو و دانشگاه سیچوآن چین در روش جدید، لنزهای میکروکروی را جایگزین میکرولنزهای مسطح کرده‏اند. این دانشمندان نمونه اولیه‏ نمایشگرهایی را ارائه داده‏اند که در آن، انحنای بیشتر لنزهای میکروکروی، زاویه دید را از ۲۰ تا ۳۰ درجه به ۳۲ درجه

افزایش می‏دهد.

گرچه این نمونه اولیه هنوز جای پیشرفت دارد، اما محققان امیدوارند این استراتژی بتواند به زوایای دید بازتر و در نهایت نمایشگرهای سه‏بعدی چندنمایی بینجامد چون لنزهای میکروکروی را می‏توان به آسانی تولید کرد، دانشمندان تخمین می‏زنند که این نمایشگرها را بتوان با هزینه پایین ساخت و این موضوع نویدبخش کارکردهای جدید است.

یکی از مزایای استفاده از لنزهای میکروکروی برای نمایشگرهای سه‏بعدی، تداخل پایین است؛ مشکل تداخل، زمانی رخ می‏دهد که پرتوهای نور از کانال‏های سمت راست و چپ به درون یکدیگر نشت و در تصویر کلی مداخله می‏کنند. در نمونه اولیه نمایشگر جدید، محققان نشان داده‏اند که نور لنز را می‏توان در ناحیه کوچکی متمرکز کرد به طوری که اثر تداخل محدود شود.

چون پایین آوردن تداخل با کوچک‌تر کردن نقاط نور، دارای اثر منفی کاهش دادن شفافیت و کارآیی نوری است، دانشمندان به دنبال رفع این چالش‏ها در آینده هستند.

آنها همچنین به دنبال‏ نازک‏تر کردن ابزار نمایشگر سه‏بعدی هستند، زیرا اجزای نوری، نمایشگرهای سه‏بعدی را ضخیم‏تر از نمایشگرهای دوبعدی معمولی کنونی می‏کنند.