افزایش دو برابری عمر باتری‏ تلفن همراه با شیشه جدید

ایسنا: محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) نوع جدیدی از شیشه‏ را تولید کرده‏اند که می‏تواند به‌عنوان ماده الکترود در باتری‏های لیتیوم- یون مورد استفاده قرار گیرد و عمر باتری را پس از هر بار شارژ تا دو برابر افزایش دهد. محققان در تلاش برای یافتن ماده‏ای هستند که بتواند ظرفیت شارژ باتری‏ها را افزایش دهد و در عین حال برای دستگاه‏های الکترونیک مدرن شامل تلفن همراه هوشمند، تبلت، لپ‏تاپ و حتی باتری‏های خودروهای برقی کاربرد داشته باشد.

ماده وانادیوم راه‏حل مناسبی محسوب می‏شود، چراکه این ماده می‏تواند شارژ بیشتری در مقایسه با موادی که در حال حاضر در کاتدها استفاده می‏شوند، در خود ذخیره کند؛ اما این ماده به‌دلیل دارا بودن ساختار کریستالی، پس از چند بار شارژ شدن کارآیی خود را از دست می‏دهد. محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ نوع جدیدی شیشه بر پایه وانادیوم- بورات تولید کرده‏اند که از کارآیی بالاتری برخوردار است.

شیشه وانادیوم- بورات می‏تواند عمر باتری تلفن همراه را ۵/۱ تا ۲ برابر افزایش دهد و خودروهای برقی پس از هر بار شارژ باتری، ۵/۱ برابر مسافت طولانی‏تری طی می‏کنند. البته این تحقیق در مراحل اولیه قرار دارد و عرضه نسل جدید باتری با ترکیب شیشه بورات- وانادیوم ۱۰ تا ۲۰ سال به‌طول می‏انجامد.